Gå til innhold

Oppsett av kablet nett med Altibox


Anbefalte innlegg

Hei,

Får fiber på hytta om noen måneder. Mange bygninger på hytta (anneks osv), så tenkte å legge kabel mellom bygningene og koble et mesh-nettverk på dette. Er det noe spesielt jeg må tenkte på?

Jeg har lest at dekodere (for TV) og internett må være i separate VLAN i Altibox (?) - betyr det at jeg må legge to nettverkskabler ut til bygningene? Det vil si en for TV-signaler og en for internett.

På forhånd takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også mesh blir best med kabel til punktene, men det er ikke avhengig av det. Med lite streaming eller annen tung lasting på nettet er det godt mulig at man ikke vil merke forskjell på kablede punkt og trådløse punkt. Anbefaler selvsagt kabling.

Neste del er når man skal ha tv over mesh. Med googles pakke, Nest, vil dekoderne fungere i mesh-nettet, altså på samme nett som du vil ha mobiler, pcer etc. Bare sørg for siste firmware på dekoderne og Nest. Har ikke sett info fra Altibox om at andre rutere vil fungere med dekoderne, men i teorien skal vel alle enheter med IGMP-støtte fungere, uten at jeg har prøvd andre selv.

Endret av Pop
Lenke til kommentar
TMB skrev (38 minutter siden):

Man kan vel bruke hvilket utstyr man vil selv om ruteren man bruker er fra Altibox? Så lenge man tagger linkene med riktig VLAN ID eller trunk.

Altibox sier at alt utstyr må støtte IGMP-snooping dersom man skal koble dekodere på kabelen. Kan litt om nettverk men ikke så mye - men lurer altså på om det holder å trekke 1 stk nettverkskabel ut til hver bygning, eller om jeg må trekke 2 stk (1 for tv og en for internett). 

Lenke til kommentar
Olstig skrev (5 timer siden):

Du kan trekke 1 kabel mellom hver. Men om du skal splitte en kabel må du bruke switch som støttet igmp 🙂

Takk. Med andre ord, hvis jeg skal ha et aksesspunkt + tv et sted så må jeg koble dette til en switch som støtter igmp (og switchen kobles "direkte" til modem/hovedruter)? 

Lenke til kommentar
On 4/6/2021 at 2:28 PM, Fish said:

Takk for svar! Kabel er nok å foretrekke - noen av bygningene er 20-30m unna modemet. Jeg tenker å følge oppsettet som Altibox anbefaler, men hadde håpet at jeg kunne brukt noe annet enn Google Nest Wifi:

Jeg har gode erfaringer med TP-Link M9+ mesh med Altibox fiber. Jeg har satt Altibox-ruteren i bridge mode og bruker kun M9+ som ruter. Du kunne starte med det og teste om trådløst mesh er tilfredsstillende. Det er jo desidert enklest. Hvis ikke kan du kable etterpå. Jeg har kablet (CAT6) internt i huset mellom 2 M9+ bokser for vi hadde litt strenge krav :grin: Fungerer prikkfritt. Den tredje boksen er trådløs, fungerer fit det også.

Lenke til kommentar
cacb skrev (14 timer siden):

Jeg har gode erfaringer med TP-Link M9+ mesh med Altibox fiber. Jeg har satt Altibox-ruteren i bridge mode og bruker kun M9+ som ruter. Du kunne starte med det og teste om trådløst mesh er tilfredsstillende. Det er jo desidert enklest. Hvis ikke kan du kable etterpå. Jeg har kablet (CAT6) internt i huset mellom 2 M9+ bokser for vi hadde litt strenge krav :grin: Fungerer prikkfritt. Den tredje boksen er trådløs, fungerer fit det også.

Takk for tips. Bruker du IPTV også? Når du setter Altibox-ruteren i bridge mode tror jeg du må koble IPTV på en egen port i ruteren, og bredbånd i en annen - men mulig jeg tar feil der altså.. :)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Fish said:

Takk for tips. Bruker du IPTV også? Når du setter Altibox-ruteren i bridge mode tror jeg du må koble IPTV på en egen port i ruteren, og bredbånd i en annen - men mulig jeg tar feil der altså.. :)

Har også forstått det slik. Mulig det kom en oppgradering her for en stund siden slik at det skulle fungere bak Google Nest Wifi også, men usikker på om det i den forbindelse også har blitt gjort andre endringer for at det skal fungere med andre rutere og multicast når sentralen står i bridgemode.

Lenke til kommentar

Bromodus ("bridge-mode") hos Altibox betyr at de switcher Internet-VLAN (102) til én LAN-port på hjemmesentralen,  De ruter fremdeles TV-VLANet som før til de andre LAN-portene.  Dersom du slår på bridge-mode må du altså hente signaler fra minst to porter på hjemmesentralen for å få ut både TV og Internett.  Det er ikke så veldig praktisk.

Men jeg skjønner ikke hvorfor bridge-mode skal blandes sammen med behovet for å utvide nettverket med flere AP eller switcher.  De fleste kunder vil ikke ha noen interesse eller fordel av å bruke en annen ruter enn hjemmesentralen.  De bør da unngå bridge-mode.

Bruk switcher med igmp snooping og mesh/AP-løsninger som ikke opptrer som rutere.  Slå evt av WiFi på hjemmesentralen dersom du setter opp et uavhengig mesh-nettverk.

Altibox dokumenterer dette helt OK her: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/

Lenke til kommentar
On 4/8/2021 at 8:09 AM, Fish said:

Takk for tips. Bruker du IPTV også? Når du setter Altibox-ruteren i bridge mode tror jeg du må koble IPTV på en egen port i ruteren, og bredbånd i en annen - men mulig jeg tar feil der altså.. :)

Jeg har IPTV, men ser veldig lite på TV.  Hjemmesentralen (bromodus) står ved siden av TV'en så jeg tar ut TV signalet direkte derfra, uavhengig av TP-Link ruteren. Har også en TV i kjelleren som brukes enda sjeldnere, der  bruker jeg streaming over internett fra https://tv.altibox.net/ , det fungerer greit.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Altibox har også en Android TV app.  Er fortsatt i beta, men funker greit.  Har selv brukt denne de få gangene jeg ser på direkte-TV.  Fordelen er at du ikke trenger å tenke på VLAN/IGMP eller noe annet, så lenge Android TV enheten har nett, så funker den.  Kan godt hende de har tilsvarende app til AppleTV, men det vet jeg ingenting om.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...