Gå til innhold

ENK - Jeg har regnet feil moms i hele 2020


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har gjort den største nybegynner feilen hele i fjor og betalt moms på salgsinntekene og ikke på netto inntektene. Det vil si jeg har betalt ca 50.000kr for mye moms for hele 2020. Er det mulig å kreve tilbakebetaling på dette? I så fall hvem skal jeg kontakte da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du forklare oss som ikke er så smarte hvordan du mener du har betalt for mye mva? Man må kreve inn mva på salgsinntektene slik du har gjort? Så hva er problemet?

 

KGMK skrev (11 minutter siden):

Problemet er som Sverre1969 sier jeg kan ikke kreve refunsjon på MVA som jeg har betalt for mye. Fy faen for en idiot jeg er...

Denne kommer jeg til å kjenne lenge på.

KGMK skrev (2 minutter siden):

Det står i artikkelen. 

Du skal ikke kreve refusjon for merverdiavgift

Jeg har tatt kontakt med et par revisor bedrifter i fylket som jeg bor og hører med dem for sikkerhetssyld.

 Og så står det under

Sitat

Hvis du er mva-registrert skal du sende en tilleggssmelding for den terminen som var feil, slik at denne blir riktig. Du skal ikke søke om refusjon.

Hva er problemet her? Når du har sendt tilleggsmelding så kan du få tilbakebetalt det du evt har betalt for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har regnet feil. Tatt mva av selve salgssumen og ikke netto summen. Slik jeg har betalt dobbelt opp. Tror du jeg får penger tilbake? :) Det står veldig uklart enkelte steder hva som er riktig og jeg har ikke tenkt meg om før jeg innså men regnestykket går ikke opp.

Endret av KGMK
Lenke til kommentar
KGMK skrev (2 minutter siden):

Jeg har regnet feil. Tatt mva av selve salgssumen og ikke netto summen. Slik jeg har betalt dobbelt opp. Tror du jeg får penger tilbake? :) 

Når jeg selger en tjeneste, så må jeg kreve inn mva på hele salgssummen og ikke bare på fortjenesten. Det er jo helt riktig.

Men så kan man også kreve fradrag for inngående mva, men det forutsetter at det var mva på varer/tjenester du kjøpte. Er det dette fradraget du har glemt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du selger enn tjeneste for 189kr inkl moms. Du legger da ikke på ekstra 25% på 189kr som du betaler til skatteatten, men på 152kr slik at summen blir 189kr. Det er det som jeg har gjort her.. Jeg er så jævlig idiot.. Skulle tenkt meg bedre om før jeg leste alle rådene på nettet. Ikke ta moms av netto osv.

Endret av KGMK
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KGMK skrev (23 minutter siden):

Du selger enn tjeneste for 189kr inkl moms. Du legger da ikke på ekstra 25% på 189kr som du betaler til skatteatten, men på 152kr slik at summen blir 189kr. Det er det som jeg har gjort her.. Jeg er så jævlig idiot.. Skulle tenkt meg bedre om før jeg leste alle rådene på nettet. Ikke ta moms av netto osv.

Aha, ja, nå forstår jeg. Ja da har du tulla til utregninga di ja.

KGMK skrev (12 minutter siden):

Var i kontakt med en revisor og han forklarte meg dette går helt fint :) Jippi, ble 100.000kr rikere. Skal feires med sjampis 😀

Burde la seg løse med tilleggsmeldinger til de innsendte mva-oppgavene ja. Men kan være litt styrete regnskapsmessig kanskje? Jaja, det er jo verdt det når du får tilbake 100K!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flytter nå hele regnskapet mitt til Fiken.no. Har vært helt bananas å forsøke å utvikle mitt egent regnskap program. Er bare en liten nettbutikk så 100k er veldig mye penger for meg :) Kjæresten min pleide å si, du tjener så og så mye men du sitter igjen med ingenting. Vel, dette har vært litt av grunnen.. Nå går pengene rett i Bitcoin og forsvinner dagen etter på.

Endret av KGMK
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
KGMK skrev (På 6.4.2021 den 2.36):

Hei,

Jeg har gjort den største nybegynner feilen hele i fjor og betalt moms på salgsinntekene og ikke på netto inntektene. Det vil si jeg har betalt ca 50.000kr for mye moms for hele 2020. Er det mulig å kreve tilbakebetaling på dette? I så fall hvem skal jeg kontakte da?

Har du innrapportert for mye MVA eller fakturert feil beløp ut til kunder? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...