Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lange skruer til gipsanker?


Anbefalte innlegg

Hei! Vi skal noe litt vrient: henge en vegghengt seksjon på en gipsvegg. Tenkte oss ikke om under oppussing og glemte å forsterke veggen.

Seksjonen skal i utgangspunktet henges opp med 9 treskruer - 3 lange skruer i hvert av de tre stagene som henges på veggen. Vi tenker at 9 gipsanker vil bære en del vekt, men finner ikke lange nok skruer til ankrene. Vi trenger i utgangspunktet 5 mm skruer som er 100 mm (10 cm) lange. Noen som vet hva vi skal søke etter, eller i det hele tatt vet om dette finnes? 

På forhånd takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags anker er det du bruker? Noen tar treskruer, andre bruker maskinskruer. Om det er sistnevnte trenger du da 100mm M5 bolter (Noe som nok er litt sært, men det finnes). Om du ikke kan skaffe fra f.eks zachariassen jernvare http://www.zachskruer.no/ kan du vurdere å bruke en gjengestang. Ankre som tar treskruer ville jeg vert skeptisk til. (Ihvertfall de jeg kjenner til)

Hadde jeg vert deg ville jeg sterkt vurdert å sørge for å feste seksjonen i stenderne. Om det ikke går opp med skrufestene kan man vurdere å skru fast en plate el.lignende i stenderne og så feste seksjonen i denne.

Lenke til kommentar

Heisann. 

Jeg ville brukt treskruer og skrudd seksjonen inn i stenderne i veggen. I det minstre skrudd den fast der det går an å feste i stender, og bruk ekspansjonsanker i tillegg der det ikke passer å feste i stender. 

Mange ekspansjonsanker til gipsvegger kan holde ganske mye vekt, men det hjelper ikke om. veggen f.eks bare har ett gipslag og gipslaget gir etter. 

M5x100 skruer er ikke hyllevare noen plasser jeg kjenner til, men det er mulig du kan få tak i det på ebay/amazon eller hos en spesialistforretning som sverreb nevner over. Gjengestang kan være enn ok løsning om du har en egnet sag for å kappe den (husk mutre).

Lenke til kommentar
2 hours ago, IngridChris said:

Veggen har mest sannsynlig ikke stendere, da den er satt opp i ettertid.

De må da ha skrudd gipsplatene fast i noe...? Eller er de skrudd kun i topp- og bunnsvill? 

Det er jo bare å banke litt på veggen, så finner du fort hvor det er litt annerledes lyd og litt fastere 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Det er stendere i veggen, så bank litt som Newmann221 sier.

Hvordan er festehullet hvor skruene går inn der de lange trengs?

Disse kan enkelt kappes til riktig lengde: https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/spesialskruer/gjengestang-blankforsinket-2000017295?gclid=CjwKCAjw07qDBhBxEiwA6pPbHlFXq-kaynl_8QaxfiYYw-5-EOIRIVK3lfnupz1Qya9DOa4McQoSDxoCxSkQAvD_BwE

Men de vil da kreve mutter på fremsiden. Hvis man får det inn i hullet som er så vil det funke bra. Muttere og skive er som oftest litt litt større enn hode på en skrue.

Lenke til kommentar
2 hours ago, IngridChris said:

Tusen takk for svar! Veggen har mest sannsynlig ikke stendere, da den er satt opp i ettertid.

Det tviler jeg på. Standard et stendere med 60 cm mellomrom. En gipsvegg uten stendere ville sansynligvis falt ned av seg selv eller i hvertfall bøye seg for den minste belastning.

Du kan også bruke magneter for å lete etter gipsskruene om det er vanskelig å finne stenderne ved å banke i veggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...