Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kven er ansvarlig for vedlikehold av klimaanlegg?


Agaen

Anbefalte innlegg

Hei!

Leiger ein hybel som blei ferdigstilt i 2012.

Denne hybelen har som dei fleste moderne hus eit ventilasjonsanlegg installert. Eg har bodd her i 9 måneder.

Ila. dei siste tre månedene har eg opplevd sterk kløe, spesielt på natto, og har til slutt fått påvist støvallergi og middallergi.
Eg har tatt store grep mot nettopp dette, og gjort større innkjøp av filter til støvsuger, vasket og støvsugd seng ned til mikroskopisk nivå, samt vasket resten av hybelen grundig.

Men det eg merker er at ein del støv kommer fra ventilasjonsanlegget. Eg har aldri opplevd at eit filter har blitt byttet på dette ila. den tiden eg har bodd her. Ikkje ligger det ekstrafilter i hybelen heller, og då eg flytta inn ein time etter forrige leigetaker var flyttet ut tviler eg på at anlegget fekk service før eg flytta inn. 
Eg tenker å kontakte huseiger for å få på plass nye filter, men ønsker samtidig å få fullført vedlikehold på anlegget då eg frykter at kanalene er fulle av støv, som då irriterer allergien min. Spørsmålet mitt blir då kven som eventuelt er ansvarlig for denne utgiften ifm. dette.

Kan huseiger kreve at eg skal ta dette på egen kappe? :)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nomore skrev (21 timer siden):

Hva står i kontrakten?

Alt fast er huseigers ansvar, men vedlikehold av klimaanlegg er ikkje eit tema i kontrakten. Og dette har aldri vore eit tema eg har tenkt over før.
Huseiger kommer med filter i dag iallefall. Så me får sjå om det løyser seg :)

Lenke til kommentar
Darkbill skrev (21 timer siden):

Sannsynligvis er du ansvarlig selv om det er en standard kontrakr der "leietager er ansvarlig for vedlikehold osv" 

Standard kontrakt tilsier da at huseiger er ansvarlig for vedlikehold av fast inventar?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Kommer helt an på hvor ofte disse trenger service og om det faktisk er behov.

Om det kun er noe du vil ha utført, så må du nok ta kostnaden selv.

Filter er anbefalt å skiftes _minst_ ein gang årlig, to ganger om det er eit støvete område.
Bygget vårt ligger rett attmed ein godt trafikkert vei som produserer masse veistøv. Det utføres i tillegg masse arbeid utenfor, som også produserer støv, samt pollen fra skogen bak bygget.

Pr. produsenten av klimaanlegget skal derfor filterene byttes minst to ganger årlig. Og då dette ikkje er gjort i min tid her er me allerede bak vedlikeholdsskjemaet.

Lenke til kommentar
12 hours ago, freddy85 said:

 

Nja, problemet er at vis filteret først har gått tett, er det støv i hele HVAC systemet. 
Så vis filtret blir renset så må fortsatt systemet bli blåst rent på noe vis, forhåpentligvis har anlegget mulighet for å ventilere i revers for å bli kvitt oppsamlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...