Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Priskalkulasjon


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en oppgave jeg gjerne skulle hatt hjelp med, der jeg vet at svaret vil bli 17 165, men skulle gjerne hatt hjelp med å finne frem til svaret.

På forhånd tusen takk for hjelp!

Her er oppgaveteksten:

En rørleggerbedrift har for tiden 10 ansatte rørleggere.

Hver rørlegger har en brutto årslønn på kr 443 000.

Bedriftens brutto lønnskostnader til ledelse, salg og adm. utgjør en samlet bruttolønn på kr. 815 000.

I tillegg til ordinær bruttolønn for rørleggere og administrativt ansatte/ledelse, har bedriften kostnader knyttet til arbeidsgiveravgift, pensjonsordning, forsikringer og sosiale kostnader som er beregnet til å utgjøre et tillegg på bruttolønna på 26%.

Øvrige indirekte og faste kostnader i bedriften utgjør for tiden kr. 857 000.

Bedriften regner med at gjennomsnittlig antall fakturerte timer ut mot kunder per ansatt vil bli på 1640 timer.

Ut fra disse opplysningene, finn hvilken timepris bedriften må bruke ut mot kunder for å få dekket alle kostnader nevnt over.

Bruk så denne timeprisen og øvrige opplysninger til å beregne pris ut mot en privatkunde for følgende jobb på et baderom:

Antatt 13 timer på jobben

Bedriftens innkjøpskostnad for div deler og materiell antas å bli kr 6800. De bruker en avanseprosent på 40% på alt materiell når de fakturerer sine kunder.

For kjøring bruker de et tillegg på 910 kr for denne jobben.

I tillegg kalkuleres det inn et fortjenestestillegg på 5% på toppen av alt annet.

Beregn prisen kunden må betale ut fra opplysningene ovenfor. Se bort fra mva.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...