Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en oppgave jeg gjerne skulle hatt hjelp med, der jeg vet at svaret vil bli 951, men skulle gjerne hatt hjelp med å finne frem til svaret.

På forhånd tusen takk for hjelp!

Her er oppgaveteksten:

Et forlag som har spesialisert seg på utgivelse av kunstbøker planlegger nå en ny utgivelse av en flott kunstbok med stive permer og mange fargebilder av høy kvalitet. Det vil bli en riktig lekker bok, men den er nokså dyr å produsere/trykke.

Rene kostnader til papir, trykk og innbinding per bok vil bli kr 370.

Forlaget har for øvrig brukt kr. 230 000 i direkte faste kostnader til diverse arbeid med boka, dvs lønn til bokas redaktør, korrektur, setting og klargjøring til trykking m.v.

Det er også et mål for forlaget at bokutgivelsen også bør bidra til å dekke inn kr 82 000 av forlagets øvrige indirekte og faste kostnader.

I tillegg har forfatterne av boka fått en avtale om et fast honorar på kr 137 000.

Dessuten vil forfatterne også få utbetalt en royalty (dvs. variabelt honorar) på 11% av bokas omsetning.

Bokutgivelsen er nokså smal og forlaget antar derfor at det kun vil bli solgt 710 bøker i løpet av den tidshorisonten vi her skal gjøre beregninger for.

Det finnes en søkbar ordning for støtte til smale kunstbokprosjekter i Kulturrådet og forlaget har heldigvis fått tilsagn fra kulturrådet om en utgivelsesstøtte på kr 111 000.

 

Finn hvilken utslagspris på boka (eksklusiv mva) som vil gjøre at bokutgivelsen akkurat dekker inn alle forlagets kostnader (fratrukket støtte) som fremgår av opplysningene ovenfor.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...