Gå til innhold

Linux forumer håpløst?


Anbefalte innlegg

On 5/17/2021 at 9:02 PM, MKap said:

Installerte Cloudready/ChromiumOS på ein 4ish år gammal Asus i helga.

Installerte Cloudready nå i dag på en nesten ny HP kontormaskin fra 2012. HP Probook 6470b (i5-3xxx) (Bare 9 år gammel.)

Med Cloudready så fungerer den nesten som en my PC, men Cloudready er jo utrolig minimalistisk.

Har funnet ut hvordan man kommer inn i "Linux shell". Brukte info i denne linken og det fungerte ok:

https://neverware.zendesk.com/hc/en-us/community/posts/115008264187--command-line

Det rare med denne 9 år gamle maskinen det er at med Cloudready så fungerer alt tilsynelatende 100% inklusive også det originale batteriet. (Vet ikke hvordan det er mulig, men jeg har hatt PC'en siden den var ny. Har ikke testet batteriet særlig lenge.) 

Det ser ut som at det ikke er mulig å installere Google Play Store:

 https://cloudreadykb.neverware.com/s/article/Does-CloudReady-Support-The-Google-Play-Store-Android-Apps

En ting jeg ikke kunne finne først, det er hvordan ta screenshot, men her skal det være en løsning:

https://cloudreadykb.neverware.com/s/article/How-To-Take-A-Screen-Shot-On-CloudReady

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 hours ago, arne22 said:

Det handeler om noe annet. Når man logger på for eskempel Coudready og også Bluestack den gangen jeg testet den, så må man bruke Google konto og passord. Dette kan jo i teorien godt fungere som et "man in the middle angrep", der eier eller administrator av disse systemene kan ta over Google kontoen.

Det fungerer ikke slik. Se hele denne videoen. Du kommer til å lære noe nytt.

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, nyansattnr5 said:

Det fungerer ikke slik. Se hele denne videoen. Du kommer til å lære noe nytt.

Tror videoen handler om pålogging på webapplikasjoner. Her er det snakk om pålogging på et operativsystem.

Det er i alle fall en kjent hackerprinsipp å sette opp en falsk eller alternativ webside og så få brukene til å taste inn brukerkonto og passord for et annet websted.

Ellers mye interessant i videoen. Vil ta meg litt tid for å få med alle detaljene.

Lenke til kommentar
6 hours ago, LMH1 said:

Er vel mangel på alternativer desverre, men syns fremdeles i denne tråden er forumet håpløst. Det bevises nesten for hver tråd.

Nei, dette er jo en knallbra tråd. Har lært meg to forskjellige linuxdistroer jeg ikke kunne fra før og litt mer om påloggingssystemer enn det jeg kunne fra før. (Kanskje litt offtopic, i forhold til trådens tittel, men veldig nytting.)

Det spørs om dette er en optimal formulering av problemstillingen: "Linux forumer håpløst?"

Kanskje en riktigere formulering av problemstillingen bør være denne:

"Hvordan går man fram for å diskutere på Linux forum, på en slik måte at både en selv og andre kan ha nytte av diskusjonen?"

 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

"Hvordan går man fram for å diskutere på Linux forum, på en slik måte at både en selv og andre kan ha nytte av diskusjonen?

dere diskuterer i vei får knapt svar på spørsmålene om

Sitat

Ja eller vurdere: For det virker dårlig etterligning av ubuntu side sider. Hvorfor de lager slik kan jo diskuteres?

https://ubunlog.com/no/lista-la-nueva-version-de-supergamer-v5-la-distro-basada-en-ubuntu-para-juegos/#Descargar_y_obtener_SuperGamer_V5

Men er noe med denne som skurrer? siden finner ikke prosjektet på offsiele sider, så godt mulig virus?

https://www.supergamer.x10host.com/

http://linux-gamers.net/

Så hva mener du er det scam? før var de one-disk man kunne kjøpe plate fra, men virker ut som de ikke eksister ennå.

For er tydlig penger å tjene på å legge virus på mottakerens maskin. Men virker litt useriøst.

http://ultimateedition.info/ultimate-edition/ultimate-edition-6-6/

Samme kan vel sies her, tror er tryggere å laste ned fra ubuntu.

 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (4 timer siden):

Har funnet ut hvordan man kommer inn i "Linux shell". Brukte info i denne linken og det fungerte ok:

https://neverware.zendesk.com/hc/en-us/community/posts/115008264187--command-line

 

Det er vel kommandolinja for ChromeOS, ikkje miljøet for å køyra Linux. Under Innstillinger-->Utviklere er det eit alternativ for å aktivera Linux-utviklingsmiljø (som skal gjera det mogleg å køyra Linuxprogram på Chromebook), men hos meg ender det med feilmelding og eit ikkje-fungerande resultat.

Sitat

Installerte Cloudready nå i dag på en nesten ny HP kontormaskin fra 2012. HP Probook 6470b (i5-3xxx) (Bare 9 år gammel.)

Med Cloudready så fungerer den nesten som en my PC, men Cloudready er jo utrolig minimalistisk.

Då har du hatt litt flaks med hardwaren. Efaringa mi er at HP sine laptopar er utruleg kranglete når det gjeld Linux og alternative OS (spesielt med AMD-grafikk).

Cloudready  er eit greit alternativ for svakare hardware, men utover integrasjonen mot Google Drive frå filhandsamaren, tenker eg at Linux med eit lett GUI som XFCE eller LXDE er eit betre alternativ - sidan ein då har eit fullverdig OS med meir enn 1 program som fungerer offline. Nettsider fungerer jo i alle OS som kan køyra ein nokonlunde moderne nettlesar. Den siste løysinga hadde eg på ein eeePC som har fulgt meg verda rundt som reisefølge. Med ChromiumOS hadde det vore vanskeleg eller umogleg å lesa PDFer, organisera foto etc. utan nett, eller å slå i hjel tida på flyet med SuperTux.

Lenke til kommentar
2 hours ago, MKap said:

Det er vel kommandolinja for ChromeOS, ikkje miljøet for å køyra Linux. Under Innstillinger-->Utviklere er det eit alternativ for å aktivera Linux-utviklingsmiljø (som skal gjera det mogleg å køyra Linuxprogram på Chromebook), men hos meg ender det med feilmelding og eit ikkje-fungerande resultat.

Oppfatter det jo i utgangspunktet slik at ChromeOS er Linux, og at kommandolinken sånn sett er et "gløtt inn i Linux". Men det er åpenbart at man ikke er logget inn som root, og at rettighetene er begrenset slik at det kan være riktig å oppfatte det som "ikke Linux".

Jeg leste ellers på siden deres at Enterprise versjonen, eller hva de kaller det skal ha et "admin panel", og noen flere funksjoner, hva nå det er.

Har nå CromeOS på min 9 år gamle HP og en variant av Puppy Linux på min 14 år gamle HP, og begge kjører feilfritt og som det suser.

14 åringen mer Puppy Linux fungerer helt all right til alle "ordinære oppgaver" som jeg har testet den med. (Men HD film på Youtube gir nesten 50% prosessorobelastning.)

Skal teste ut med CromeOS også på den eldste PC'en nå i kveld og se hvordan det fungerer. Den skal jo ligge akkurat på den grensen der de sier at hardware ikke er støttet.

Det som er litt spesielt og interessant med ChromeOS, det er at det er "noe" som bare kjører, foreløpig feilfritt, uten at det er behov for feilsøking eller feilretting i det hele tatt. Vil forsøke å teste ut litt mer grundig med off-line egenskaper.  

Endret av arne22
Lenke til kommentar
4 hours ago, LMH1 said:

dere diskuterer i vei får knapt svar på spørsmålene om

 

@lmh1. På første side i tråden kom jeg med et par råd om hvordan du bør stille spørsmål om du ønsker svar. Les de en gang til - for det er ikke mulig å forstå hva du prøver å formidle i det du siterer deg selv på. 

Det er ikke vrangvilje, det er enkelt og greit uforståelig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nå er vi der igjen altså. Du mener at du IKKE får svar på det du spør om. Hvis du mener det HVORFOR lager du tråder her inne da?

Forøvrig, så vet jeg hvorfor du mener at du ikke får svar på det du lurer på. Det er fordi at du ikke forstår det du driver med, og du forstår ikke svarene du får.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, barfoo said:

Det er ikke vrangvilje, det er enkelt og greit uforståelig.

Det var da en litt brutal formulering, men kanskje med en snev av sannhet bak seg.

Hvis man poster problemstillinger som det er bare en enkelt person som er interessert i, på landsbasis og internasjonalt, da blir det kanskje ikke så mye diskusjon rundt det, ut over det man kan diskutere med seg selv. 

Dessuten så må jo måten man driver problemløsning på være noe som ligner litt på det andre holder på med, slik at man har noen felles referansepunkter og noe felles å diskutere.

Hvis man diskuterer temaer som det er bred interesse for og man jobber med problemløsning på en måte som det er allmenn aksept for, da kan man nok ha en veldig stor nytte av mange forskjellige Linux diskusjonsfora. 

Lenke til kommentar

Og så var det et annet tema litt på siden:

Har nå installert Cloudready/ChromeOS som er en slags opensource variant eller "avstikker" av Linux. Synes denne er interessant fordi den er ekstremt enkel å jobbe med, og enklere enn noen andre operativsystemer jeg har vært borte i.

Sitter nå og jobber på en 14 år gammel Compaq 6710b og den fungerer nesten som en ny PC. Ingen problemer - Alle ting fungerer feilfritt.

https://www.notebookcheck.net/Review-HP-Compaq-6710b-Notebook.4457.0.html

Når jeg bruker Puppy Linux på denne PC'en da kjører den med forholdsvis høy prosessorbelastning i en del situasjoner og det blir en del varmgang.  For Cloudready/ChromeOS, så virker det som om prosessorbelastningen er en god del mindre. Det er ikke varmgang i det hele tatt.

Testet ut med offline visning av MP4 video, MP3 lyd og PDF filer samt også fotografier og GIF. Putter inn en USB minnepenn og det er ikke noe problem å bruke dette innholdet offlilne direkte fra minnepennen. Microsoft Office dokumenter virket ikke fra minnepenn. De må nok først lastes opp til Google Drive og så hentes ned som "offline kopi".

Den største frodelen i forhold til Windows 10, det er jo mye enklere, og ikke disse forferdelige oppdateringene på flere GB (Håper jeg i alle fall.)  

PC'en er forresten ikke 100% original. Den har fått en 200GB SSD og 3 GB RAM.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
3 minutes ago, arne22 said:

Sitter nå og jobber på en 14 år gammel Compaq 6710b og den fungerer nesten som en ny PC. Ingen problemer - Alle ting fungerer feilfritt.

Det er jo splitter nytt :p

Har selv en maskin fra 2004'ish (AMD 2000+ 32bit) som kjører Bunsenlabs Helium, et meget stilfult desktop-system. Eneste "problemet" er skjermoppløsning som er begrenset til 1024x768, men etter å ha forhørt meg litt i diverse forum så var årsaken at NV40-kortet mitt ikke er støttet i nyere kjerner. Selv er jeg i den oppfatning av at folk på Linux-forumer er meget hjelpsomme. Også i denne casen, så nå skal jeg se om jeg får installert noveau (open source GPU-drivere). Men for en så gammel maskin så er det jo en filleting, mest av alt er det morsomt å holde på med.

Btw. ser også at Elive er kommet med ny beta, kanskje man skulle teste dette på den gamle 32bit maskinen ;)

Lenke til kommentar
17 minutes ago, geir__hk said:

Har selv en maskin fra 2004'ish

Kastet nylig en IBM Laptop med I-386 prosessor som jeg kjøpte for 42.000,- kroner i ca år 2000. Ettersom det er den dyreste PC'en jeg har kjøpt noen gang, så kunne den aldri kastes. Jeg forstår nå at den allikevel ble kastet litt for tidlig.

Har aldri hørt om Bunsenlabs Helium, eller Elive, så jeg legger ut et par linker til senere bruk:

https://www.bunsenlabs.org/

https://www.elivecd.org/

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er i hvertfall bra med engasjement i denne tråden. Det er fint :)

 

Det diskuteres, eller ramses opp veldig mye.

 

LMH1 - Du må bli bedre til å formulere spørsmålene og problemene dine riktig. Dersom du har "lese og skrive vansker" så fortell oss det, så vi vet det. Fordi mange av setningene dine osv. er veldig rare. Prøv også å begrense bruken av linker. Å pøse på med linker fra diverse forumer er ikke det jeg velger å klikke på. Det blir litt for mye rot. Dersom du kjøre på med link så lag en post av gangen og forklar hvorfor du har valgt å legge ved linken/ videoen osv.

Pluss, når noen prøver å svare deg. F.eks på et konkret spørsmål, så kan du i det minste svare vedkommende uten å spore heilt av. Ref. linker.

---

Vedrørende Linux Vs Windows og gaming - Hvorfor tror så mange at det er et problem at "X antall" Windows spill ikke virker på linux distroer? Jeg hører aldri at Nintendo folkene klager på at de ikke kan spille Sony PlayStation spill på deres enhet. Hvorfor ikke? Fordi de ikke er lagd for det!

Så hver plattform har sitt. Men, linux fellesskapet jobber hardt for å løse/ hjelpe brukere til å allikevel kunne komme seg rundt med diverse løsninger. Om det så er Wine, Lutris eller noe annet. Steam er vel det beste alternativet vi har. Så syns alle linux gamere bør støtte opp så mye som mulig.

---

Jada, så var det det med "Linux forumer er håpløst?"

For all del, skjønner at du er skuffet, men hva om du ser saken fra alle andres side. PRØV. - Tror du  ikke det ville vært lettere å få hjelp hvis formuleringene var litt anderledes?

Som Arne sa litt lengre oppe i tråden:

Kanskje en riktigere formulering av problemstillingen bør være denne:

"Hvordan går man fram for å diskutere på Linux forum, på en slik måte at både en selv og andre kan ha nytte av diskusjonen?"

 

Høres ikke det mere riktig ut, ja vær litt taktfull. Vis med fremtoningen din og oppførselen at du er ydmyk og ønsker hjelp.

Endret av Stratleray
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, arne22 said:

Har aldri hørt om Bunsenlabs Helium, eller Elive, så jeg legger ut et par linker til senere bruk:

https://www.bunsenlabs.org/

https://www.elivecd.org/

 

Tidligere hadde Bodhi Linux en 32bit variant som også var bygget rundt dette desktopmiljøet, men siden den er basert på Ubuntu så kommer den nå kun som 64 bit versjon. Litt synd egentlig siden formålet var å skulle kunne kjøres på gammel maskinvare.

Lenke til kommentar

Har nå testet Cloudready/ChromeOS/Linuxvariant på fire forskjellige maskiner, alder henholdsvis 6, 9, 9 og 14 år. Det har fungert feilfritt på alle sammen. Måtte fikle litt med biosen til den ene for å få den til å boote. Det var også en type minnepinne fra Sandisk som ikke fungerte. Gammel kingston traveler fungerte ok.

Sitter og jobber med to skjermer på en av de 9 år gamle PC'ene og det fungerer utrolig bra.

Fordeler: Hastighet helt OK. Det virker som prosessor kjører med en del lavere temperatur og belastning enn ved bruk av Windows. Failsafe installasjon. Det er lite som kan gå feil og tingene ser ut til å fungere uten behov for feilretting eller korreksjoner. Kan brukes som mediaspiller og framviser av bilder og pdf filer uten internettilkobling. Det virker også som om CromeOS belaster prosessoren en god del mindre enn Windows slik at PC kjører med lavere temperatur. (På den 14 år gamle PC'en så går viften, selv om det er mindre temperatur enn med Windows, men på den 9 år gamle PC'en som jeg bruker akkurat nå, så ligger temperaturen lavt mens viften står stille, i alle fall når jeg sjekker i dette øyeblikk.) 

Ulemper: Veldig store begrensninger og liten grad av frihet i forhold til "vanlig Linux".

Konklusjon: Meget bra løsning for å få jobben gjort med en 10 år gammel PC, men kan ikke brukes til så mye annet. Sannsynligvis lengre batteritid enn med Windows på grunn av lavere belastning av prosessoren.

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...