Gå til innhold

Hvorfor er syklene så sykt dyre??


Piffi

Anbefalte innlegg

Heisann, har vurdert og begynne med terrengsykling igjen og ser ofte på budsjett/entry level hard tail sykkler på YouTube. Problemet er att alle syklene YouTube'rne foreslår som f.eks koster 600$ og tilsvarende i pund koster 8000-10k her i Norge.

Gidder ikke betale nesten dobbel pris for hva det egentlig koster så legger opp ideén om og starte med sykling men ble  nysgjerrig på hvorfor akuratt sykler er så j#vla dyre i dette landet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Den norske krona var for kort tid siden ekstremt lav. Syklene som er på lager nå ble kjøpt inn med denne kroneprisen.

En mulighet er å kjøpe brukt på finn, en annen er å bestille fra utlandet og betale momsen. Jeg ville anbefalt å kjøpe fra finn -- garantisaker på sykkel som må sendes over landegrensene byr på altfor mye hodebry skulle noe være feil på sykkelen.

Lenke til kommentar

Sykler kjøper en brukt. Det er alltid noen i overgangsalderen som kjøper utstyr som kan stille i de beste klassene i verden ift sykling. Så bruker de syklene tll jobben noen ganger og går lei. Så selges de til blodpris på bruktmarkedet. 

Har flere bekjente som kjøper på denne måten med å scanne finn osv. Det er dog 'racing' sykler eller hva det heter. Men tipper en finner i alle klasser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kris85 said:

1 kg epler i Russland, 60 rubles - 6,69 kr,- 
1 kg epler i Norge, 29,90 kr,-

Men utfra lønnsnivået (kjøpekraft) er faktisk eplene billigst i Norge 

Dette gjelder alt av varer og tjenester - selv om det er import. Ganske enkelt forklart.   

Så bare ikke for meg att sykkler skulle være så høyt prissatt i forhold til andre land. Nå er det da 12 år siden sist jeg hatt en MTB. Men ser også att det ikke bare er sykkler generelt som er dyrere i Norge. Hvisse merker/modeller får kjipere priser i forskjellige land ikke bare Norge. Kanskje jeg ikke burde sikte så høyt på kvalitet for pengene og heller kjøpe noe billig og se om interessen holder ut. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, opp til 6000 går vell fint om en sover over. Tatt fritt fra hukommelsen

Nei kan ikke være noe pes det. men etter flere som sier "følg med på finn" skal jeg gjøre det en stund før det blir aktuelt 😋

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Tja, opp til 6000 går vell fint om en sover over. Tatt fritt fra hukommelsen

+ noen tusenlapper å komme seg dit og eventuell overnatting om man ikke kjører

+ 10 dagers karantenehotell når man kommer tilbake

Plutselig har man brukt mer enn hva man måtte ha betalt i avgifter

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Piffi said:

Så bare ikke for meg att sykkler skulle være så høyt prissatt i forhold til andre land. Nå er det da 12 år siden sist jeg hatt en MTB. Men ser også att det ikke bare er sykkler generelt som er dyrere i Norge. Hvisse merker/modeller får kjipere priser i forskjellige land ikke bare Norge. Kanskje jeg ikke burde sikte så høyt på kvalitet for pengene og heller kjøpe noe billig og se om interessen holder ut. 

Jeg hadde heller kjøpt en ett-to år gammel sykkel på finn, enn en ny flunkende "billig" sykkel -- gitt at du kan finne det du vil ha på finn.

 Klart er det veldig behagelig å ha helt ny sykkel, men forskjellen på 5000 NOK og 10 000 NOK i nypris kan være ganske merkbart på en del "quality of life" features. 

Hvis jeg skulle kjøpt terrengsykkel i dag,ville jeg selv minst kjøpt med stikkakse, hydrauliske skivebremser, og helst 1x11 eller 1x12 gir, men sistnevnte er ikke så nødvendig. Har sett slikt til 6000-7000 NOK brukt på finn.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

+ noen tusenlapper å komme seg dit og eventuell overnatting om man ikke kjører

+ 10 dagers karantenehotell når man kommer tilbake

Plutselig har man brukt mer enn hva man måtte ha betalt i avgifter

Ja i disse dager er det absolutt kostbart😅 men sett bort i fra Covid og at en er plassert strategisk til så kan det svare seg. Danskebåten har jo billige billetter en kan fange opp feks, og med telt kan en komme langt osv. Bare fantasien som setter grenser egentlig. Men stort sett er det lettest å bare betale moms og toll evt gå for noe brukt her hjemme.

Lenke til kommentar
Piffi skrev (35 minutter siden):

Så bare ikke for meg att sykkler skulle være så høyt prissatt i forhold til andre land. Nå er det da 12 år siden sist jeg hatt en MTB. Men ser også att det ikke bare er sykkler generelt som er dyrere i Norge. Hvisse merker/modeller får kjipere priser i forskjellige land ikke bare Norge. Kanskje jeg ikke burde sikte så høyt på kvalitet for pengene og heller kjøpe noe billig og se om interessen holder ut. 

Som i alle andre bransjer er det enkelte merkevarer som er overpriset. 
Du får en veldig god kvalitetssykkel for rundt 4000 kr,-. Både Biltema og Jula har sykler av helt OK kvalitet til rundt 2-3000 kr,- Personlig hadde jeg nok lagt meg på et prisnivå mellom 6 og 8000. Med tanke på hvor mange komponenter en sykkel består av. Syns jeg det rettferdiggjør prisen. 

Jeg kan anbefale: https://www.bikester.no/
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...