Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kondens i varebil Ford transit connect 2016


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

jeg har hatt et problem med min ford transit connect 2016 varebil med at det blir kondens i lasterommet. Dette er da på taket på innsidenslik bildet viser. 

Bilens garanti går ut i mai dette året. Jeg overtok bilen for 2 år siden. Jeg har hatt bilen inne for service en gang  før hvor de tettet plugger (der hvor takfestet er), men har opplevd nå igjen i vinter at det blir kondens. Det er ikke noe vått i bilen som gjør dette. Har dog to hunder som sitter der i buret når jeg kjører litt. Men dette skal ikke være hovedårsaken. 

Så jeg lurer på..er det noen her som vet rettigheter ved dette? Kan jeg kreve at Ford isolerer taket?  Kan det være at varmluft fra kabinen går ut til lasterommet når jeg har på varmluft og at dette i kontakt med metallet som er kaldt skaper denne kondensen? 

IMG_20210119_152412.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
On 4/8/2021 at 3:20 PM, Gavekort said:

Det må være fuktingress for at det skal bli kondens. Om du ikke tilfører fukt selv så ville jeg sjekket for lekkasjer.

Takk for svar. Hva tenker du på når du sier lekkasjer? Og hvor isåfall er det mest sannsynlig at det skulle være det i bilen?

 

 

On 4/8/2021 at 5:12 PM, Dubious said:

Hunder tilfører mye fuktighet, og du har kanskje vann til de også?

Takk for svar. Har ikke vann der nei. Når jeg hentet bilen av tidligere eier, da bilen bare hadde gått 12000km og jeg åpnet bagasjerommet for å se så var det kondens der da også. Han har ikke hatt hunder. Hundene pleier jo ikke å være der lenge. Skal vel ikke bli så mye kondens ut av dette tenker jeg.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

All fuktight fra førerkabinen trekkes helt av seg selv til det kaldeste stedet i biln. Dette vises godt på foto vedlagt tråden. I ffølge levarandren, er et mange små hull ned i karoasriet helt nederst og i ytter kanten. Der skal kondensen trekke ut. I norge er det slik at kondens fryser før den kommer så langt. Er bilen varm i lasterommet når du parkerer, på en trygg plass, sett opp bakdørene og luft ut den varme luften, det er den som inneholder høy fuktighet. All fuktighet i luft går mot det kaldeste stedet -> fra varmt område.

For varebiler generelt, kan det være nødvendig med egen vifte som trekker luft ut av lasterommet. Spesielt for dem som transporterer ferske matvarer og husdyr. Det finnes solcelledrevet vifter som går så lenge det er tilgjengelig energi. Kjekt i nord i den lysere årstiden,  

Ingen grun til panikk. Det er flere mulighetr for å redusere kondensen. Vifte er den aller enkleste, uten risiko for uønsket besøk i bil eller lasterom. INår det er kaldt, Under minus 15 grader har luft 80-90 % fuktighet. Når du varmer opp denne luften er det ikke lenger 89-90 % det er 20-30% DVS du kan fjerne kondens ved å tilføre oppvarmet kald luft til et fuktig rom, med god ventilasjon. 

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...