Gå til innhold

Midlertidig ansatt, får sannsynligvis ikke forsette - si opp før høsten?


Gjest a2197...28b

Anbefalte innlegg

Gjest a2197...28b

Jeg gikk inn i et vikariat i november som går ut 31.oktober i år. Dette er i fylkeskommunen.

Jeg gikk inn i stilling for en som gikk av med pensjon ved nyttår i år. 60% av stillingen tilhørte pensjonisten, de resterende 40% er for to i organisasjonen som hver har 20% permisjon i jobben sin (begge jobber 80% nå).  Da jeg fikk jobbtilbudet ble jeg fortalt at de 60% for pensjonisten var ganske sikker at ble fast ved neste kontrakt. Det hadde sjefen fått gode signaler om, mens de 40% var mer usikre, men sjefen trodde han skulle finne midler til at det kunne bli en 100% fast stiling ved utgangen av oktober. 

I januar ringte sjefen og sa plutselig at de 60% for hun som gikk av med pensjon blir kuttet ved årsskiftet 2022. Administrativt innsparingstiltak. Så dermed er de 60% som i utgangspunktet var sikker, blitt fjernet. Kontrakten min skal midlertidig fortsatt gjelde ut oktober, og med mulighet for å forlenge den til eventuelt årsskiftet (bare formidlet muntlig). Slik at det først er fra oktober eller januar 2022 at jeg står uten jobb.

Han sa derimot at han gjerne ville jobbe for å beholde meg, og ser på andre løsninger for å få midler. Han hadde spesielt en konkret tanke gjennom en kartlegging der han vil kutte andre deler i organisasjonen, og heller få midler til oss (ved at vi overtar en oppgave), men dette har vist seg å ikke kunne spare inn så mye likevel, så at vi får ekstra ressurser pga. det er tvilsomt. Generelt føler jeg meg ganske sikker at jeg ikke vil få noen fast stilling nå med mindre noen skulle slutte. Dermed må jeg ta utgangspunkt i at jeg ikke har jobb. Har sett etter jobber siden januar, men ikke funnet noe relevant lenger, så den prosessen er godt i gang.

Nå fikk jeg også vite at hun ene som hadde 20% permisjon i jobben sin, som var halvparten av de andre 40% jeg er vikar for , fra nå etter påske skal gå opp igjen i 100% pga. at prosjektet hun er i, krever det. Dette prosjektet vil gå over nyttår, så sannsynligvis vil hun jobbe 100% frem til da.

Dermed så er enda 20% av stillingen ganske usikker, og alt jeg står igjen med 20% som sikkert blir kuttet med tanke på de allerede nå får en budsjettsprekk på 20% stilling resten av året siden hun nå går opp til 100% og jeg fortsatt jobber der. 

Ellers kan jeg si at jeg trives med selve arbeidsoppgavene, men det er mye sykemeldinger, arbeidspress og dårlig arbeidsmiljø som gjør det utfordrende å jobbe og jeg er ganske lei jobben min til tider pga dette. Arbeidsfordelingen er skjev, og vi er enkelte som tar på oss mye mer enn andre til vår stadige frustrasjon. Sjefen har vært forståeselsfull og prøvd å ta tak i ting, men det er vanskelig å få gjort noe med det og jeg tviler på at det kommer til å endre seg, så i utgangspunktet pga. det ønsker jeg ikke egentlig å bli heller om det ikke skjer endringer + at jeg ønsker å forhandle om høyere lønn.

Jeg har fortsatt prøvetid til mai, dvs. 14 dagers gjensidig oppsigelse (står spesifisert i kontrakten). Etter det følger oppsigelsestiden arbeidsmiljøloven kap. 15.3, som jeg antar er 1 mnd for min del i midlertidig stilling. 

Jeg vurderer sterkt å si opp nå etter påske og jobbe ut juni, slik at jeg har høsten åpen  og fordi at  jeg sliter sterkt med motivasjonen. Jeg har ingen glød lenger.

Sannsynligvis har jeg ingen jobb etter oktober eller årsskifte, og jeg føler det er et dårlig tidspunkt å være jobbsøkende på. Avslutter jeg kontrakten før tiden slik at jeg har høsten åpen, kan jeg ha studier som et alternativ B om jeg ikke finner ny jobb. Jeg har midlertidig brukt opp studielånsårene, så det blir å studere på oppsparte penger/jobbe deltid.

Ulempen er selvfølgelig at jeg har karenstid på dagpenger på 18 uker (4 mnd) om jeg sier opp selv. Jeg vil også gå glipp av 3 mnd med inntekt kontra om jeg jobber ut kontrakten min, og dermed også tape oppsparte feriepenger til neste år, pensjonssparing etc. Men rent økonomisk så vil jeg klare meg fint ut karenstiden på dagpenger osv., og til gjengjeld tror jeg at jeg vil få mye bedre psykisk og helsemessig, som er en verdi som ikke kan måles i penger.

Jeg kan også risikere dårlig referanse om jeg ikke står ut løpet. Samtidig har jeg vært åpen med sjefen allerede om at jeg ser etter ny jobb når jeg fikk beskjeden i januar, og sa da at jeg bare måtte bruke han som referanse, at han hadde full forståelse i min situasjon og ville gi meg de beste referansene. Han sier selv at han har veldig dårlig samvittighet for å lovt meg noe annet da jeg takket ja til jobben, så jeg føler han føler litt på det.

Jeg er også litt usikker på hva som som skjer om jeg sier opp i prøvetiden og om jeg kan avtale sluttdato selv.  Jeg ønsker jo å si fra så tidlig som mulig siden feriekabalen til sommeren nå skal settes opp nå etter påske og det blir kaos om jeg f.eks. sier opp i midten av mai akkurat innen prøvetiden. Vi har en utfordrende feriekabal og jeg er ikke sikker på om jeg får innvilget ønsket mitt om 4 uker ferie de tre siste ukene i juli og første uken i august. Samtidig er jeg redd for at jeg i verste fall kan risikere å ikke få ønsket sluttdato, og at jeg vil bare få jobbe 14 dager til eller ut måneden dersom jeg sier opp før prøvetiden er gått ut.

Venter jeg med å si opp og utnytter prøvetiden min, så kan det straffe seg med tanke på referanse, dvs. at arbeidsgiver vil sette pris på om jeg sier fra i god tid slik at oppsigelsen min ikke skaper fullstendig kaos i feriekabalen.

På den andre siden så trenger de meg lengst mulig og vil nok takke ja til avtalt sluttdato pga behovet for meg, men siden de har begrensede ressurser og foreløpig bare midler ut året, vil de ved en eventuell oppsigelse også kanskje ønske meg ut så fort som mulig, slik at de har mulighet til å ansette ny vikar fra f.eks. mai til ut året. Det vil feks. være mye vanskeligere å finne en vikar om kontrakten bare går fra juli/august og ut året. Lengden på arbeidsperioden vil kunne være avgjørende. Så jeg kan risikere å bli skvist ut så fort som mulig. Samtidig så vet jeg fra egen ansettelse at den prosessen tar tid, så jeg vil tro de vil beholde meg til ut mai iallfall, men usikker på om jeg f.eks. vil få sluttdato ut juni.

Et alternativ som hadde vært det beste for meg økonomisk med denne planen, er at jeg hadde sagt opp og fått sluttdato ut juli, og fått tatt ut ferieukene mine i juli som ønsket og dermed hatt siste arbeidsdag i starten av juli. Det jeg frykter pga. feriekabalen er at jeg plutselig ikke da får tatt ut ferien som ønsket, og at jeg da kan stå i den posisjonen at jeg må jobbe i juli slik at de får feriekabalen til å gå opp og verner de som skal forsette. Jeg har bare 3 betalte feriedager på denne arbeidsplassen, men har selvfølgelig krav på 25 dager ferie (får feriepenger fra tidligere arbeidsforhold). Men om jeg ikke tar feil, så er ikke min arbeidsgiver forpliktet til å gi meg 3 uker sammenhengende ferie dersom jeg avslutter kontrakten i juli, da hovedferien må være tatt ut i perioden ut september, og de dermed kan skyve dette ansvaret over til "neste arbeidsgiver", med andre ord kan jeg risikere å gå på en smell her med tanke på ferie. Det eneste jeg har krav på er isåfall antagelig de 3 betalte feriedagene mine.

Beklager langt og rotete innlegg, men jeg trenger råd fra noen som har vært bort i det samme eller gjennom en lignende prosess.

Jeg er satt i en vanskelig situasjon med tanke på dårlige utsikter for jobb etter kontrakt, samtidig som arbeidsgiveren min er i en presset situasjon selv med ressurser. Jeg må samtidig tenke på meg selv, samtidig som jeg ønsker å tenke på arbeidsgiver, men samtidig som jeg også er litt på vakt med tanke på lover og regler, oppsigelsestid og prøvetid, referanse og at jeg fort kan gå på en smell. 

 

Anonymous poster hash: a2197...28b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ville ikke sluttet uten og ha en jobb og gå til( eller studier) , totalt sett er det bedre og jobbe en og ikke jobbe. med untak av studier ser jeg ingen grunner og slutte med mindre det er pga en annen jobb. 

 

du har ikke krav på 4 uker med ferie og om dere har allerede har en presset ferie situasjon ville jeg ikke planlagt på noe mere en 3 uker . 

 

om du sier opp i prøvetiden og du har 14 dager oppsigelse betyr det i grunn at du skal jobbe i 14 dager så sier opp etter påske siste dag 21 april. ( i teorien) , det kan godt være de er fleksibel på slutt tid, men enkelte sjefer tar slikt slikt personlig og vill ha deg ut døra asap. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...