Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som Data Engineer?


Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som jobber som Data Ingeniør / Engineer og kan fortelle litt om lønn, jobbmuligheter og hverdag?

Finner mye informasjon om det å jobbe som Data Engineer i USA, men føler det ikke er helt representativt i forhold til lønn og muligens fremtidige muligheter og hverdag her i Norge?

Litt bakgrunn: Jeg er i begynnelsen av 30 årene, helt uten utdanning, jobber innad vare og handel og tjener i dag ca 650.000kr i året uten veldig stor arbeidsmengde. Sett i forhold til mange andre vet jeg at jeg har det greit og egentlig bare burde være fornøyd med livet, men jeg kjeder meg i hverdagen og har veldig lyst til å jobbe med databaser og vurderer å jobbe mot å bli data engineer.

Jeg er dog litt bekymret over at om jeg gjør byttet, kan jeg forvente stor konkurranse om jobb, tunge arbeidshverdager med stort press og minst 3-5år før jeg tjener like greit som jeg gjør i dag.

Er det noen som jobber som Data Engineer i dag som kan fortelle litt hvordan jobb-markedet som data engineer er i Norge, om hverdagen er tung og hva en kan forvente i lønn etter noen år? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 6a246...4d0

Data Engineer er et veldig nytt yrke sammen med Data Scientist / Analyst. Dette er da kun en spesialisering innen programvareutvikling. Det er gode jobbmuligheter innen for alle underkategorier av programvareutvikler også i Norge. Regner med du kan ha en hovedsaklig 8-16 jobbhverdag med normalt press for å levere og prestere. Lønn innen IT følger Tekna sin lønnskurve relativt godt. 

Anonymous poster hash: 6a246...4d0

Lenke til kommentar
Gjest 6a246...4d0 skrev (5 timer siden):

Regner med du kan ha en hovedsaklig 8-16 jobb hverdag med normalt press for å levere og prestere. Lønn innen IT følger Tekna sin lønnskurve relativt godt.

Tja man må jo forbedre seg nok litt mere til jobb husk på utvikling må man ha god plan, og være effektiv og nøyaktighet og se problemer lett, er nok noen som må jobbe variert arbeidstid som på natta, eller lenge.  Husk at fleste ting i utvikling tar lengere tid en man skulle tro. Har aldri jobbet med utvikling som betalt jobb men har litt erfaringer med c++\python og litt forskjellig.

Sitat

tjener i dag ca 650.000kr i året uten veldig stor arbeidsmengde.

Tror du skal være veldig fornøyd med dette, må være ganske dreven for å få mye mere i lønn som utvikler, særlig i små firmaer. Men må jo gjerne prøve lykken et annet sted, men tror det er vanskelig med tanke på de begrensingene arbeidsmarkedet er nå.

Lenke til kommentar
Gjest 6a246...4d0
Abigor skrev (38 minutter siden):

Dataingeniør nytt? Har da hatt både ingeniør (bachelor) og sivilingeniørgrad innen data i noen tiår?

Ganske sikker på at OP snakker om stillingen og ikke utdanningene dataingeniør, informatikk, datateknologi og lignende. Samme som man kan jobbe som arkitekt, techlead og frontend/backend/web/app utvikler. Så det engelske "Data Engineer" blir ikke helt rett oversatt med å bruke "Dataingeniør". Er en stilling som handler om å legge til rette for bruk og analyse av (big) data.

Sitat

Data engineers build and maintain the systems that allow data scientists to access and interpret data. The role generally involves creating data models, building data pipelines and overseeing ETL (extract, transform, load). Data scientists build and train predictive models using data after it’s been cleaned. They then communicate their analysis to managers and executives

Data Scientist vs Data Engineer

LMH1 skrev (33 minutter siden):

Tja man må jo forbedre seg nok litt mere til jobb husk på utvikling må man ha god plan, og være effektiv og nøyaktighet og se problemer lett, er nok noen som må jobbe variert arbeidstid som på natta, eller lenge.  Husk at fleste ting i utvikling tar lengere tid en man skulle tro. Har aldri jobbet med utvikling som betalt jobb men har litt erfaringer med c++\python og litt forskjellig.

Jobber selv som IT konsulent og har i all hovedsak en 8-16 arbeidsdag med som regel kjernetid 10-14 avhengig av oppdrag/prosjekt. Blir noe, frivillig, overtid. Vel om utvikling tar tid betyr ikke det at man må jobbe lengre dager enn andre yrker. Kompetanseheving tar jeg på oppdrag i arbeidstid eller i timene som er satt av per måned til dette utenfor oppdrag.

Anonymous poster hash: 6a246...4d0

Lenke til kommentar

Det var Data Engineer som i behandling av big data, data pipeline og ETL jeg siktet til og ikke tradisjonell Dataingeniør som kan bety så mangt.

Setter pris på god innspill. Som en som kommer fra et litt hjernedødt yrke med null utdanning syntes jeg det er litt skummelt at folk innen IT som muligens setter litt høyere krav til problemløsing, logisk og intelligent tankegang ikke tjener bedre enn det Tekna sier. 

I frykt for å høres litt hoven ut og bryte janteloven vil jeg si at de 650.000kr i året jeg tjener i en bransje der de fleste ligger nærmere 400.000kr gjerne reflekteres i min kapasitet og evne til å løse problemer utover normal forventning, men er litt redd for at jeg har nådd et lønnstak uten å gå for en ansvarlig/sjef/direktør rolle som jeg absolutt ikke ønsker. Denne såkalte evnen ønsker jeg å ta med over til en Data Engineer stilling som muligens har et litt høyere lønnstak, men vet ikke om det er verdt det lang sikt å bruke lang tid på studie for å jobbe seg opp i en ny bransje bare for å havne samme sted i lønn-stigen som jeg er i dag, bare med enda mer mas og sprint-jag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6a246...4d0

Tja. Du vil jo gjerne starte på rundt 600k når du er ferdig utdannet om noen år (570k er dagens anbefaling med master). Din tidligere erfaring og muligens evne til å gjøre det over gjennomsnittlig bra er gode forutsetninger for høy lønnsvekst. Det er ikke noen USD $100-200k lønninger som du kanskje har sett på i Silicon Valley, men godt til å være norske forhold. Taket kommer gjerne ikke før man bikker millionen hvor du må begynne å se på alternativ (selvstending, overtid, ledene roller osv.). Vil tro behoved for data scientist / analyst / engineer vil vokse enorm framover når det blir enda mer fokus på hvilken data man har og hvordan denne kan brukes til å nå businessmål.

Anonymous poster hash: 6a246...4d0

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 5.4.2021 den 19.15):

Tja man må jo forbedre seg nok litt mere til jobb husk på utvikling må man ha god plan, og være effektiv og nøyaktighet og se problemer lett, er nok noen som må jobbe variert arbeidstid som på natta, eller lenge.  Husk at fleste ting i utvikling tar lengere tid en man skulle tro. Har aldri jobbet med utvikling som betalt jobb men har litt erfaringer med c++\python og litt forskjellig.

Tror du skal være veldig fornøyd med dette, må være ganske dreven for å få mye mere i lønn som utvikler, særlig i små firmaer. Men må jo gjerne prøve lykken et annet sted, men tror det er vanskelig med tanke på de begrensingene arbeidsmarkedet er nå.

Ikke hør på dette innlegget som bare er synsing, og ikke skrevet av en med førstehåndserfaring.

Jeg har jobbet som konsulent utvikler) i flere bedrifter, og det er IKKE lange dager, jeg jobber aldri mer enn vanlig arbeidstid og ikke mye tidspress i de prosjektene jeg har jobbet. 

At det er vanskelig få høyere lønn enn han har i dag i små bedrifter vet jeg ikke hvor du får fra, de jeg kjenner som tjener best jobber i mindre bedrifter. Det er heller ikke "begrensninger i arbeidsmarkedet" som du skriver i Oslo i hvert fall, det er derimot stor mangel på IT-kompetanse. 

Edit: Ser nå at du har spesifisert hva du mener med å jobbe med databaser, men lar avsnittet under stå uansett.

Når det er sagt ønsket vel ikke trådstarter å jobbe som utvikler, men med databaser. Vet ikke hvordan markedet er som feks DBA, men ser jo i alle prosjekter jeg er involvert i at alt flyttes til AWS/Azure, og det blir kanskje mindre behov i fremtiden for spesialkompetanske på databaser? Hva med å heller rette spesialiseringen mot skytjenester/devops? Databaser vil du uansett være innom.

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...