Gå til innhold

Fast utleie av ENK


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 27 år og er platearbeider/sveiser/stålmontør. 

Ønsker å starte et enkeltmansforetak hvor jeg er fast innleid til en bedrift om det lar seg  gjøre.

Er helt fersk når det kommer til enkelmansforetak, har prøvd å lese meg opp, men har ikke følt jeg har funnet noe utfyllende om akkurat dette. 

Jeg er på prøvetid  og den er snart over. Etterpå vil jeg bli fast ansatt. Før jeg blir fast ansatt ønsker jeg å kanskje starte opp noe eget for å tjene det lille ekstra hver månede, siden jeg har et par lån jeg vil betale raskere ned på. 

Firmaet jeg eventuelt vil bli fast innleid til, har mange kunder og er mye rundt på byggeplasser. 

Hva rettigheter har jeg/de og hva kreves av meg i dette tilfelle? 

Hvordan trår jeg fram og er det noe gunstig i det store og hele med tanke på all ansvaret som følger med? 

Må jeg betale arbeidavgift, ha noe form for forsikring e.l? 

Jeg er fagutdannet med nødvendige kurs og sertifikater, anser meg selv som godt kvalifisert. 

Idag tjener jeg 220 i timen, hva kan være et bra forslag som dekker alle eventuelle utgifter? 

450?

All seriøs tilbakemeldin settes veldig stor pris på. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

start as ikke enk, som enk er din privatøkonomi bedriften sine penger og du tjener ikke om trygdeytelser som feks arbeidsledighets tryg, om du blir arbeidsledig som enk så er det bare en bedrift uten arbeid og du kvalifisere ikke til støtte, noe mange fikk oppleve hardt nå under corona. 

Lenke til kommentar

Støtter også at du stifter et AS og ikke ENK. Dersom du har ENK får du bla problemer med at skatteetaten kanskje ikke godtar at du er selvstendig næringsdrivende men egentlig en fast ansatt (som unndrar arbeidsgiveravgift): https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende/

For å finne hvilken timepris som tilsvarer dagens lønnsinntekt så må du finne ut hvor mange timer du faktisk jobber i året (ta bort all ferie, helligdager, sykedager, syktbarndager, tid mellom oppdrag, ....). Dette blir f.eks 1500.

Så må du se på verdien av dagens fastlønn:

  • la oss si du tjener 430K pr i dag.
  • Legg på evt tillegg hvis du får det.
  • Legg på forsikringer, fri telefon og andre ting du får.
  • Legg på pensjonssparing, feks 2%.
  • Legg på kostnader for uføreforsikring som arbeidsgiver er pålagt å ha, men som du ikke ser på lønsslipp eller andre steder. Dette er et lavt beløp for kontorarbeid, men kan være en del i ditt yrke. Spør et forsikringsselskap hva det ligger på for å få reelle tall.
  • Gang det hele med arbeidsgiveravgiften der du jobber (14,1% i sentrale strøk).
  • Legg så på kostnad for regnskap etc.

Totalbeløpet du får her kan du dele på antall timer du jobber i året, f.eks 1500, for å finne ut hva du må ha i timepris for å komme likt ut som i dag. Øk denne timeprisen med et passende påslag for å kompensere for bortfall av rettigheter som ansatt osv. Du har f.eks ikke noe oppsigelsesvern som innleid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...