Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vanskelig fastlege, alltid sliten


Darkbill

Anbefalte innlegg

Noen jeg kjenner er ofte og nesten alltid sliten. Sliter med søvn, osv. 

 

Lever med godt døgnrytme, spiser sunt, trener og så videre. Så fundamentet er på plass. 

 

Men problemet er hun har flere ganger forsøkt kontakte fastlegr og bedt om å få utredet dette eller tatt undersøkelser. Men det gidder han ikke. For "det kam være tusen forskjellige ting" - hvordan skal man gå fram for å kreve den helsehjelpen man har krav på? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler du ikke at du blir hørt hos fastlegen din, så bytter du. Men det er ikke sånn at fastlegen nødvendigvis er nøkkelen for alt mulig. Dog er det greit å ta en del blodprøver om man går til legen fordi man er uforklarlig sliten.

Men har du ingen anelse om hvorfor du føler deg sliten? Er det likt året gjennom? Hvor lenge har det vært slik? På hvilken måte hemmer slitenheten deg? Hvilke utslag gjør at du tenker du er "sykelig" sliten? Hvor gammel er du? De færreste lever jo et "perfekt" liv mtp. stress, psykisk eller fysisk helse og spiser det som er riktig for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SecoY skrev (3 timer siden):

Føler du ikke at du blir hørt hos fastlegen din, så bytter du. Men det er ikke sånn at fastlegen nødvendigvis er nøkkelen for alt mulig. Dog er det greit å ta en del blodprøver om man går til legen fordi man er uforklarlig sliten.

Nå er jo fastlegen nøkkelen til resten av helsesystemet. Man kan ikke henvise seg selv til ulike undersøkelser uten at det skjer via en lege. Jeg hadde definitivt vurdert å bytte fastlege eller å klage til helsetilsynet. Sistnevnte kan også nevnes for fastlegen, men det kan skape et vanskelig samarbeidsklima.

Det skal ikke være slik at fastlegen nekter å følge personen opp på en forsvarlig måte. Uforklarlig trøtthet er som legen er inne på noe som kan skyldes svært mye. Alt fra stoffskifte, hormonproblemer og lignende. Men det er naturlig nok viktig å forsøke å finne ut av.

Jeg håper din bekjente får hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

SpecialForce har i hovedsak påpekt det viktigste. 

Men pass også på at din bekjente sjekker hva som er skrevet ned i legejournalen. Dette kan bli viktig hvis det noen gang blir behov for å kreve oppreisning eller erstatning fra Norsk Pasientskadeerstatning. Er dette en av de sjeldnere lidelsene, som kan gi alvorlige helseutfordringer, så er dette kjekt å ha på plass. Ikke gi opp å mase an om symptomer. 

Legen har for såvidt rett i at det er svært lite å gå på. Hvis din bekjente har andre symptomer å opplyse om, så bør han / hun gjøre det. Men det er rart det ikke er tatt en generell helsesjekk med blodprøver i det minste. 

Endret av dDork
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Bytte fastlege er jo mulig ja, men da må man vente igjen osvosv. 

 

Jeg er bare en person som står litt mer på mine krav, og skal nok bli med neste gang personen skal bort for p tydeliggjøre problemet og kravene litt bedre. 

 

Enn så lenge har det bare blitt løst med å skrive ut sovepiller og se om det hjelper. 

 

Vi er i 20 årene, trener, aktive, ingen spesielle psykiske problemer eller stress mer enn vanlige mennesker. Men hun blir plutselig sliten uforklarlig fra gang til gang noen ganger i måneden. Hun har sagt det før, men får bare høre "vi får ikke gjort så mye med det fordi det kan være så mye forskjellig og det har vi ikke tid til nå" 

 

For meg blir det mer en prinsippsak st legen nekter starte et sted i det hele tatt fordi det kan være så mangt. Det blir litt som en taxisjåfør bestandig takker nei til korte eller lenger turer fordi han ikke gidder det. Da bør man skifte yrke. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

@Darkbill Det å uttale seg på vegne av noen kan bli feil det også. Du kjenner jo ikke besøkopplevelsen annet enn via hva vennen din forteller om jeg forstår tingene rett.

Sånn litt vanskelig å diagnostisere ting kan fort ta noen runder. Hvor mange ganger har vennen din spurt denne fastlegen om utredning f.eks. for problemene? Vet du svaret på det?

Det kan være sunt å bytte fastlege om kjemien blir helt feil og ting ikke ser ut til å fungere for deg. Du kan bytte fastlege flere ganger pr. år til og med, selv om nok de færreste gjør akkurat det. Ventetiden er jo ikke så ekstrem om ikke kommunen står i total manko på fastleger da. Det vil vel som regel alltid være noen med ledig plass på listene. Men, det kan jo være at noen mindre populære leger er de som har mest ledig kapasitet, men det behøver jo ikke alltid å være slik heller. Noen leger er nokså nøktern i antall pasienter, mens andre overfyller listene sine. Jeg vet egentlig ikke om dette er regulert godt nok?

Quote

Hun har sagt det før, men får bare høre "vi får ikke gjort så mye med det fordi det kan være så mye forskjellig og det har vi ikke tid til nå" 

Det sitatet ditt er kanskje basert på at primærtingen som pasienten allerede hadde diskutert ikke inkluderte trøttheten? I såfall så burde jo fastlegen heller svare med at du får sette opp en ny time, slik at vi kan få sett på det?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...