Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Hei, får ikke bootet pc, ene rambrikken er gjerne defekt da RGB ikke lyser. Med riserne går viftene i skjermkortene på, men ikke dersom jeg har de på motherboardet. 

Feilmelding fra motherboard lyser oransj når jeg prøver å boote den opp, men får ikke opp bios på pc-skjermen, har prøvd både innplugg fra gpu og motherboard. Av de har jeg har spurt, så skal alt være riktig installert. 

Kan merkes at første feilmeldingen fra motherboardet var rødt, oransjt så hvitt, men det var da med riserne. Rødt tyder på at cpu er defekt uten at jeg er ekspert på dette, derimot skal det ikke lyse oransj fra motherboardet, ifølge bruksanvisningen.Har merket komponentene i riggen i dette innlegget. 

Har prøvd å bytte plasseringen på ram -sticksa, samt hard reset på bios. I tillegg til (som tidligere nevnt) tatt gpu fra riser til motherboard. 

Setter veldig stor pris på svar. 

B396653E-D406-479E-A0CF-B0E2389473E7.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har for mange faktorer.
 

Om du har en cpu med IGP. Fjern skjermkortene og risere. Og kople skjerm med DP (ikke hdmi) rett på hovedkort. Bruk en memory modul i slot A1 eller A2.
Og ta det derfra.

Mange ganger er folk unøyaktige og slurver med selve cpu monteringen.

Det er også vanlig på forum med hjelp/feilsøking at man lister opp utstyr/deler med fabrikant og modell info.

:)

Endret av syar2003
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (26 minutter siden):

Du har for mange faktorer.
 

Om du har en cpu med IGP. Fjern skjermkortene og risere. Og kople skjerm med DP (ikke hdmi) rett på hovedkort. Bruk en memory modul i slot A1 eller A2.
Og ta det derfra.

Mange ganger er folk unøyaktige og slurver med selve cpu monteringen.

Det er også vanlig på forum med hjelp/feilsøking at man lister opp utstyr/deler med fabrikant og modell info.

:)

Ryzen 5 3600 har ikke innebygd grafikk, er heller ikke i besittelse av en DP-kabel. Har prøvd med bare en ramstick i samtlige slots. Alle komponentene har jeg tagget i innlegget (helt øverst). Tusen takk for hjelp, setter stooor pris på det!

Lenke til kommentar
Janak skrev (43 minutter siden):

Gjør som syar2003 skrev lengre oppe. Koble ut alt du ikke trenger, begynn feilsøkingen med så enkelt oppsett som mulig. 
 

Sikker på at alt er koblet riktig og HK ikke trenger BIOS oppdatering for å støtte CPUen?

Alt skal være koblet riktig har dobbeltsjekke opptil flere ganger.. Kan for all del være at HK trenger BIOS oppdatering for å støtte CPU-en, men får ikke opp biosen engang.. Så har ikke mulighet til å oppdatere den..

Lenke til kommentar
Htc one fanboy skrev (32 minutter siden):

Ryzen 5 3600 har ikke innebygd grafikk, er heller ikke i besittelse av en DP-kabel. Har prøvd med bare en ramstick i samtlige slots. Alle komponentene har jeg tagget i innlegget (helt øverst). Tusen takk for hjelp, setter stooor pris på det!

Ok.
Men hovedkortet ditt støtter ikke nødvendigvis Ryzen 5 3600 out of the box. Kun fra bios versjon 2301.
Og selv om det er et ROG kort har det ikke BIOS flashback funksjon (så du får ikke oppdatert BIOS u/fungerende CPU). Så ting tyder på utdatert bios om det ikke poster med korrekt montert CPU, en discrete grf kort  og en memory modul.

HDMI er ofte en tilbakevendende kilde for å ikke få skjermbilde (skjern / gpu oppløsnings handshake) , derfor anbefaler jeg alltid feilsøking u/HDMI

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (7 minutter siden):

Ok.
Men hovedkortet ditt støtter ikke nødvendigvis Ryzen 5 3600 out of the box. Kun fra bios versjon 2301.
Og selv om det er et ROG kort har det ikke BIOS flashback funksjon. Så ting tyder på utdatert bios om det ikke poster med korrekt montert CPU, en discrete grf kort  og en memorial modul.

HDMI er ofte en tilbakevendende kilde for å ikke få skjermbilde (skjern / gpu oppløsnings handshake) , derfor anbefaler jeg alltid feilsøking u/HDMI

Skal prøve med bios flashback med minnepenn når jeg kommer hjem fra jobb, kan også muligens låne en DP kabel midlertidig av en kompis. Setter stor pris på hjelp. 

Lenke til kommentar
Htc one fanboy skrev (17 minutter siden):

Skal prøve med bios flashback med minnepenn når jeg kommer hjem fra jobb, kan også muligens låne en DP kabel midlertidig av en kompis. Setter stor pris på hjelp. 

Det er problemet . Hovedkortet har IKKE bios flashback funksjon. 
Så en kan ikke oppdateres BIOS på disse hovedkortet uten at hovedkortet  fullfører POST med eldre AM4 prosessor og fungerende minne og grafikk subsystem.
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 minutt siden):

Det er problemet . Hovedkortet har IKKE bios flashback funksjon. 
Så en kan ikke oppdateres BIOS på disse hovedkortet uten at hovedkortet  fullfører POST med eldre AM4 prosessor og fungerende minne og grafikk subsystem.
 

Okei, takk for oppklaring, hva er ditt tips til hva jeg bør gjøre med riggen? kan prøve å ta av cpu kjøler, samt sjekke cpu-en for bøyde pins, når jeg kommer hjem...

Lenke til kommentar

1) Verifisere å bli sikker på at du har mottatt en hovedkort med BIOS som støtter Ryzen 5 3600 serie.
    Om det er oppdatert fra ASUS skal det stå merke på eske at det er 3000 serie ready.
    FA508205-2529-48F4-AF90-110D86C039E9.png.54ef05da8b6569f195918a77a4556fcb.png

2) Power til CPU tilkoplet (mange glemmer denne) hovedkortets 12vEATX 8 pin 

 

3) Minimere alt som er montert/tilkoplet hovedkort som tidligere nevnt.

 

4) Bruke QLED for å se hvorfor POST rutine stopper
Rød CPU failure/not detected
Hvit VGA failure/not detected
Yellow Memory faliure/not detected

Oransje led teori ?
My guess would be that is because it does recognize that a CPU is installed but since the BIOS doesn't actually support the CPU (which has the Memory controller built into it) it fails when attempting to initialize the RAM.
https://forums.tomshardware.com/threads/asus-rog-strix-b450-f-orange-dram-light-error-no-display-recognition.3478477/page-2?view=date

 

 

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (9 minutter siden):

1) Verifisere å bli sikker på at du har mottatt en hovedkort med BIOS som støtter Ryzen 5 3600 serie.
    Om det er oppdatert fra ASUS skal det stå merke på eske at det er 3000 serie ready.
    

2) Power til CPU tilkoplet (mange glemmer denne) hovedkortets 12vEATX 8 pin 

 

3) Minimere alt som er montert/tilkoplet hovedkort som tidligere nevnt.

 

4) Bruke QLED for å se hvorfor POST rutine stopper
Rød CPU failure/not detected
Hvit VGA failure/not detected
Yellow Memory faliure/not detected

Oransje led teori ?
My guess would be that is because it does recognize that a CPU is installed but since the BIOS doesn't actually support the CPU (which has the Memory controller built into it) it fails when attempting to initialize the RAM.
https://forums.tomshardware.com/threads/asus-rog-strix-b450-f-orange-dram-light-error-no-display-recognition.3478477/page-2?view=date

 

 

Okei 2) vet jeg at jeg har fullført, riktig da jeg har sett på YouTube. 

Skal sjekke de resterende i kveld. Takk for innspill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Janak skrev (30 minutter siden):

Har du noen du kan låne en cpu av for å oppgradere BIOS? 
 

 

Nei så blir fort å sende tilbake til komplett med krav om et som er 3000 series ready. De selger ikke 2000 cpu-er så det at de sender et gammelt kort må de nesten ta på sin kappe, er godt over et år siden den oppdateringen kom. 

Eller er jeg helt urimelig her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...