Gå til innhold

Stemmer det at vi fikk nye nødnummer i 1992?


Anbefalte innlegg

  • aklla endret tittelen til Stemmer det at vi fikk nye nødnummer i 1992?
Videoannonse
Annonse
SeaLion skrev (1 time siden):

Legg også merke til at da det var dreieskive så var det to standarder i Norge, Oslo-standard og en annen standard for resten av landet. I Oslo var sifferrekkefølgen på dreieskiva 9 til 0, mens i resten av landet var den 1 til 9 og deretter 0.

Dreieskivenene for Oslo ble «kalt» 0-1 skive eller 0-9 skive (andre) i følge broderen som jobbet som montør i televerket på den tiden. Etter hva som kom etter nullen.

 

51887470-B4C6-4B06-A0E6-4FC5A6EE9531.jpeg

DAD9BFCA-EFCD-49FA-B21E-EB7F7AF2AFB9.jpeg

Endret av syar2003
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 4/4/2021 at 12:30 AM, Flodec said:

001 Brann og redning
002 Politi
003 Medisinsk nødtelefon

Det var et felles nødnummer før den der 001 - 003 greia også. Husker ikke tallene, men er så gammel at det var slik i min barndom. Lurer på om det kan ha vært 000, eller uansett så var det kun et siffer til alle tre nødetatene.

Jeg synes forøvrig at man burde ha omdirigering for utlendinger som er vant med 911 og 999 ihvertfall til en telefonsvarer. Vet ikke helt hvordan det er, men tviler på at det er noe der? Noen som vet?

Selv nordmenn kan jo rote med disse tallene når panikken står på som verst.

Endret av G
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Jeg synes forøvrig at man burde ha omdirigering for utlendinger som er vant med 911 og 999 ihvertfall til en telefonsvarer. Vet ikke helt hvordan det er, men tviler på at det er noe der? Noen som vet?

911 er viderekoblet til 112 såvidt jeg vet. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Det var et felles nødnummer før den der 001 - 003 greia også. Husker ikke tallene, men er så gammel at det var slik i min barndom. Lurer på om det kan ha vært 000, eller uansett så var det kun et siffer til alle tre nødetatene.

Det hadde bakgrunn i ulik nummerskive.

Felles nødnummer skulle være 000. Dette fordi telefoner i Oslo og resten av landet hadde forskjellig nummerskive. «0» var imidlertid på samme sted på begge typer.

Televerket produserte 52 sentraler og startet installasjonen av disse. Etter kort tid oppsto det diskusjoner omkring finansieringen av driften av 000-sentralene. Dette førte til «Hordaland-modellen» etter et initiativ fra Haukeland sykehus. Hver hjelpeinstans fikk ansvar for eget nødmottak og eget nummer: 001 for brann, 002 for politi og 003 for ambulanse. Ved at ikke alle siffer var like ble antall feilanrop noe redusert. I 1993 ble nummerne justert til 110, 112 og 113.


https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nødnummer

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Frank Olsen skrev (10 minutter siden):

Stemmer det at 911 også virker som nødnummer i Norge ?

Dette er noe jeg hørte for mange år siden men har aldri turt å prøve 😅

Ser ut som det kun funker fra mobil, men det blir jo de fleste i dag.

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-snikinnfort-911/66039340

 

Strengt tatt så burte det vært ett felles nødnummer for hele verden, slik at det er enkelt å få hjelp hvis man er utenlands og trenger det. Også idioti med 3 nummer i Norge, burte ikke vært noe problem å kjørt kun ett, og håndtert det riktig. Fikk kjeft den ene gangen jeg ringte, og hadde tatt feil i farten av de 3.

Lenke til kommentar

I tillegg til Norge har Danmark, Finland, Storbritania, Irland, Nederland, Portugal og Sverige 112 som felles nødnummer. Det er bestemt at 112 skal gjelde som felles nødnummer for alle land i  EU men det er ikke ferdig gjennomført enda.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (2 timer siden):

I tillegg til Norge har Danmark, Finland, Storbritania, Irland, Nederland, Portugal og Sverige 112 som felles nødnummer. Det er bestemt at 112 skal gjelde som felles nødnummer for alle land i  EU men det er ikke ferdig gjennomført enda.

Hellas også 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...