Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Allergi som har blitt verre, særlig matvarer


Gjest 5d8f2...c46

Anbefalte innlegg

Gjest 5d8f2...c46

Har i mange år vært plaget med allergi, og går fast på på allergitabletter året rundt. Jeg er kronisk tett i nesa, må snyte meg hver morning og noen ganger om dagen, særlig etter å ha spist noen typer matvarer. Har mye slimdannelse som havner bak i svelget, som jeg særlig må harke opp om morningen.

Har påvist allergi mot pollen (burot, timotei) og smågnagere. Smågnagere er jeg så allergisk mot at jeg får astmahoste om jeg er for lenge i samme rom. Brukte inhalator  en stund som barn før jeg fant ut at jeg var allergisk mot kaninen vi hadde. Sluttet på medisinen når vi kvittet oss med kaninen, og det går greitt så lenge jeg ikke er i samme rom.  

Har i tillegg atopisk eksem på hendene. De siste månedene har jeg også begynt å få eksem på brystene av alle plasser. Dette ble bedre når jeg begynte på allergitablettene etter å ha gått en stund uten (måtte fikse ny resept), men har fortsatt typisk ru hud på brystene og klør særlig etter dusj.

Sannsynligvis allergisk mot støv også som må være det som trigger helårsallergien min. Er jeg i direkte kontakt med støv begynner jeg å gå klø i nese/ansikt/hår. Men jeg har ikke slått ut på allergitest på støv og midd som jeg har tatt blodprøve av.

Det siste halvåret har jeg begynt å reagere direkte på matvarer som druer, epler, paprika,  jordbær og noen ting jeg ikke helt har klart å identifisere. Muligens et tilsetningsstoff i chips for det skjer av og til med noen typer chips. 

Det arter seg slik: Jeg begynner å klø på innsiden av munnen, i kjakene og blir noen ganger litt opphovnet også kan jeg bli litt smånummen i kjaken. I noen få tilfeller får jeg en kiling/kløe i brystet og må hoste litt. Typisk sånn som det begynner seg opp hos meg dersom jeg er i samme rom som smågnagere. 

Det er jo ikke verre enn at det går over etter en stund, men tenker det neppe er bra i lengden, særlig om allergien utvikler seg til bak i svelget og jeg eventuelt får en skikkelig kraftig reaksjon.

Jeg går jo allerede på allergitabletter, så jeg vet ikke hvordan jeg skal dempe allergien mer, bortsett fra å unngå det jeg er allergisk mot.

Jeg har selvfølgelig tenkt meg en tur til legen og ta opp problemstillingen, og be om ny allergitester, men hva skal jeg teste meg for? Det blir ekstrem omfattende om jeg skal ta tester på alt. Når det gjelder matvarer så er det vel ikke slik at jeg kan teste for en og en matvare? Jeg er temmelig sikker på at jeg f.eks. reagerer på druer og epler (selv utenom pollensesong), noe jeg regner med er steinfrukter? Kan jeg ta en allergitest for f.eks. steinfrukter? Hva annet kan jeg spørre om? Er det mulig å teste mot noen typer tilsetningsstoffer i chips, f.eks. stivelse?

Hadde vært fint å finne ut av hva jeg faktisk reagerer på. 

Vet ikke om det er relevant, men i løpet av de siste årene har jeg tatt 3 blodprøver mot antistoff på gluten og slått negativt ut alle gangene. De to første gangene ba jeg selv pga. egne symptomer, siste gangen var det legen selv mente jeg burde ta det på bakgrunn av symptomer jeg hadde (belegg på tungen). Da jeg fortalte at jeg allerede hadde tatt blodprøve for gluten for et år siden og fått negativt svar, insisterte hun likevel da hun sa at glutenallergi kan oppstå når som helst. Slo ikke ut denne gangen heller. Slår heller ikke ut på laktose som jeg er temmelig sikker på at jeg ikke tåler (blir dårlig i magen hver gang).

 

Anonymous poster hash: 5d8f2...c46

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har kanskje ingen konkrete råd til deg. Men med de symptomene du snakker om er det bra du går til legen. Jeg bare tror ikke en allmennlege vil ha noe som helst anelse hvordan man behandler deg. For der får du trolig bare symptombehandling.

Så mitt tips til deg er å følge et spor som omhandler tarmen. Det er litt i tiden sånn forskningsmessig å studere sammenheng mellom hudsykdommer, allergi og div. andre med tarmproblematikk. Det er i alle fall en grunn til at immunforsvaret ditt overreagerer på så mange matvarer, pollen og annet. Så prøv heller å finn den koblingen.

Har hatt masse greier selv med rare hud-ting, utviklet pollenallergier, matallergier/intolranser og plutselig i voksen alder begynt å reagere på kylling liksom. Skjønte absolutt ingenting. Og jeg er ikke frisk av de tingene i dag, men jeg har testet ut å ekskludere en del matvarer. Kaffe (koffein), søtningsstoffer (aspartam og alle disse -ol-søtstoffene), og sånn. Null halvfabrikata så jeg kan ha kontroll på hva jeg får i meg. Neste prosjekt er å kutte ut gluten (som jeg alltid har fnyst av hva gjelder andre). Allerede så er jeg en del bedre, spesielt av hudproblemene mine. Lukter heller ikke dritt av munnen min lengre av en eller annen grunn - blir liksom ikke sånn hvit på tunga. Trenger ikke være løsningen for deg, men prøv å ikke bare driv med symptomlindring. Da gjør du deg selv en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...