Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utvask utleiehus


Anonym01

Anbefalte innlegg

Vi har leid ut et hus og så over huset sammen med leietaker på torsdag. Han bekreftet at de hadde vasket i rundt m.m. Vi påpekte lort flere plasser mens vi var der som han tørket av underveis. Møkkete vann og møkkete fille så vi sa til slutt ok og tok i mot nøklene. To dager senere ser vi at det er mye som ikke holder mål; svært skjoldete tak og vegger (vanskelig å se i ettermiddagslyset som var torsdag), fluer i lamper, manglende vask av kjøkkenvifte, vaskemaskin, dusj m.m. Spindelvev flere plasser, matrester på noen vegger, tydelige skjoldet inni skap/skapdører. Store flekker i kjøkkenskuffer. Alt er enkelt å få bort med ei ren fille. De nekter å komme å vaske mer siden vi godkjente utvasken. Må vi bare godta dette eller kan vi trekke fra depositumet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§10-2 andre avsnitt angående tilbakelevering av husrommet "Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre".

§10-3 angående erstatning "Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. ..."

Alle urenhetene du nevner, muligens med unntak av skjoldene, kunne enkelt vært oppdaget ved inspeksjonen. 

Siden dere har godkjent utvasken så har dere sagt dere enige i at husrommet er godt nok vasket. Dere kan derfor ikke holde tilbake depositum. 

Dere får rett og slett være strengere neste gang. 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest 04006...770
Axefjord skrev (6 timer siden):

Ta bilder, og lever tilbake leiligheten i samme stand :)

Skal utleier leie ut leiligheter som ikke er rene? 

Anonymous poster hash: 04006...770

Lenke til kommentar
Anonym01 skrev (På 3.4.2021 den 16.41):

bla bla bla.... Alt er enkelt å få bort med ei ren fille. .... bla bla bla...

Jeg leier ut flere leiligheter og jeg har aldri kranglet på en utvask... 

Jeg tenker alltid hva som er best for meg selv.... 

...og i de siste 10år så har det vært å bare ta ei ren fille å gå over skap, skuffer, vegger, tak, dusj.... enn å hisse meg opp, bruke en dag på å krangle, så skrive på et forum om det, for så å sove dårlig de neste to nettene. 

At utleiere i det heletatt gidder å bruke tid og energi på å krangle over skite skuffer, skap, vegger, tak... har jeg aldri forstått... 

Endret av sam11net
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...