Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan oppdretter trekke salget?


Teeps

Anbefalte innlegg

Kort bakgrunnshistorie: 

Jeg kontaktet en oppdretter for kjøp av valp. Det var ingen tilgjengelig i det aktuelle, så jeg ble satt på venteliste dersom en ble ledig. Etter et par uker ble jeg kontaktet og forespurt om kjøp, da en valpekjøper hadde trukket seg. Meldte interesse, men denne gikk til annen kjøper. Jeg ble enig med oppdretter om å stå som interessent videre, men det var ikke sannsynlig at flere ville bli tilgjengelige.

 For en uke siden ble jeg igjen kontaktet av oppdretter. Valpen hen skulle beholde selv ble nå tilbudt meg, da hen hadde endringer i planene. Overtakelse allerede etter 2 uker, da valpen er 8 uker. Jeg takket umiddelbart ja og innbetalte 2000,- i depositum, bestilte flybilletter og gjorde avtaler rundt overtakelse ned oppdretter. To dager etter ringer oppdretter meg, hen ønsker å gjøre en avtale om å samarbeide for ett kull når tispa er 2 år, dersom alle helseforutsetninger er avklart. 

Så skjer det, jeg våkner til en melding fredag morgen fra oppdretter. Her står det at det på vet.sjekk onsdag er oppdaget en lyd på hjertet til valpen, og at hen derfor ikke kan selge meg denne, det kan være ingenting eller alvorlig  og må videre utredes. Hen ønsker å dekke utgifter til flybillett og tilbakebetale depositum. Jeg formidler at dette er leit for alle parter, aller mest valpen som kan være syk. Jeg ber så om fremlagt dokumentasjon fra veterinær, og vil være imøtekommende i prosessen videre for å stanse kjøpet. 

Jeg slettes på sosiale media, kastes ut av valpegruppen til kullets kjøpere, og oppdretter svarer ikke på min forespørsel. Så vippses totalsummen på mine utlegg, da fra oppdretters kjæreste, som opprinnelig skulle beholde valpen før jeg fikk tilbudet. 

Ut fra dette er jeg ikke dummere enn at jeg ser oppdretter drar en planke, da de har ombestemt seg og vil beholde valpen selv allikevell. 

Spørsmålet mitt er da; hvilke rettigheter har jeg som kjøper med tanke på valpen og avtalen om kjøp som er gjort? Bør jeg la saken ligge og gå videre, vitende om at oppdretter i alle fall er useriøs som det holder, eller gå videre for å opprettholde kjøpet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg var deg og alle mine utgifter ble erstattet så ville jeg latt saken ligge. Du må dra saken til forliksrådet og eventuelt videre til en domstol for å få kjøpe den valpen. Da ville jeg heller bare latt det ligge funnet en annen oppdretter.

Hva du juridisk har rett på vet jeg ikke, men min personlige rettferdighetsfølelse sier meg at du kom greit ut av det. Å gå til sak koster langt mer enn en valp og det er slett ikke sikkert du verken vinner noen sak eller om du vinner slipper å betale for omkostninger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som må være rimelig sikkert det er vel at det ikke går an å føre sak om fordeling av hundehvalper ut i fra de samme regler som gjeler i barnefordelingssaker. Det er nok tvilsomt om et krav i denne saken kan lede til noen ting.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Når det gjelder levende dyr og spesielt kjæledyr så skjønner jeg godt at en oppdretter velger sine kjøpere med omhu. Her er det likevel noen ting som taler for at vedkommende ikke er så seriøs:

- Det er veldig sjeldent det kreves depositum i ordets rette forstand. Dette bør heller kalles håndpenger som skal være med på å dekke utlegg som registrering i NKK og veterinærsjekk. Trekker kjøper seg så skal pengene tilbakebetales og man skal ikke være redd for å trekke seg for å unngå tape penger. 

- Vedkommende burde opplyst deg om at ingen valp er solgt før kontrakt er signert. 

- Å ha "lister" på valpekjøpere vitner om at man bryr seg mer om å få dem solgt enn hvor de havner, det bør være likegyldig når man har tatt kontakt, heller at man vektlegger at valpene kommer til riktig hjem. 

Det som taler til oppdretters fordel er at valpen selvfølgelig kan være syk, og hvis den ikke er det så er det egentlig heller ikke et problem. De vil bare skåne deg for å fortelle at de enten 1) ønsker å beholde valpen selv eller 2) har en bedre kjøper (dvs du er ikke optimal). Da er det mer skånsomt å lyve om at valpen er sykt, om enn kanskje moralsk litt på siden. Er valpen syk så skal den selvfølgelig ikke selges. Du har ingen rett til å få se dokumentasjon på dette. 

Jeg ville antatt at enhver oppdretter kunne grunngitt hvorfor de ikke vil selge valper til visse personer og ingenting er solgt før det faktisk er solgt og jeg tror heller ikke du ville vunnet frem med noe som helst her. 

Du får være glad hvis du får kjøpt valp fra en seriøs oppdretter en dag og du bør gjøre deg litt flid i den prosessen. 

Endret av futtifart
Lenke til kommentar

Hundesalg er ofte prega av litt difusse avtalar, som til dømes er det vanleg å avtale atbopprettar har rett til å kjøpe tilbake kvalpen og liknande. 

Juridisk er ein hund ein eigedel på lik linje med andre gjenstandar, det gjer at kjøpslova/forbrukerkjøpslova ofte ikkje er heilt dekkande då dyrevelferd også er eit moment som alle seriøse oppdrettere er opptatt av. Dette fører av og til at kjøpsavtalen ikkje blir heilt balansert. 

 

Eg støtter meg til rådet om å ikkje forfølge saka vidare når du har fått refundert utgiftene dine. At oppretter ikkje vil selge deg ein sjuk hund er forståeleg ettersom du har reklamasjonsrett om hunden er sjuk, og med litt begrensa muligheit for seglaren å rette opp i mangelen på vanleg måte. Ved å ta saka vidare så kan du i beste fall oppnå å krevje å få kjøpe den sjuke hunden. Eg reagerer ikkje nevneverdig på at opprettaren vil passe hunden til helsetilstanden er avklart. Oppretter vil sjølvsagt ikkje risikere at du som ny kjøper enten velger å avlive hunden unødig, eller kanskje enda verre velger p ikkje avlive sjølv om det skulle vise seg å være det mest ansvarlege. 

Lenke til kommentar

Du har fått utgiftene du hadde tilbakebetalt - hvis det er en seriøs oppdretter, så pleier det å inngås kontrakt ved kjøp. Har du ikke undertegnet noe kontrakt om kjøp, så står du - som mange har påpekt før meg - ikke noe juridisk krav du kan gå videre på.

 

futtifart skrev (14 timer siden):

Når det gjelder levende dyr og spesielt kjæledyr så skjønner jeg godt at en oppdretter velger sine kjøpere med omhu. Her er det likevel noen ting som taler for at vedkommende ikke er så seriøs:

- Det er veldig sjeldent det kreves depositum i ordets rette forstand. Dette bør heller kalles håndpenger som skal være med på å dekke utlegg som registrering i NKK og veterinærsjekk. Trekker kjøper seg så skal pengene tilbakebetales og man skal ikke være redd for å trekke seg for å unngå tape penger. 

- Vedkommende burde opplyst deg om at ingen valp er solgt før kontrakt er signert. 

- Å ha "lister" på valpekjøpere vitner om at man bryr seg mer om å få dem solgt enn hvor de havner, det bør være likegyldig når man har tatt kontakt, heller at man vektlegger at valpene kommer til riktig hjem. 

Det som taler til oppdretters fordel er at valpen selvfølgelig kan være syk, og hvis den ikke er det så er det egentlig heller ikke et problem. De vil bare skåne deg for å fortelle at de enten 1) ønsker å beholde valpen selv eller 2) har en bedre kjøper (dvs du er ikke optimal). Da er det mer skånsomt å lyve om at valpen er sykt, om enn kanskje moralsk litt på siden. Er valpen syk så skal den selvfølgelig ikke selges. Du har ingen rett til å få se dokumentasjon på dette. 

Jeg ville antatt at enhver oppdretter kunne grunngitt hvorfor de ikke vil selge valper til visse personer og ingenting er solgt før det faktisk er solgt og jeg tror heller ikke du ville vunnet frem med noe som helst her. 

Du får være glad hvis du får kjøpt valp fra en seriøs oppdretter en dag og du bør gjøre deg litt flid i den prosessen. 

Å ha "lister" på valpekjøpere er nå ganske vanlig (er selv ute etter valp), selv blant seriøse oppdrettere under NKK (og medlemsorganisasjonene under dem). De har lister, men de selger ikke til hvem som helst - selv om de har lister, vil de - etter det jeg har erfart - alltid vite noe om deg som valpekjøper. Å ha "liste" betyr med andre ord ikke at de er mer opptatt av å få dem solgt enn hvor dem havner. Er de mer opptatt av å få solgt, enn hvor de havner - så er det lite trolig at det er en godkjent og seriøs oppdretter (da alle jeg har vært borti har stilt seriøse spørsmål både før og etter at valper er født.)

Endret av Asbjørn T.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...