Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Behandling av endetarmsåpning - analfissur og kanskje hemoride


Gjest 4c7a7...026

Anbefalte innlegg

Gjest 4c7a7...026

Har noe historikk med hemorider en sjeldnere gang. Kanskje litt oftere de senere år.

I øyeblikket er jeg helt sikker på at jeg har analfissur, for jeg kan kjenne den med fingeren. Riften er også blitt litt betent nå og det virker som det stedet riften sitter at er smått svulmet litt. Tenker at det kanskje gjør åpningen for avføring noe trangere?. Den har oppstått eller forverret seg av treg avføring.

Jeg forstår at man nå og på sikt må forsøke å holde avføringen myk, spise fiberrik mat og grønnsaker.

Jeg har hatt en svært smertefull omgang med analfissur før, og da brukte jeg ikke særlig apotekvarer. Brukte kun noe aloe vera. Det gikk over. Kan hende at væskeinntaket mitt har vært litt bedre en periode før jeg på ny får slike harde morgenplugger av avføring som sitter og venter ved endetarmsåpningen. Bakenfor så er avføringen myk nok som regel. Det er denne pluggen som en gjerne må stri med om morgenen som virkelig kan gjøre skade.

Denne gang så merket jeg at det dryppet masse blod i toalett etter at jeg en gang ble nødt å presse hardnet avføring ut åpningen. Jeg er usikker på om jeg har hemorider i tillegg. Men, jeg har ingen problemer å gå f.eks. og det virker som problemet sitter like innenfor og i åpningen. Det er noen dager siden nå at jeg blødde mye. Og jeg har forsøkt å sprute inn kokt nedkjølt vann for å forsøke å mykgjøre den morgenpluggen. Det har ihvertfall hjulpet litt på å få ut avføring. En blir litt lei av dette ritualet. Og på tross av at jeg får avføringen til å bli lettere å få ut så er det fortsatt smertefullt å gå på do.

Inntak av vann er også noe utfordrende for meg. Spesiellt om jeg ikke er mye hjemme og nær toalett. Jeg kan drikke et par glass vann og må tisse veldig raskt. Dette kan jo være litt slitsom om man er utenfor hjemmet og må finne toaletter. Hadde jeg ikke hatt denne tilleggsutfordringen så skulle jeg gjerne drukket mer jevnlig.

I dag fikk jeg skaffet meg en del salver. Tok ingen sjanser så kjøpte alle tre salvene vitus hadde reseptfritt. Apotektekniker var litt skeptisk til at jeg skulle blande bruken av dem. Derfor spør jeg om det går an å bruke f.eks. en om morgen og en om kveld elns.?

- Ac3 Comfort hvor en av fordelene er bakterihemmende og bakteriebarriere

- Alcos-Anal rektalsalve som er en litt sånn all-round light krem fikk jeg inntrykk av som forklaring på apotek

- Scheriproct med prednisolonkaproat, cinkokainhydroklorid som jeg forstår har steroider, og apoteket forklarte det var mest til å dempe hemoridehevelser med.

Fra forrige hendelse analfissur som er mer enn et år eller kanskje to siden så kjøpte jeg en lidokainsalve for å ha i bakhånd i tilfelle smertene måtte dempes. Den klarte jeg å la være å bruke den gang. Jeg gikk en gang til en vikarlege og da var det noe smertestillende salve jeg ønsket å få tak i å ha på lur. Jeg visste ikke at slik salve var reseptfri. Vikarlegen foreslo også den gang Movicol. Jeg kjøpte Movicol, men brukte den aldri og den har gått bittelitt ut på dato nå. Et av mine søsken sliter også med treg avføring. Jeg nærmer meg de 50 år og søskenet har passert 50 år.

Alle råd og tanker er velkomment nå som rassen er så sår. Jeg er jo en del på vei med det jeg har nå. Men, har aldri googlet opp analfissur før i dag, og smålest litt på det selv. Nyt påsken ;)

Anonymous poster hash: 4c7a7...026

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går helt fint å blande salvene. Jeg har sikkert fem ulike jeg bruker litt forskjellig. (Har Ulcerøs kolitt).

https://www.vitusapotek.no/mage-og-tarm/forstoppelse/gravid/vi-siblin-gran-610-mg-g-250-g/p/543710

"Vi-Siblin er et romoppfyllende avføringsmiddel. Vi-Siblin inneholder et planteslim som binder vann, og øker dermed tarminnholdets volum så tarmfunksjonen normaliseres."
 

Anbefales sterkt. Da blir avføringen lettere å få ut, mer smidig fordi den blir mer "oppblåst" - og glir derfor lettere ut, og vil da forstyrre og irritere analfissuren mindre - som da igjen gjør at den får sjans til å gro lettere. 

Ellers er det viktig å holde det tørt. Det enkle er ofte det beste - selv bruker jeg sinksalve. Så har jeg en sterk betennelsesdempende krem jeg fikk kjøpt i Spania på topp av det. Sikkert reseptvare her i Norge. AC3 er også veldig behagelig å bruke. 

Gå også i lette klær med god utluftning. Ikke trange boksere eller bukser. En tynn joggebukse som puster og undertøy i bomull som ikke er tettsittende fungerer bedre. Ved toalettbesøk kan du også med fordel vaske deg med vann i baken - istedenfor toalettpapir. Ha bare en bøtte med lunken vann klar, dypp henda nedi bøtta og gjenta til du føler deg helt ren i baken. I mange kulturer er dette mer vanlig å gjøre enn bruk av toalettpapir. Slik som i Marokko. Dette er bare en tilvenningssak. Eventuelt kan du først bruke toalettpapir for å ta vekk det groveste, og deretter ta "finvasken" med henda etterpå. Personlig barberer jeg også vekk litt av håra rundt åpningen for at det skal bli lettere å vaske/holde tørt og rent der. Det kan klø litt de første dagen dersom man ikke er vant med det. 

Lenke til kommentar
Gjest 4c7a7...026

Oppdatering: Brukte ingen av salvene i går da det er litt tiltak å styre på. Ble ferdig med toalettbesøket i går. Det var sårt og hevelse i går. Etter natten så har hevelser omtrent forsvunnet. Så kan hende jeg kjøpte for mange salver. Uansett så er det bare litt over 500 kroner investert tilfelle en får bruk for det en dag.

Så jeg satt litt etter å ha våknet og ingenting presset på åpningen. Fikk i meg mat og satt litt lengre. Når det begynte å ville ut så merket jeg at analfisuren fikk strukket seg og det var vondt. Så ting var likevel ikke over. Det første jeg tenkte å prøve i dag var AC3 comfort, siden plagene virket å ha letnet med hevelse. Så fikk litt på fingeren inn. Du verden så mye mykere det ble med den salven en den aloe veraen jeg har. Så det hjalp på toalettbesøket. Jeg tok for sikkerhetsskyld å sprutet inn litt vann for å mykgjøre pluggen med avføring som lå å presset.

I går tenkte jeg at jeg kanskje burde ta Movicol som var gått ut på dato. Sikkert ikke helt farlig det. Men, lot være. I går hadde jeg kun en T-skje loppefrø i løpet av hele dagen.

Forut så har jeg gjerne spist en eller to porsjoner sviskegrøt, pluss tatt et eller to glass med 1 teskje loppefrø. I starten så virket det som om det hadde liten effekt. Men, det kan hende at i løpet av alle disse dagene nå at ting har fått tid til å arbeide seg gjennom all den ufordøyde maten som har ligget i kø i systemet.

Det som bekymrer meg mest nå er faktisk analfisuren og håpet om å få den til å gro helt. Jeg tror jo at den ihvertfall vil forbedres noe, men vil den bli tilbakevendene liksom.

Kan det komme stivt arrvev som gjør at den rives opp igjen tross at den er ferdigbehandlet og ferdig etterbehandlet med å ikke stoppe smøringen for tidlig? Har ikke fått spurt noen lege enda for mye om tingene, siden det jo er litt tabu (sitter litt langt inne å få sagt noe at en sliter med dette) og litt strev å få ordnet å komme seg til lege også.

Anonymous poster hash: 4c7a7...026

Lenke til kommentar
Gjest 4c7a7...026 skrev (3 timer siden):

Kan det komme stivt arrvev som gjør at den rives opp igjen tross at den er ferdigbehandlet og ferdig etterbehandlet med å ikke stoppe smøringen for tidlig? Har ikke fått spurt noen lege enda for mye om tingene, siden det jo er litt tabu (sitter litt langt inne å få sagt noe at en sliter med dette) og litt strev å få ordnet å komme seg til lege også.

Anonymous poster hash: 4c7a7...026

Har ikke erfaring med det. At er tabu og flaut er jeg uenig i. Derfor velger jeg blant annet å skrive med åpen profil her inne. Det er på ingen måte flaut å gå til legen med det. Dette er et veldig typisk og vanlig problem mange sliter med. Det "flaueste" jeg har erfart, vel, jeg er ganske immun mot dette. Men det må vel være når jeg var innlagt på sykehus i Spania. Der er kulturen litt annerledes for å si det mildt. Det var et universitetssykehus - og plutselig trasket det inn seks unge damer og en mann. Damene var stivt kledd med høye hæler, så det var en merkelig seanse. Legen brukte meg som "førsøkskanin" og ba meg pent legge meg på siden og spre skinkene så fissuren fikk seg litt  dagslys. Så fikk alle i tur og orden ta seg en titt. Veeeeeldig koselig. 
Eller hva med den gangen (også i Spania) jeg skulle ta CT, og tarmen skulle fylles med noe selvlysende væske. Jeg måtte da legge meg på en plate, spre beina i fødestilling og ei av disse høyhælte damene drev å masserte rektur så det ikke skulle bli så ømt. I "operasjonsrommet" foran meg var det også 4-5 damer som smilte og lo, fordi de måtte gi meg lynkurs i spansk så jeg forstå kommandoene som "pust inn, pust ut" osv. Så nei - man blir ganske herda etter en del slike erfaringer. Men jeg tenker, dette er et sykehus, det er leger og sykepleiere som jobber med dette daglig. Folk jeg sannsynligvis aldri vil se igjen. Harald Eia har jo tross alt gjort sin del av jobben ved å vise skrokken sin på tv. :)

Arrvev har jeg aldri fått. Men jeg pleier alltid å holde det fuktig med AC3, sinksalve eller lignende. Blodforgiftning har jeg derimot fått fordi det er mye bakterier der bak, og med direkte tilgang til åpent sår så er man spesielt utsatt for det. (Da hadde jeg også betennelse inne i selve tarmen, som kan ha vært årsaker) Men da får du feber og skjelvinger. Jeg vil tro at betennelse i såret med verk er det verste.

Dietten jeg får på sykehuset ved innleggelse er Nutridrink næringsdrikk, samt kjipe og smakløse supper av ymse slag. Hvitt brød, smør og en frukt. Krydder er fy fy. Næringsdrikker får du på apoteket. Hold deg til sjokoladesmak. Resten smaker ikke noe godt. 

Men vil sterkt anbefalte deg å gå til lege med det, hvis du ikke merker bedring innen få dager. Finnes salve med kortison som er ekstra effektiv man kan få på respekt. 

Lenke til kommentar
Gjest 4c7a7...026

Det var ikke helt sånn at jeg tenker flaut å gå til legen med det. For leger hjelper jo med sånt omtrent ukentlig vil jeg tro. Men, det som går på en selv. Altså så kan det føles flaut å skulle prate om, selv om det er med lege. Men, det går nok greit om man må spør om noe.

Interessant det du forteller. Kan det hende at man utsetter seg for å lettere får blodforgiftning dersom man spruter inn f.eks. vann. Fordi vann vil jo alltid gjøre at sår blør opp igjen om de er nokså ferske. Husker at jeg en natt fikk frysninger, men det var også litt kaldt og godt nedkjølt på rommet, men måtte hente meg et ekstra teppe. Det var nok ikke full blodforgiftning, men kan kroppen reagere med en slik frysefølelse av at immunforsvaret måtte rense opp i blodet, såret mitt f.eks.? Pakket meg så mye inn at jeg ble svimete i hodet dagen etterpå. Altså sånn som kan skje om hjernen ikke for kjølt seg nok (som jo ikke er sunt).

Stusser litt på et av forslagene, og jeg tror at du har mye god erfaring. Men, hvorfor skal en holde endetarmsåpningen tørr ved å gå i mer luftig undertøy, pysjamas og liknende. Jeg forstår at det kan ha litt å si mellom pungen og lårene foran, men bakentil da? Sitter riften på utsiden hos noen? Hos meg går den ikke helt ut, men er på innsiden i slimhinne. Og slimhinner er jo fuktige uansett.

Smerten er til tider så vond ved hvile at en skulle tro det satt en gnager der med tennene i og holdt bittet. Gjerne etter å hatt hele morgenritualet med å få ut litt avføring så kan det være slik i timesvis. Er selvsagt vondere når en må presse noe avføring igjennom åpningen.

Anonymous poster hash: 4c7a7...026

Lenke til kommentar
Gjest 4c7a7...026 skrev (1 time siden):

Husker at jeg en natt fikk frysninger, men det var også litt kaldt og godt nedkjølt på rommet, men måtte hente meg et ekstra teppe. Det var nok ikke full blodforgiftning, men kan kroppen reagere med en slik frysefølelse av at immunforsvaret måtte rense opp i blodet, såret mitt f.eks.? Pakket meg så mye inn at jeg ble svimete i hodet dagen etterpå. Altså sånn som kan skje om hjernen ikke for kjølt seg nok (som jo ikke er sunt).

Stusser litt på et av forslagene, og jeg tror at du har mye god erfaring. Men, hvorfor skal en holde endetarmsåpningen tørr ved å gå i mer luftig undertøy, pysjamas og liknende. Jeg forstår at det kan ha litt å si mellom pungen og lårene foran, men bakentil da? Sitter riften på utsiden hos noen? Hos meg går den ikke helt ut, men er på innsiden i slimhinne. Og slimhinner er jo fuktige uansett.

Smerten er til tider så vond ved hvile at en skulle tro det satt en gnager der med tennene i og holdt bittet. Gjerne etter å hatt hele morgenritualet med å få ut litt avføring så kan det være slik i timesvis. Er selvsagt vondere når en må presse noe avføring igjennom åpningen.

Anonymous poster hash: 4c7a7...026

Litt usikker på dette med frysningen du hadde. Men sist jeg fikk et slik "fryseanfall" så hakket jeg tenner og pakket meg inn i sikkert 8 ulltepper. Slik lå jeg i 5-6 timer. Jeg var på lang borte fra sivilisasjonen på ekspedisjonstur i utlandet. Så det var ikke så lett å få hjelp. Det var en rar blanding av det å fryse, samtidig som jeg kjente varme stråler gå fra topp og tå. Jeg visste art jeg var kokvarm (høy feber) samtidig som jeg skalv. Sist det skjedde varte det bare ca 30 minutter. 

Ja, analfissur tror jeg er vanligst på utsiden av åpningen. Vann/svette og varme er perfekte groforhold for bakterier som øker risikoen for betennelse. I tillegg gjør det at helningsprosessen tar lengre tid. Tørt er feil. For det er en fordel om åpningen er myk med en salve eller lignende. Så det skal være mykt, men ikke vått. Personlig bruker jeg parfymefri vaselin som fungerer utmerket. Det tar vekk litt av den brennende svien jeg kan få etter å ha gått på do også. Jeg bruker MYE vaselin - og smører tykt på. Noe av det smitter over på undertøyet, men det bryr jeg meg ikke noe om.

Bruker du AC3 med pumpe som du fører inn, eller den som kun er i "kaviartube?" Den med pumpe fungerer bedre for ditt tilfelle dersom du har fissur på baksiden av åpningen.

Slik du beskriver det så hadde jeg nok gått over til flytende kost i noen dager, for å la tarmen hvile litt. Da er det viktig å fylle på med nok salt. Næringsdrikker du får på apoteket, buljongkraft (god kilde til salt), gresskarsuppe, smoothies (unngå for all del den som har kål i seg). 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 4c7a7...026

Det er selvsagt ikke tilhelet helt. Men, foreløpig ser jeg litt bedring. Får bare passe ekstra godt på at man ikke dehydreres og venter for lenge med dobesøkene. Samt at man fortsetter å smøre seg lenge etter at man tror man er ferdig å smøre seg er visst viktig fra hva jeg fant om det på internett.

Var på nippet til å oppsøke lege, sånn litt etter jeg sist skrev her. Da var åpningen hovnet litt opp fra såret og det var trangere å dytte inn en finger. Det var også noe vondt å smøre ting rett i såret. Jeg hoppet over bruken av Scheriproct foreløpig. Var litt usikker på om det var særlig smart å smøre den direkte i såret. Så er uprøvd. Men har den jo på lur om noen voldsomme hevelser skulle komme.

Det jeg har gjort er å slutte med kun kokt vann. Så nå tilsetter jeg litt salt i det kokte vannet. Svir faktisk litt mindre i såret også synes jeg. Men, en kan jo kjenne det at det er litt forskjell på å bruke vann og saltet vann der bak også.

Alcos-Anal kremen er veldig tykk. Så der har jeg kommet på å temperere den litt tynnere i et glass varmt vann. Den har også en sånn matespiss så man kan få det litt inn i dybden av åpning.

Jeg har spist mindre, en slags midlertidig spisevegring kan en vel kalle det. Har fortsatt med loppefrø. Er jo litt enklere synes jeg enn å tilbedre sviskegrøt. Nå har jeg bestillet 1 kg loppefrø for å spare noen kroner. Da de selger 100 gram til ca. hundrelappen. Mens en kilo koster noe over 400 kroner. Helios selges jo ikke noe sted som jeg kan finne lengre, og den var mye rimeligere kan jeg huske for en liten mengde over disk. Så jeg har hatt bittelitt treg avføring før også, uten å lage den store riften som denne gang.

Jeg synes det å sprute inn bittelitt vann er med på å løse en hard klump slik at såret ikke strekkes så mye. Er kun derfor jeg orker å holde på med det. Det krever jo en del hygiene før og etter, så en ikke smitter seg selv og andre med e.coli, så litt styr er det jo.

Anonymous poster hash: 4c7a7...026

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...