Gå til innhold

Sykling fra Oslo til Hemsedal


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hytte i Hemsedal og ønsker å komme meg dit med hybridsykkel fra Oslo - ta det som en fin tur med minst en overnatting.

Jeg vurderer å følge langs E18 fra Oslo til Drammen, ta av ved Drammen opp mot Hokksund og komme inn på Rv35. Derfra ta av videre opp mot Krøderen til gamle Hallingdaldalsveien. Etter det følger jeg Rv7 forbi Flå og Gol til Hemsedal.

Grunnen til innlegget er at jeg aldri har planlagt en slik sykkeltur før, vet ikke hvor det er sykkelveier eller er mulig å sykle. Lurer derfor på om det er noen som har erfaring med å sykle samme strekningen eller om det høres ut som en gjennomførbar plan? Gjerne kom med tips til nettsteder for sykkelkart eller liknende, setter pris på all informasjon jeg kan få! ❤️ takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Først og fremst: hvor mye erfaring har du med sykling, og bruker du sykkelsko?

Litt over 200 km på to dager høres overkommelig ut til en gjennomsnittlig mosjonist, men bare dersom man er flink med mat- og væskeinntak. Sykling på slike avstander foregår i intensitet-sone 1, noe som er fettforbrenning. Sykler man for lenge uten mat så våkner man i grøfta.

Husk rikelig med energirik mat og drikke (marsipan, sjokolade, mellombar, rosiner, bananer, brødskiver med honning eller nugatti. Saft eller pulverdrikk.) som du inntar minst hver time, og ikke minst varme og vindtette klær, ekstra slanger, pumpe, dekkspake og umbrakonøkler.

På en slik tur hadde jeg også tatt med meg et ekstra kjede, evt. kjedelås og penger om noe skulle skje.

Jeg har ikke erfaring med ruten du nevner, men er en meget aktiv syklist i Trøndelag.

Jeg har god erfaring med Google maps som jeg har brukt de siste årene, men har nå gått over til Garmin Edge 830 slik at jeg slipper å sjekke telefonen hele tiden, men heller kan ta en titt ned på styret og se hvor jeg skal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar Økotob! Jeg anser meg selv i relativt god form og er i hvert fall vant til lange fotturer, men har ikke sykkelsko eller syklet så veldig mye.

Turen vil foregå med en kompis som er i samme situasjon, så om noe skulle skje er vi i hvert fall to. Og hvis det blir alt for tungt for oss tar vi eventuelt flere overnattinger 😊

For navigasjon tenker jeg å bruke google maps festet til sykkelstyre med en nok reservestrøm i sekken. Har også en Garmin tactic bravo og kompisen min har en phoenix 5 som også kan brukes.

Mat og utstyr pakkes i to små sekker fordelt på oss, så spiser vi hovedmåltider på spisesteder.

Så du tror Google Maps vil foreslå en bra rute å sykle?

Endret av WilliamStadheim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres bra ut @WilliamStadheim.

At dere er to er heller ingen ulempe.

WilliamStadheim skrev (36 minutter siden):

Så du tror Google Maps vil en bra rute å sykle?

Ja, det vil jeg tro. På Google Maps kan man bl.a. se satellittbilder, sykkelruter osv. Jeg vil anbefale å se grundig gjennom ruten Google Maps anbefaler og evt. se på satellittbildene for å sjekke om det faktisk er mulig å sykle der GM vil ha det til.

https://www.google.com/search?q=oslo+til+hemsedal+sykkel&client=ms-android-samsung-rev2&source=android-home&source=hp&ei=H25oYPCZAtaB9u8P-cuz-Ao&oq=oslo+til+hemsedal+sykk&gs_lcp=ChFtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1ocBABGAAyBwghEAoQoAEyBwghEAoQoAE6CAgAELEDEIMBOg4ILhCxAxCDARDHARCjAjoCCC46BQguELEDOgIIADoICC4QsQMQgwE6BQgAELEDOggILhCxAxCTAjoOCC4QsQMQgwEQxwEQrwE6CwguELEDEMcBEK8BOggILhDHARCvAToICAAQsQMQyQM6DgguELEDEMcBEK8BEJMCOgUIABDJAzoGCAAQFhAeOgUIIRCgAToICCEQFhAdEB5QzQhYuTlgpkFoAHAAeACAAaICiAG4D5IBBjEwLjUuMpgBAKABAaABBbABAA&sclient=mobile-gws-wiz-hp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...