Gå til innhold

Blir ubemannet: Dette lille fartøyet skal erstatte det store


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis en tenker en 30-70 fots båt kan brukes i terrorøyemed er det enklere løsninger; dessverre var nok Suez-blokkaden (pun intended) et tankekors for visse kriminelle grupper som har angripet skip for å seile dem til hjemlandet. Enklere å kapre en båt, få den opp der og så true med å dra roret hard over. Men har en fått utløst SSASen så er det nok lite sannsynlig skipet får entre kanalen.

Alt kan hackes, men er nok mer lukrativt å ta ut økonomi/finanssystemet til rederen enn skipet... Her vil det ligge flere sikkerhetsbarrier - i dag er den menneskelige faktoren (søvnmangel, uoppmerksomhet, dobesøk) årsak til flest ulykker. Et "fail safe system" hvor en f.eks. må legge inn en verifikasjon hver time/10 min/5 min avhengig av operasjon hvor skipet legges "dødt" er en mulighet. I dag har en en "dødmannsalarm" men har ingen funksjon hvis ikke bakvakt reagerer. 

Problemet som egentlig foreligger er at skip har 6-10 stk ombord som driver med vedlikehold når en ikke er i operasjon (kalt matroser/motormenn)... Det har vært forsøkt "vedlikeholdsfrie skip" med kun vedlikehold i havn på 80-90 tallet. Ble ikke noe suksee og en måtte få folk ombord snarest for å unngå et totalt rustfall.

Autonomien er der i dag med Autopilot/Track Control/DP - men er mye bra teknologiutvikling som kommer frem som nok kan bringe systemene videre - men hvis en ikke finner opp vedlikeholdssfrie skip må det nok fortsatt være folk ombord. 

 

 

 

 

 

Endret av [email protected]
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, FB.093090871808135 said:

Hvordan vil sikkerheten mot feks hacking av disse type fartøy og kommunikasjonen sentralen som er på land. Kan et hacket fartøy bruken i terrorøyemed?

Tror jeg ville være mer skeptisk til terrorpotensialet i alle personbilene som kjører rundt med en eller annen form for internettoppkobling - det være seg innebygd oppkobling i bilen for drift og vedlikehold, mediasenter, eller diagnoseportdongle for forsikring eller "fleet management". Et norsk forsikringsselskap som prøvde seg med slike dongler nektet å svare da jeg stilte spørsmål om donglen de brukte var fysisk sikret mot å kunne sende kommandoer til bilens systemer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...