Gå til innhold

HADDE LIGGET DØD I NI ÅR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Jeg har bodd mange plasser uten å noen gang ha møtt alle naboene. Helt normalt. Oslo er stooort. Kanskje har du 200 naboer i samme blokka. 

Det er spesielt, men hvis du eier selv og har autotrekk på regninger så forstår jeg at dette kan skje.

Hvem vet, kanskje han var en kranglefant ingen ville ha noe med? Eller bare uheldig å være alene uten familie og venner.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Ja jeg tenkte faktisk veldig kort der. Og har en stor regningskonto eller trygd kommer inn så kan det jo gå "evig"

Kanskje noen varselbjeller ville ringt hvis han ikke dukket opp på skolen til førsteklasse når han var 106 år? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir mer og mer vanlig fremover. I motsetning til andre land, er vi i Skandinavia ekstremt selvstendige og uavhengige fra hverandre. Det fører med seg en epidemi av ensomhet og isolasjon. Jeg så en passe dårlig dokumentar (dårlig produsert, men med et viktig budskap) for noen år siden. "The Swedish theory of love". Som tar for seg dette fenomenet som er typisk for Skandinavia. Det er så vanlig i Sverige at myndighetene har en egen etat som kun har som jobb å kartlegge døde og ensomme.

Faktisk er dette noe jeg misliker sterkest med Norge. Jeg har besøkt mange land og kulturer utenfor Skandinavia. Det er noe rart her hjemme når det gjelder det sosiale fellesskapet med naboer, nærmiljøet og samfunnet for øvrig. Jeg prøver å bryte opp i dette ved å være nokså frempå i møte med fremmede. Nesten alltid får jeg et "skjold" av forsvar mot meg. En stiv og litt merkelig mimikk, et tydelig tegn på ubehag fra de jeg forsøker å få innpass i. Et slags "hva vil du, hvorfor prater du med meg?" - etterfulgt korte men presise svar og et blikk som sier "slutt, dette er ubehagelig". Ikke alle er slik. Noen setter stor pris på denne spontane kontakten - og kan jabbe i vei om alt mulig i det uendelige. De eldre er ofte mer mottakelig for slik enn yngre. Mellom 20 og 40? Da gidder jeg ikke prøve en gang.

Jeg flyttet nettopp fra en storby i Norge til en liten øy med 2000 innbyggere. Her ble jeg faktisk overrasket over at folk sier hei til meg på gata - selv uten at de kjenner meg. Så kanskje er dette et typisk byfenomen. 

Uansett; ensomhet er allerede et stort problem - og kommer til å bli et desto større problem i årene fremover.

Slike saker får vi flere av. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke hvordan det er mulig ift strøm, felleskostnader osv. 

Det står ganske godt forklart hvordan det kunne skje i artikkelen. Automatikken i samfunnet tillot dette å skje, når NAV ikke fikk kontakt med vedkommende sluttet de å utbetale pensjon, når regningene etter hvert gikk til inkasso gikk de direkte inn mot NAV som betalte alt automatisk med den fryste pensjonen hans, og slik fikk det tikke og gå helt til en vaktmester måtte inn i leiligheten 9 år senere :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Det står ganske godt forklart hvordan det kunne skje i artikkelen. Automatikken i samfunnet tillot dette å skje, når NAV ikke fikk kontakt med vedkommende sluttet de å utbetale pensjon, når regningene etter hvert gikk til inkasso gikk de direkte inn mot NAV som betalte alt automatisk med den fryste pensjonen hans, og slik fikk det tikke og gå helt til en vaktmester måtte inn i leiligheten 9 år senere :) 

Sykt! Fikk ikke med meg artikkelen, burde såklart begynt der😅 men takk for oppsummering, utrolig at det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/3/2021 at 4:41 PM, Kris85 said:

Dette blir mer og mer vanlig fremover. I motsetning til andre land, er vi i Skandinavia ekstremt selvstendige og uavhengige fra hverandre. Det fører med seg en epidemi av ensomhet og isolasjon. Jeg så en passe dårlig dokumentar (dårlig produsert, men med et viktig budskap) for noen år siden. "The Swedish theory of love". Som tar for seg dette fenomenet som er typisk for Skandinavia. Det er så vanlig i Sverige at myndighetene har en egen etat som kun har som jobb å kartlegge døde og ensomme.

Faktisk er dette noe jeg misliker sterkest med Norge. Jeg har besøkt mange land og kulturer utenfor Skandinavia. Det er noe rart her hjemme når det gjelder det sosiale fellesskapet med naboer, nærmiljøet og samfunnet for øvrig. Jeg prøver å bryte opp i dette ved å være nokså frempå i møte med fremmede. Nesten alltid får jeg et "skjold" av forsvar mot meg. En stiv og litt merkelig mimikk, et tydelig tegn på ubehag fra de jeg forsøker å få innpass i. Et slags "hva vil du, hvorfor prater du med meg?" - etterfulgt korte men presise svar og et blikk som sier "slutt, dette er ubehagelig". Ikke alle er slik. Noen setter stor pris på denne spontane kontakten - og kan jabbe i vei om alt mulig i det uendelige. De eldre er ofte mer mottakelig for slik enn yngre. Mellom 20 og 40? Da gidder jeg ikke prøve en gang.

Jeg flyttet nettopp fra en storby i Norge til en liten øy med 2000 innbyggere. Her ble jeg faktisk overrasket over at folk sier hei til meg på gata - selv uten at de kjenner meg. Så kanskje er dette et typisk byfenomen. 

Uansett; ensomhet er allerede et stort problem - og kommer til å bli et desto større problem i årene fremover.

Slike saker får vi flere av. Dessverre.

Høflighet i Norge er synonymt med ikke å forstyrre. 

Men har noen, som har levd en stund, lagt mere til at folk generelt er mer usosiale nå enn før? Og er det sant?

Jeg mener å ha observert at enkelte nærmest gjemmer seg sosialt? Har hørt om arbeidsledige som har stoppet mye sosialt liv. Har også hørt om folk som er usikre på sin fremtidige inntekt, trekker seg unna sosialt liv.   Har man noe å skryte av, så er man mer sosial (og omvendt)? Fiaskoer i livet betyr gjerne påfølgende ensomhet?

Ville du be inn til stort gjestebud dersom du hadde en diagnose for å få trygd og følte deg marginal og herset med av en ansatt på NAV? 🙂

Jeg tror at det ikke er mulig å snakke folk til rette for å få de til å bli mer sosiale. Og ensomhet kan virkelig få parkert mange. Mange trenger å bryne seg sosialt for å trimme opp hjernen. Nerder som meg trenger det kanskje ikke så mye 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...