Gå til innhold

Hva er den optimale lønna og hvorfor?


Økotob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde 503.000kr/året, begynner i ny jobb og går ned til 433.000kr/året. Nå får jeg 40-50k mindre å kjøpe dritt for men forhåpentligvis en mye bedre hverdag.

Vi har ca. 810.000kr/året tilsammen. Klarer oss helt fint. Vi har to unger i barnehage, to biler, rekkehusleilighet med fire soverom og to bad, 2 biler og campingvogn med helårstelt i Danmark. Under 1.1mill i gjeld inkludert fellesgjeld. Sparer 4500kr/måneden til pensjon. 

Jeg bruker null kroner på alkohol etc. Bruker 580kr på "gjør det selv" snus hver andre til hver tredje måned.

Endret av Groovy Gorilla
Lenke til kommentar
overwatch skrev (5 minutter siden):

Ja, vi er også en familie og lever på 1/5 av hva dere mener ikke er nok til et "luksusliv". Tror du forstår ganske godt hva jeg mener når jeg blir "kvalm". 

Men kjempeflott at dere "klarer" dere på 1,4mill. 

1,4 mill er jo ikke veldig høyt. Mange familier som har høyere lønn enn dette i Norge i dag. Og bor man i en av de største byene i Norge, trenger ikke dette å rekke til mer enn et rekkehus, én bil og en normal halvgammel hytte på fjellet. Det er mer enn godt nok og over snittet, men reinspikka luksus er det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

1,4 mill er jo ikke veldig høyt. Mange familier som har høyere lønn enn dette i Norge i dag. Og bor man i en av de største byene i Norge, trenger ikke dette å rekke til mer enn et rekkehus, én bil og en normal halvgammel hytte på fjellet. Det er mer enn godt nok og over snittet, men reinspikka luksus er det ikke. 

Deg om det. Med mitt perspektiv er denne lønnen klart et luksusliv, sett opp i mot hva vi bruker. Jeg uttaler bare min mening. Såklart om man sløser bort 1,4mill i året, så er det jo ikke noe luksusliv, men et forbruksliv.

Lenke til kommentar
overwatch skrev (Akkurat nå):

Deg om det. Med mitt perspektiv er denne lønnen klart et luksusliv, sett opp i mot hva vi bruker. Jeg uttaler bare min mening. Såklart om man sløser bort 1,4mill i året, så er det jo ikke noe luksusliv, men et forbruksliv.

Vil anta han mener 1,4 mill brutto? Det blir vel netto rundt 1 mill. Og sløser du bort pengene om du har rekkehus, en bil og en 30 år gammel hytte som kostet halvannen million?

Lenke til kommentar
overwatch skrev (22 minutter siden):

Deg om det. Med mitt perspektiv er denne lønnen klart et luksusliv, sett opp i mot hva vi bruker. Jeg uttaler bare min mening. Såklart om man sløser bort 1,4mill i året, så er det jo ikke noe luksusliv, men et forbruksliv.

Nei vi sløser ikke, vi bor i ett nytt rekkehus, har en leilighet og to nye biler. Lever som vi vill stort sett og sparer. Men vi reiser ikke verden rundt, har hytte ved sjøen og fjellet osv... Lever stort sett som alle andre.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Nei vi sløser ikke, vi bor i ett nytt rekkehus, har en leilighet og to nye biler. Lever som vi vill stort sett og sparer. Men vi reiser ikke verden rundt, har hytte ved sjøen og fjellet osv... Lever stort sett som alle andre.

Høres ut som det er ganske luksus da, i motsetning til hva du skrev tidligere.

Definisjon luksus: Luksus, overdådighet; forbruk ut over det rimelige og nødvendige (hentet fra SNL)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Nei vi sløser ikke, vi bor i ett nytt rekkehus, har en leilighet og to nye biler. Lever som vi vill stort sett og sparer. Men vi reiser ikke verden rundt, har hytte ved sjøen og fjellet osv... Lever stort sett som alle andre.

To boliger og to fritidsboliger er rimelig luksuriøst i enkelte perspektivet. Men når det er sagt er ikke familieinntekt på 1,4M nødvendigvis luksuriøst. Vi tjener ca det samme og lever godt som du sier, men bor i et nøkternt rekkehus og bekymrer oss ikke veldig for penger i hverdagen. Men lever ikke overdådig. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 minutter siden):

To boliger og to fritidsboliger er rimelig luksuriøst i enkelte perspektivet. Men når det er sagt er ikke familieinntekt på 1,4M nødvendigvis luksuriøst. Vi tjener ca det samme og lever godt som du sier, men bor i et nøkternt rekkehus og bekymrer oss ikke veldig for penger i hverdagen. Men lever ikke overdådig. 

Vi har ikke to fritidsboliger, men vi har to boliger. Ønsker en, men det er dårlige tider i boligmarkedet her. Leier dog ut. 

Ja, jeg prøver ikke å si vi lever dårlig. På noen som helst måte. Men det er ikke noe jetset liv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
overwatch skrev (55 minutter siden):

Deg om det. Med mitt perspektiv er denne lønnen klart et luksusliv, sett opp i mot hva vi bruker. Jeg uttaler bare min mening. Såklart om man sløser bort 1,4mill i året, så er det jo ikke noe luksusliv, men et forbruksliv.

1.4mill brutto for en husstand er ganske normalt for ett par med høyere utdannelse. Ikke noe luksus akkurat. Vil si at det er mer normalt enn det du sier dere har.

Vi har nesten 600k mindre og har ikke mer enn videregående. Forbruket vårt er i forhold til inntekt; billigere bolig, bruktbiler, billig ferie i Danmark istedenfor flyreiser og lån på fritidsbolig. 

Tæring etter næring👍

Vil du ha mer, skaff deg mer inntekt. Ingen vits å grine over at andre har mer hvis ikke du har jobbet like hardt for å oppnå det samme. 

 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (Akkurat nå):

1.4mill brutto for en husstand er ganske normalt for ett par med høyere utdannelse. Ikke noe luksus akkurat. Vil si at det er mer normalt enn det du sier dere har.

Vi har nesten 600k mindre og har ikke mer enn videregående. Forbruket vårt er i forhold til inntekt; billigere bolig, bruktbiler, billig ferie i Danmark istedenfor flyreiser og lån på fritidsbolig. 

Tæring etter næring👍

Vil du ha mer, skaff deg mer inntekt. Ingen vits å grine over at andre har mer hvis ikke du har jobbet like hardt for å oppnå det samme. 

 

 

Jeg griner ikke, jeg kaller en spade for en spade. Jeg tror ikke alle vet hvor bra de har det før det blir poengtert.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Økotob skrev (9 timer siden):

...og med dagens boligpriser, usikkerheten i samfunnet, for å sikre barna i framtiden, huslån, hytte, bil osv.

Og hvilken nettolønn tilsvarer dette?

Årslønn oppgis alltid i brutto. 

Det er ikke din jobb å sikre barna i framtiden, de skal forsørge seg selv. Du trenger ikke å eie hytte*. Kjøp billigere bil. Helst ikke ha billån.

 

*Har siklet over hytter flere ganger, hver gang kommer jeg til fornuften etter å ha regnet på det. Finn ut hvor mange døgn i året du er på hytta og hva døgn prisen blir.  

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (2 minutter siden):

Årslønn oppgis alltid i brutto. 

Det er ikke din jobb å sikre barna i framtiden, de skal forsørge seg selv. Du trenger ikke å eie hytte*. Kjøp billigere bil. Helst ikke ha billån.

 

*Har siklet over hytter flere ganger, hver gang kommer jeg til fornuften etter å ha regnet på det. Finn ut hvor mange døgn i året du er på hytta og hva døgn prisen blir.  

Slik ungdom sliter i dag bør en i det minste være forberedt. Min unge får majoriteten av det staten gir henne. Over 16år ish i fond blir det en del penger. Da bør en ha rom for å studere det en ønsker og egenkapital. 

Lenke til kommentar
overwatch skrev (10 minutter siden):

Jeg griner ikke, jeg kaller en spade for en spade. Jeg tror ikke alle vet hvor bra de har det før det blir poengtert.

Selvfølgelig har folk det bra når de har jobbet hardt på videregående, høyskole og universitet for å få seg en god jobb som betaler godt. De sitter ofte med studiegjeld på 300-600k. 

Folk ser altfor mye over til naboen. Mye sjalusi og bitterhet i samfunnet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Slik ungdom sliter i dag bør en i det minste være forberedt. Min unge får majoriteten av det staten gir henne. Over 16år ish i fond blir det en del penger. Da bør en ha rom for å studere det en ønsker og egenkapital. 

Vi sparer all barnetrygd i KLP aksje global V hver måned. 

Om 7-8 år er vi gjeldfri (kun fellesgjeld igjen)og har ikke utgifter på barnehage/SFO. Større muligheter for sparing og bedre ferier.

Om 17-20 år kan når ungene er i etableringsfasen kan jeg slutte eller jobbe mindre for å rehabilitere boligene til ungene. Bare helsa holder 🤞

 

 

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Slik ungdom sliter i dag bør en i det minste være forberedt. Min unge får majoriteten av det staten gir henne. Over 16år ish i fond blir det en del penger. Da bør en ha rom for å studere det en ønsker og egenkapital. 

Det er noe av problemet. Barnetrygd burde våre behovsprøvd per år. Urettferdig at noen får ett gullegg av staten mens andre må bruke pengene til livets opphold.

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig har folk det bra når de har jobbet hardt på videregående, høyskole og universitet for å få seg en god jobb som betaler godt. De sitter ofte med studiegjeld på 300-600k. 

Folk ser altfor mye over til naboen. Mye sjalusi og bitterhet i samfunnet. 

Herregud, leser du hva jeg skriver?

Du fortsetter med "Folk ser altfor mye over til naboen. Mye sjalusi og bitterhet i samfunnet." Som om du insinuerer at jeg gjør det, når jeg allerede har forklart det slik at folk ikke vet hvor godt de har det, før andre poengterer det. Fy søren altså.

1.4millioner er ganske luksus når du ser over til folk som ikke har noe i nærheten, eller folk som bor i et u-land. Å si noe annet er å være ignorant.

Jeg sier heller ikke at det er noe galt i ha en slik luksus, det er sikkert vel fortjent. Men ikke kom her å si at 1,4mill ikke er noe luksusliv. For det er det absolutt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...