Gå til innhold

Hva er den optimale lønna og hvorfor?


Økotob

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier: hva mener dere er den optimale lønna og hvorfor akkurat denne summen?

Nå er det jo veldig forskjellig hvor mye folk betaler i skatt, så oppgi helst lønna i netto, altså hva dere mener er den perfekte summen å rutte med etter skatt og andre fradrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva er optimalt? 

Tenker du då på minste summen som ein kan leve greit på utan å være bekymra for rekningar men samtidig ikkje leve spesielt godt? 

Lønn er veldig avhengig av individuelle forhold, arbeidsinnsats, utdanning og erfaring er viktige forutsetningar for å vurdere om ein har rett lønnsnivå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Nok penger til å kjøpe det en ønsker å trenger innenfor rimeligheten. Mat på bordet, tak på hodet, penger til fritid/ferie samt en fin slant til sparing til senere tider. 

...og med dagens boligpriser, usikkerheten i samfunnet, for å sikre barna i framtiden, huslån, hytte, bil osv.

Og hvilken nettolønn tilsvarer dette?

Endret av Økotob
Lenke til kommentar
Økotob skrev (7 minutter siden):

...og med dagens boligpriser, usikkerheten i samfunnet, for å sikre barna i framtiden, huslån, hytte, bil osv.

Og hvilken nettolønn tilsvarer dette?

Nei det kommer jo an på mange faktorer det som hvor en slår seg ned, hva en trenger, hvor mange barn, familieforhold m.m. Jeg tenker for min egen del er det 500 000> brutto. 

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (3 minutter siden):

Optimal lønn? Går det an å få for høy lønn da?

Det går vel en grense der noen hundretusener ikke utgjør noen praktisk forskjell. De 500k ekstra fra 500 000 til 1 000 000 utgjør i praksis ganske mye, mens de ekstra kronene fra 2 000 000 til 2 500 000 ikke har så stort mye å si uansett.

Men hvor går egentlig den grensa hvor man strengt tatt ikke behøver eller ønsker å etterstrebe høyere lønn?

750 000 brutto (530 000 netto)?

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Jeg vil tippe rundt 800 000. Kanskje rett under hvis det er snakk om toppskatt eller noe der. Alt under 700 er for lite til å kunne ha et helt avslappet forhold til penger. Da må man ha kompromisser på livsstilen for å spare til ting

Ja og nei, kommer ann på så mye. Tror det er mange på trygd også som lever det gode liv i Thailand osv. Om man justerer seg så kan en leve fint for små penger. Men man må i tillegg gi opp ting som nærhet til venner og familie.

Vi lever på rundt 1,4 før tillegg i vår familie. Føler vi har mulighet til å gjøre det vi ønsker. Men det er ikke noe luksusliv heller. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Men man må i tillegg gi opp ting som nærhet til venner og familie.

Da er vel ikke lønna optimal i den forstand at man ikke skal ha økonomiske bekymringer eller at lønnen gir negeative konsekvenser som man ellers kunne vært foruten med bedre lønn.

Lenke til kommentar

Mener jeg leste et sted at livskvalitet og inntekt er noenlunde proporsjonalt frem til 1,5 millioner dollar i årslønn (ca 15.000.000 NOK), og så flater det ut etter det. Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, eller om akkurat det tallet er riktig, men det gir i hvert fall mening i mitt hode at på et eller annet tidspunkt har man råd til så mye luksus at all luksus etter det blir mer en konkurranse med andre rike, enn noe egentlig livskvalitet-frembringende.

Har du nok penger til at pengene i seg selv genererer enda mer penger, og i tillegg kanskje privathelikopter/fly til å komme deg rundt, egen yacht med mannskap og diverse landsteder, så er det kanskje ikke så mye mer å ønske seg - bortsett fra da å ha det dyreste av alle disse tingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Økotob skrev (Akkurat nå):

Da er vel ikke lønna optimal i den forstand at man ikke skal ha økonomiske bekymringer eller at lønnen gir negeative konsekvenser som man ellers kunne vært foruten med bedre lønn.

Det et vell litt opp til enhver det også, noen har gjerne lyst å rømme/komme seg unna. Andre ser kanskje på det som eneste mulighet til å ikke leve i 'elendighet' altså vekter den størst osv. 

Tror det er umulig å finne ett tall på dette. Tenker heller slik:

Hva må jeg ha for å være fornøyd og komfortabel i livet? Også kan en regne på hva dette vill koste. 

Tror de fleste i Norge klarer å huke av de fleste "boxene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (1 minutt siden):

Mener jeg leste et sted at livskvalitet og inntekt er noenlunde proporsjonalt frem til 1,5 millioner dollar i årslønn (ca 15.000.000 NOK), og så flater det ut etter det. Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, eller om akkurat det tallet er riktig, men det gir i hvert fall mening i mitt hode at på et eller annet tidspunkt har man råd til så mye luksus at all luksus etter det blir mer en konkurranse med andre rike, enn noe egentlig livskvalitet-frembringende.

Har du nok penger til at pengene i seg selv genererer enda mer penger, og i tillegg kanskje privathelikopter/fly til å komme deg rundt, egen yacht med mannskap og diverse landsteder, så er det kanskje ikke så mye mer å ønske seg - bortsett fra da å ha det dyreste av alle disse tingene.

Det med å være "sykelig" rik tror jeg har lite med pengene å gjøre egentlig. Mer som en athlet som allitd vill komme først i mål. Selv om han alltid er rett bak de beste er det ikke godt nok osv.

 

60 minutes hadde ett intervju for flere milliarder siden(les formue). Da kjørte han rundt i en 'gammel' Honda eller hva det var. Det var åpenbart ikke luksus han jobbet for. Det var en annen 'kraft'. Allerede da kunne han kjøpt alt det vi 'normale' drømmer om. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Det med å være "sykelig" rik tror jeg har lite med pengene å gjøre egentlig. Mer som en athlet som allitd vill komme først i mål. Selv om han alltid er rett bak de beste er det ikke godt nok osv.

 

60 minutes hadde ett intervju for flere milliarder siden(les formue). Da kjørte han rundt i en 'gammel' Honda eller hva det var. Det var åpenbart ikke luksus han jobbet for. Det var en annen 'kraft'. Allerede da kunne han kjøpt alt det vi 'normale' drømmer om. 

Enig i at det nok er en viss personlighetstype (ekstrem-ambisiøs) som ender opp med å bygge mer og mer rikdom "bare fordi", og at for dem er det en drivkraft i seg selv.

Men så er det jo også mye "luksus" som må sies å være særdeles praktisk. Ta f.eks. noe sånt som hytte på fjellet /m landingsplass for helikopter + privathelikopter. Man kan vel ikke nekte for at det må være digg å kunne komme seg på hytta og hjem igjen på rekordfart, slippe alt av trafikk og stress og plebs.

Samme med f.eks. bemannet yacht: Du slipper å styre med ting som vedlikehold, eller innkjøp og matlaging, men allikevel har du altså en yacht du kan føle deg hjemme i, og som til enhver tid er klar til å benyttes for ren fornøyelse/avslapping/business.

Kanskje han milliardæren du snakker om sånn sett ga beng i akkurat bil (noe for korte avstander), men ville brukt pengene sine på andre ting av høyere relativ nytelsesverdi (fly, helikopter, yacht, stillehavsøy etc).

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (1 minutt siden):

Enig i at det nok er en viss personlighetstype (ekstrem-ambisiøs) som ender opp med å bygge mer og mer rikdom "bare fordi", og at for dem er det en drivkraft i seg selv.

Men så er det jo også mye "luksus" som må sies å være særdeles praktisk. Ta f.eks. noe sånt som hytte på fjellet /m landingsplass for helikopter + privathelikopter. Man kan vel ikke nekte for at det må være digg å kunne komme seg på hytta og hjem igjen på rekordfart, slippe alt av trafikk og stress og plebs.

Samme med f.eks. bemannet yacht: Du slipper å styre med ting som vedlikehold, eller innkjøp og matlaging, men allikevel har du altså en yacht du kan føle deg hjemme i, og som til enhver tid er klar til å benyttes for ren fornøyelse/avslapping/business.

Kanskje han milliardæren du snakker om sånn sett ga beng i akkurat bil (noe for korte avstander), men ville brukt pengene sine på andre ting av høyere relativ nytelsesverdi (fly, helikopter, yacht, stillehavsøy etc).

Absolutt, men jeg tror verdien for disse tingene er 'mindre' enn de tingene folk flest kan unne seg som en ferietur, ny bil eller annen luksus de fleste klarer å skaffe seg i hverdagen. 

Men har en overflod så er det sikkert fine ting å ha!

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Salvesen. said:

Absolutt, men jeg tror verdien for disse tingene er 'mindre' enn de tingene folk flest kan unne seg som en ferietur, ny bil eller annen luksus de fleste klarer å skaffe seg i hverdagen. 

Men har en overflod så er det sikkert fine ting å ha!

Umiddelbart tenker jeg at noen av disse tingene kan ha svært stor verdi. Ta f.eks. "ferietur": Med privatfly slipper du masse mas og tjas på flyplassen, slipper å forholde deg til rævhullene i sikkerhetskontrollen, slipper å møte opp en evighet før flyet går etc. Bare rett inn, og hadetbra. Plutselig er det null stress å reise på ferie, så jeg vil si noe sånt som privatfly/helikopter har veldig stor relativ nytelsesverdi i forhold til hva menigmann må hanskes med.

Bil har kanskje lavere verdi sånn sett. Ok, så sitter du mer behagelig, men du slipper ikke unna den samme trafikken og de samme veiene som alle andre. Og hvis du i tillegg har fly/helikopter, er bilen kanskje bare for korte avstander uansett. Da er det kanskje unødvendig å tiltrekke seg masse oppmerksomhet på noe så klisje-penge-onanerende som en veldig dyr bil.

Skulle sånn sett ikke forundre meg om de virkelig rike ser litt ned på folk som kjører rundt i veldig dyre biler, at det er forbundet med å fortsatt være såpass fattig at du trenger å vise omverdenen hvor rik du er. Privatfly, stillehavsøy og den slags er jo på en måte mer "low key", ikke nødvendigvis noe alminnelige mennesker ser at du har.

Ihvertfall, dersom jeg var ufattelig rik hadde jeg nok investert i både privatfly og egen stillehavsøy, og kanskje også en bemannet fritidsbåt. Men akkurat når det gjelder bil hadde jeg sikkert kjørt rundt i en Toyota eller noe sånt. Gidde å bli glodd på av Ola Dunk, liksom. Ville ikke hevet livskvaliteten så mye som de andre tingene heller.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Ja og nei, kommer ann på så mye. Tror det er mange på trygd også som lever det gode liv i Thailand osv. Om man justerer seg så kan en leve fint for små penger. Men man må i tillegg gi opp ting som nærhet til venner og familie.

Vi lever på rundt 1,4 før tillegg i vår familie. Føler vi har mulighet til å gjøre det vi ønsker. Men det er ikke noe luksusliv heller. 

Lever på rundt 1,4 mill og presterer og ikke kalle det noe luksusliv heller? Blir kvalm.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

En familie, ikke en person. Altså, vi lever veldig godt. Absolutt. Håper du føler deg bedre snart:)

Ja, vi er også en familie og lever på 1/5 av hva dere mener ikke er nok til et "luksusliv". Tror du forstår ganske godt hva jeg mener når jeg blir "kvalm". 

Men kjempeflott at dere "klarer" dere på 1,4mill. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...