Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Taktekker og mangelfull opprydding


Anbefalte innlegg

Vi fikk byttet tak på hytta i vinter. Vi byttet til en shingel som ikke kunne legges oppå den gamle. Jobben så fin ut. Men når vi nå kom på hytta fant vi mengder av biter fra den gamle singelen, men også hundrevis (ikke en overdrivelse) av spiker fra det gamle taket i gresset. 

Dette er en hytte med barn, så vi er nødt til å få renset gresset før sesongen for å gå barbeint begynner. 

Spørsmålet mitt er: Er dette vanlig praksis når taket blir byttet. Eller kan man forvente at taktekker enten sørger for at spikre ikke havner i gresset eller rydder opp etter seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt hva avtalen innebar, men om ikke annet nevnes ville jeg tatt det for gitt at man tar med seg avfallet. Det med spiker i gresset er bare slurv uansett avtale. Om du ikke allerede har betalt ville jeg tatt kontakt og krevet redusert pris tilsvarende den jobben dere får med å rydde opp etter de. I hvert fall om dette var en jobb med fastpris.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Larzen_91 said:

Som håndverker selv ser jeg i hvert fall på det som en selvfølge at man rydder opp etter endt arbeid, om ikke annet er sagt konkret.

Enig i det. Jeg rydder gjerne etter håndtverkere for å holde kostnadene nede, men da skal det være avtalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikkje anna er avtalt skal arbeidet være fagmessig utført. Det er ingen fast definisjon på kva som er fahmesdig utført men å spre spiker og material utover plenen der det ikkje berre er arbeidskrevjande å rydde opp, men også utgjer ein fare for personskader og skade på utstyr som til dømes plenklipparar er ikkje å "ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg" som det står i håndtverkertjenesteloven. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for alle svar. De har jo i hovedsak "ryddet" opp etter seg. Altså vi så ikke materialer som lå og fløyt da vi inspiserte jobben i vinter. Men det var først da vi kom på hytta for å åpne den for sommeren at vi oppdaget alle bitene av taket som lå i gresset. Dette er da biter mellom 1cm2 til 15cm2. Vi har plukket flere fulle bøtter. Da vi begynte å plukke dette så oppdaget vi også spikrene. Hytta har litt røff vegetasjon rundt, så det var ikke så lett å oppdage. Og heller ikke særlig lett å rydde. Vi har nå plukket omtrent fem liter spiker. Jobben er dessverre betalt for.

"ivareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg" - Dette var en fin passasje å ta med seg i diskusjonen med håndverkerne. Takk for det=)

Lenke til kommentar

om dere ikke så det etter jobben var ferdig,hadde dere da godtatt at de hadde tatt betalt for 10000++ for og prøve og få opp mere?

skiftet selv taket på huset mitt for noen år siden,men jeg skulle fjerne alt det som snekkerne reiv fra taket,dette var også på vinteren,trodde selv at jeg hadde fått med meg alt,men når våren kom,så fant jeg endel både små og store biter med takpapp bla,endel spiker,selv nå som det er 4-5 år siden,så finner jeg spiker,skal man få med seg alt av spiker,så måtte det nok være på en annen årstid,og kort gress,og man måtte ha en sånn magnetvogn,som er beregnet for og finne spiker og slikt på bakken

jeg hadde ikke betalt noen snekkere 600-700kr timen for og lete etter spiker

Lenke til kommentar
Oter skrev (6 timer siden):

om dere ikke så det etter jobben var ferdig,hadde dere da godtatt at de hadde tatt betalt for 10000++ for og prøve og få opp mere?

Litt av poenget er at det ikkje er fagmessig å rote så mykje at det er nødvendig å gå rundt å leite i ettertid. 

Litt rot og opprydding i ettertid er uunngåeleg, men å rive opp takshingelen med slik kraft og fart at spikeren skyter opp og lander på plenen (som eg antek er grunnen) er dårleg arbeid. 

Det tek ikkje mange sekunda ekstra å tenke på at det også skal ryddast i ettertid og derfor bruke litt mindre kraft slik at spikeren ikkje skyt like langt, då blir det i det minste eit mindre område å rydde etterpå. 

 

Sjølv om ein veit at ein ikkje sjølv skal rydde sjølv så er det vanleg folkeskikk å ikkje rote meir enn nødvendig av omsyn til den som skal rydde, dette gjeld sjølvsagt også handtverkarar som veit utmerka godt kor tidkrevjande det er å gå og plukke spiker i ettertid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (16 timer siden):

Jeg ville vært litt skeptisk til kvaliteten på utført arbeide. Spesielt om dette var billigste anbud. Få en profesjonell til å inspisere. Det finnes mange luringer inne taktekker bransjen. 

taktekker?er vel sikkert en snekker som har lagt det nye taket?trenger ikke vanlig taktekker for og legge shingel

lett og raskt og legge,bare huske og bruke trekantlekter inn mot vindskiene på utstikkene

eller så er problemet når man river shingel/takpapp,er at pappspikrene ikke sitter så godt,så de faller lett av,noe jeg har sett etter takjobben hos meg også,og de kastet alt brasket i en haug,men finner pappspikrer overalt langs husveggene

Lenke til kommentar

Håndverkere med god moral og yrkesstolthet rydder etter seg, eller tilbyr rabatt ved at kunde rydder/gjør egeninnsats.

Nå har deler av håndverkerbransjen det ekstremt godt for tiden, det gjør at at noen blir mer sløve. Arbeidsmengde står i kø og noen blir litt høye på seg selv.

Når noen med dårlig økonomi og ikke ferdigheter til å gjøre arbeidet selv, bestiller håndverker. Da bør håndverker være litt mer ydmyk i sitt yrke enn på en anleggsplasser, der man i større grad kan jobbe så "materialer spruter".

Hva man kan gjøre selv og ikke, med å legge tak er ikke tema i denne tråden, i hvertfall ikke fra trådstarter. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

men les hva trådstarter har sagt da,det så bra ut når det var ferdig

Jagster skrev (På 3.4.2021 den 22.58):

Takk for alle svar. De har jo i hovedsak "ryddet" opp etter seg. Altså vi så ikke materialer som lå og fløyt da vi inspiserte jobben i vinter

det var først til sommeren når snøen var borte de fant det,som var det samme hos meg,og jeg gjorde oppryddingen selv på vinteren,og jeg også trodde alt var borte,men kan ikke måke bort alt av snø,og filtrere den for og finne biter av takpapp og spiker,hadde jo kostet 50k til i bare opprydding,man kan være så nøye man vil,men vil alltid finne igjen ting,

om arbeidere har fagbrev eller ikke,har ingenting og si på hvor flinke folk er,er kun et papir,som egentlig ikke er verdt noen ting ang jobbing,selv den dårligste snekkeren kan ha flaks med fagprøven sin,han sinnasnekkeren har heller ikke fagbrev

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på "å finne igjen ting" og "det flyter drit utover hele plenen". Skifta tak på huset til foreldra mine sammen med bruttern, inkludert alle lekter og rupanel/undertak enkelte steder. Vi klarte det uten å besudle hele tomta. Og vi er elektrikere.

men gjorde du jobben om vinteren?stor forskjell og gjøre det utenom vinteren vs vinter

Lenke til kommentar

TS har ikke gitt oss noe svar på hva hen betalte for og hva avtalen var, eller om det var taktekkere som gjorde jobben..

"Vi" har alltid ryddet selv etter at vi har hatt elektriker på besøk, eller andre yrker, da for at de ikke skal bruke ekstra tid på å rydde, noe en må betale for. 

Lenke til kommentar
Oter skrev (1 time siden):

men gjorde du jobben om vinteren?stor forskjell og gjøre det utenom vinteren vs vinter

Poenget er at vi gjorde jobben på taket, ikke på plenen. Nå skal det sies at dette var takstein, så sikkert ikke like mye småplukk som med shingel. Men fortsatt en del. Henger stod i gårdsplassen, klar til avfall.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

TS har ikke gitt oss noe svar på hva hen betalte for og hva avtalen var, eller om det var taktekkere som gjorde jobben..

"Vi" har alltid ryddet selv etter at vi har hatt elektriker på besøk, eller andre yrker, da for at de ikke skal bruke ekstra tid på å rydde, noe en må betale for. 

Og det er helt greit, men en vanlig tjenesteyter med profesjonell standard vil ha som utgangspunkt at de rydder opp etter eget arbeid. Om du informerer at du vil gjøre det annerledes før jobben påbegynnes så er det en avtale mellom deg og utførende.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (4 timer siden):

Og det er helt greit, men en vanlig tjenesteyter med profesjonell standard vil ha som utgangspunkt at de rydder opp etter eget arbeid. Om du informerer at du vil gjøre det annerledes før jobben påbegynnes så er det en avtale mellom deg og utførende.

ja er enig i det,men problemet er snøen,vet ikke hvor mange pappspikere det sitter på et flak med shingel jeg,5-10 kanskje,og det er ikke til og unngå at mange av disse vil dette av,og gammel shingel går som regel i oppløsning når den blir revet av taket,og da vl endel falle i snøen,og da vil den vil ikke bare ligge på overflaten,den vil synke ned,og det var kanskje stillas rundt taket også,og da blir det mye basing i snøen,og da vil både spikere og annet avfall bli begravet i snøen,kan ikke være noen som mener at snekkerne skal smelte snøen for og finne alt?i så fall,så blir jo prisen på og bytte taket doblet,da er det jo snart mere jobb og lete etter avfall en og legge nytt tak

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...