Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bråkete nabo


Skaugubben

Anbefalte innlegg

Jeg har helt siden jeg var liten bodd i blokk, og stort sett har dette vært hyggelig med hensynsfulle naboer, helt til for ett par måneder siden. Minst daglig hopper naboen over meg tau, spiller høy musikk, har TV latterlig høyt på og snakker generelt høyt. Jeg har bodd i denne blokka i 10 år (murblokk) og stort sett merket utrolig lite til øvrige naboer foruten om en og annen tilfeldig fest på noen timer, eller oppussing noen få uker av gangen, men nå går det i ett med byggeaktivitet, musikk og høylytt skravling. Det skjer helt fra 7:30 på morgenen til 3-4 om natten.

jeg er opptatt av å finne en vennlig men bestemt fremgangsmåte som er fint for naboskapet og ønsker derfor å forhøre meg litt her. 
 

videre kan kanskje noen gi meg ett råd om hvordan lover og regler mot unødvendig støy eventuelt kunne kommet til nytte i disse tilfellene?

jeg er åpen for de fleste ideer og innspill!

Ps: jeg eier leiligheten min.

på forhånd mange takk

 

-fortvilet   Søvnig andelseier-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borettslag antar jeg? De har vel en styreleder du kan kontakte og rådføre deg med. 

Forstår virkelig frustrasjonen din. 

Venner av meg som bor i blokk som jeg besøker. Der ser jeg ofte anonyme "sinna" beskjeder i heisen...

Personlig hadde jeg forsøkt å finne ut hvem som bor der. Se etter navn på postkassa, finn ut om de leier eller eier leiligheten. Jeg hadde nok søkt dem opp på Facebook og ymse, for å danne meg et inntrykk av hva slags type folk det er. Man merker fort om det er folk som "er litt på kanten" med det etablerte samfunnet, eller om det er en helt vanlig familie - og alt mellom det. 

Jeg har hatt lignende erfaringer. Da har jeg tatt kontakt på tekstmelding. Jeg valgte mine ord med omhu for å ikke skape noe konflikt. Det var særdeles ubehagelig. Støyen forsvant ikke. Jeg fikk bare svar som at "vi prøver å ta hensyn, vi forstår deg veldig godt.." osv. Jeg hadde nok ikke gjort dette igjen. Kanskje kan en anonym og vennlig lapp i postkassa fungere noe. Skrive noe slik som dette:
 

Sitat

Hei.

Jeg forstår det slik at dere har flyttet inn i blokka vår. Velkommen skal dere være. Men uheldigvis har jeg merket en tydelig endring i støynivå etter at dere flyttet inn. Kanskje ikke dere forstår hvor lytt det er. Men alt av lyder som ... ... ... høres veldig godt av undertegnende og flere naboer. Håper dere kan ta litt hensyn til dette i tiden fremover. Slik at vi kan bevare et godt naboskap her i blokka vår. Som den konfliktsky personen jeg er, velger jeg å gi denne beskjeden anonymt foreløpig. Håper på forståelse for dette.

Noe sånt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er gjerne problemet når man bor i blokk. Det er alltid en eller annen dott (rundt 10% er psykisk forstyrret) som må ødelegge for resten. Folk er folk. Ta opp saken med styret siden du eier leiligheten. Du burde i alle fall få til normal stilletid som ofte er regulert i borettslag. Stille etter 23.00 og gjerne rolig etter kl 22:00 til morgenen. De fleste vedtekter tillater litt bråk helgene men er strengere på hverdager.

Det å trene med med høy musikk og hoppetau virker urimelig i en blokk. Det mangler rett og slett litt sosiale antenner. Om man ikke kan vise normalt hensyn til naboer bør man heller ikke bo nært andre folk. Det har med normal skikkethet å gjøre.

Snakk med naboene du tror plages av støyen. Jo flere dere er jo lettere er det å ta saken med styret.

 

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg takker for flotte svar !

Kris85: der traff du spikeren på hodet; man ønsker ikke lage bråk for å være den som aldri finner seg i en ting, på den annen side er nattesøvn og litt ro og orden til å fokusere på sine prosjekter en absolutt nødvendighet fra tid til annen.

Endret av Skaugubben
Tastefeil
Lenke til kommentar

Sampson: Der dialog ikke lykkes, og styret ikke forstår helt skillet mellom akseptabelt/uakseptabelt lydnivå kan jo det bli den siste utveien å finne seg et mer rolig område å bo i, men jeg håper at det finnes en mer diplomatisk vei å gå først og fremst

 

Vidor har for øvrig ett godt poeng!

Endret av Skaugubben
Lenke til kommentar

Vi bodde i selveierleilighet og hadde en 17 år gammel jente som bodde over oss. Hennes foreldre kjøpte leiligheten slik at hun kunne bo der mens hun gikk på skole. Det var mye støy, hun turnet og hadde fester der de tydeligvis hoppet rundt slik at det klirret i glassene i skapene våre. Først klaget vi til henne, da møtte hennes foreldre opp og krevde at vi tok det via dem da hun ikke var 18 år enda. Vi henvendte oss mange ganger til dem, men det ble ikke bedre. Skrev en skriftlig henvendelse til styret om saken men de ville ikke gjøre noe med det så vi solgte leiligheten og flyttet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...