Gå til innhold

Scanning av negativer (og noen lysbilder)


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg har begynt å scanne negativer jeg har liggende. Kjøpte en Canoscan 9000F Mark II i 2014, så har jeg vært så mye dårlig at jeg ikke fikk begynt før i år. Er dette det beste for tida, eller finnes det noe bedre. Det er naturbilder jeg har flest av

Jeg har søkt og leita. Kanskje noe av de engelseke sidene kan si noe, men det å få med seg alt der da ... kan ikke finne det jeg vil i hverf fall

Har prøvd med 2400, men så leser jeg flere steder at det anbefales mesllom 2400 og 3600. Kommer jeg til å angre på 2400 tro?
Hvis jeg prøver å scanne et bilde med 2400 og et med 3600, og så zoomer bildet på 2400 til 150%, så det blir like stort som bildet på 3600  i 100%, så blir bildet som er scanna i 2400 litt skarpere enn det med 3600. Er det noe feil med scanner eller er det bare så liten forskjell at  det kan gå begge veier liksom ...

Lurer på om detter den beste scanneren for den slags. 

Og kanskje siden det har gått en del år sida 2014, så er det kanskje andre/bedre scannere? Sånn under 10000 kr. 

Håper noen kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange DPI du skanner på vil alltid være ett kompromiss mellom tidsbruk, kvalitet og lagringsplass. Er du fornøyd med 2400 DPI er det sikkert helt greit. Lagringsplass er så billig nå at det ikke er noe problem. Jeg skannet min fars 100 000 lysbilder. De tok ett helt år. Skannet i TIFF og 3600 DPI.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2788028

Det vil uansett ta lang tid og husk backup jeg kjøpte to slike:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3945501

Og kanskje det lureste er å se gjennom bildene først. Kun skann de som er verdt det og kast resten.

Lenke til kommentar
evmorten skrev (17 minutter siden):

Vet du noe om hvordan den epson perfection er mot canoscan da? - bortsett fra prisen da...

Før gikk det an å spørre i butikken da, men det er jo ingen fagfolk lenger. "Den er kjempebra" bare.

Så lenge du selv er fornøyd med kvaliteten på Canon har de ikke noe å si hvor dyr og hvilken type scanner du har selv. 

Fotobutikken vil nok prøve å selge deg det dyreste de har. Derfor faren min endte opp med Epson til 10 000kr.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Så lenge du selv er fornøyd med kvaliteten på Canon har de ikke noe å si hvor dyr og hvilken type scanner du har selv. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg har sett forskjellige omtaler av scannere, men jeg har aldri prøvd andre enn den jeg har nå. Ser f.eks at denne shopping?q=tbn:ANd9GcSR-lWAkItNK4DKDEQHB ,Reflecta x33 Scanner, står det at det blir litt mer uskarpt enn på epson perfection og canoscan. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal velge

Lenke til kommentar
evmorten skrev (2 minutter siden):

Grunnen til at jeg spør er at jeg har sett forskjellige omtaler av scannere, men jeg har aldri prøvd andre enn den jeg har nå. Ser f.eks at denne shopping?q=tbn:ANd9GcSR-lWAkItNK4DKDEQHB ,Reflecta x33 Scanner, står det at det blir litt mer uskarpt enn på epson perfection og canoscan. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal velge

Ja den typen der er omtrent ubrukelige. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...