Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har sjefen lov til å ekskludere meg?


Gjest d9a3e...218

Anbefalte innlegg

Gjest d9a3e...218

Jeg og et familiemedlem  jobber i en butikk som skifter lokaler i disse dager, og i den forbindelse er det "alle mann på dekk" for å hjelpe til med flyttingen. Det er også hentet inn venner og familie til å hjelpe til. Normal helligdagslønn for de ansatte, aner ikke hvilken avtale han har gjort med de andre som ikke er ansatt på kontrakt. 

I går startet flyttingen, og familiemedlem + meg selv møtte opp og jobbet. La inn like mye innsats som de andre. Fikk melding på kvelden fra sjefen som sto "dere har jobbet så bra i dag så dere kan ta fri i morgen".

Jeg har en venn jeg pleier å gå tur med, og vi avtalte å gå tur i dag. Da jeg spurte henne om når vi skulle gå tur i dag svarte hun at hun og ektemannen (!) hjalp til med å flytte butikken i dag, men vi kunne gå tur sammen når de var ferdig. Jeg syntes det var litt rart, så jeg spurte henne hvor mange som var der borte og får til svar at de er en gjeng. Så ser jeg på snapmap om at flere av kollegaene mine er på jobb og hjelper til med flytting i dag.

Jeg sendte nettopp en melding til sjefen for å få svar på om det ikke var jobb i dag allikevel, siden jeg så at flere var på jobb og hjalp til med flytting.

Mitt spm er:

Har sjefen lov til å velge meg og mitt familiemedlem bort? Jeg er fast ansatt, familimedlem er ringevikar, til fordel for tilfeldige venner. Jeg mener å ha hørt at dersom det er ekstra arbeid så skal faste ansatte bli spurt først? Jeg ble også forespeilet at det ble jobb hver dag frem til butikken var på plass, så å få beskjed at vi kan ta fri mens han heter inn andre syntes jeg ikke er ålreit. Har ikke fått et svar fra han. 

Anonymous poster hash: d9a3e...218

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overtid skal unngås, så det er rett av sjefen å tilsette fleire i staden for å pålegge overtid. 

Hadde det vært snakk om ordinært arbeid og du hadde hatt ei deltidsstilling så har du rett på fortrinnsrett, men du har ikkje rett på å jobbe overtid. 

Det sagt så er det ganske uklar beskjed du har fått. Om ein legg til grunn at du blir premiert med fri for godt arbeid så er det også mulig å argumentere for at du har fått fri med lønn. Eg trur ikkje du kjem nokon veg med det, men det illustrerer at kommunikasjonen ikkje har vært så god som den burde være. Det som var mein var nok enkelt og greit at dersom du ville så kunne du takke nei til å jobbe overtid, alternativt at du kunne få lov til å ta ein ubetalt fridag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge dette er en vakt som er avtalt med deg eller satt opp i vaktplan, kan den ikke fjernes med mindre enn 14 dagers varsel. Det vil si at om du blir pålagt fri på denne vakten med bare en dags varsel, skal du fortsatt få lønn for den. Tror imidlertid ikke du kan kreve eventuelle tillegg, som helligdagstillegg.

Hvis det var et tilbud om fridag, så var det klønete skrevet. Jeg ville også oppfattet dette som at vakten bortfaller.

Lenke til kommentar

Hvis det står på en arbeidsplan at man skal jobbe eller at man har avtalt at man skal arbeide, så kan ikke arbeidsgiver kanselere denne avtalen på kort varsel, uten å betale lønn. Det vil i seg selv være ulovlig. Det er nok rett det som Nukleosid sier over, men så er det et stort "men". Når man er ringevikar så stiller man på sikt ikke så veldig sterkt. Hvis man karer å diskutere til seg lønn for den ene dagen, så kan det fort hende at man mister 10 eller 20 dager senere på grunn at man ikke får flere tilkallinger. I den ideele verden så skulle nok alt gå riktig for seg, men i den vireklige verden så kan det nok være lurt og også til tider nødvendig å være litt "smart".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Dette er grunnen til at det stort sett bare er kids og utlendinger som har vansker med å komme seg inn i arbeidslivet som jobber i butikker. Ledelsen utnytter enhver mulig til å unngå å betale mer enn de må ved å bruke mye deltid, utnytte naiviteten til de ansatte eller bare regelrett være slu.

Med det sagt, er det ingen rettighet du har å kunne kreve å få jobbe overtid en helg med flytting av butikken. Hvis sjefen ønsker å leie inn familien sin til å gjøre det står han fritt til det. Du har jo allerede din stilling og arbeidsplan.

Som påpekt er faktisk overtid noe som arbeidsgiver er lovpålagt å unngå i den grad det er praktisk mulig, selv om det er for mange ansatte en fin økonomisk bonus. Kjipt for dem som virkelig vil mer, bra for dem som stadig blir presset til å ofre fritiden sin for arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nedward said:

Med det sagt, er det ingen rettighet du har å kunne kreve å få jobbe overtid en helg med flytting av butikken.

Nedward har rett. Jeg leste innlegget i starten av tråden feil og trodde at det var trådstarter som var ringevikar. Hvis overtid er skriftlig avtalt på en arbeidsplan, så har man vel rett til lønn, hvis det skjer en kanselering rett før gjennomføring. Her i denne saken så var vel ikke det tilfellet. Ingen kan kreve å jobbe overtid hvis man er i full fast stilling.  (Men det kan vel gjelde spesielle regler hvis man er i en deltidsstilling.)

Hvis man er fast ansatt i en deltidsstilling så vil noen ekstra timer ikke være å betrakte som "overtid".

 https://advokatlippestad.no/artikler/hvilke-regler-for-overtid-gjelder-for-deltidsansatte/

Man kan aldri ha krav på "overtid" men man kan vel kanskje noen ganger ha krav på "flere timer" opp mot 100% stilling, hvis man er deltidsansatt. (Men i dette tilfellet så er det vel tvilsomt om disse reglene kommer til anvendelse, på grunn av at det dreier seg om en engangs jobb.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...