Gå til innhold

Levetid på laptop?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er normal levetid på en laptop?

Har en laptop som nå er i hvert fall 5 år gammel og vurderer å kjøpe ny, men samtidig ser jo spesifikasjonene ut til å være rimelig brukbare den dag i dag. Så vurderer å eventuelt bare kjøre en ny Clean Install og kanskje også oppgradere med mer RAM (har 16 GB).

Det eneste fysiske problemet jeg merker er at levetiden på batteriet har blitt svært dårlig. 

Duke

PS: Kan legge til litt informasjon om laptopen jeg har om noen har en kommentar til spesifikasjoner:

Dell Inspiron 7577 med (klipp og lim):

  • Intel® Core™ i7-7700HQ Quad Core (6 MB hurtigbuffer, opptil 3,8 GHz), 
  • 16 GB, DDR4, 2400 MHz,
  • To disker med 128 GB SSD + 1 TB 5400 o/min harddisk,
  • NVIDIA® GeForce® GTX 1050 Ti med 4 GB GDDR5 grafisk minne.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv en 6 år gammel, har en core 7 4770hq, 8 gb ram, gtx 860m, 1080p 15.6". HDD gikk på denne, så nedgraderte fra 1000 gb til en jeg hadde liggende på 750 gb. Du kan jo vurdere å bytte batteri selv hvis dette er viktig for deg. Jeg har alltid brukt min uten batteri da det er lett å fjerne. Kjøpte i tillegg en billig reiselaptop på 14", denne er gull da den er liten og lett å ha i sekken. Så sparer man litt slitasje på hoved maskinen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Den CPU`en er der jo bedre enn både Hovedmaskina og Testmaskina mi, så jeg tror nok at den PC`en der holder lenge enda, men 10 år til var vel kanskje litt over kulen tror jeg.
Batteri ja. Laptopene som jeg har brukes aldri på batteri. Jeg er ikke sikker på hvor alle er en gang (hvis jeg har dem).
Men jeg har en Laptop som har en i5 et eller annet og den hadde en 250 GB SSD og 8 GB Ram og Windows 10 Pro. Jeg oppgraderte den til 16 GB Ram og en Samsung SSD på 1 TB og reinstallasjon av Windows 10 Pro og du verden så mye forskjell det ble. Laptopen det er snakk om, brukes ikke til noe spessielt. Den er koblet til TV`en og brukes en gang i blant og står på 24/7.
Nå er det sikkert forskjell på hva du bruker din Laptopen til og hva jeg bruker den aktuelle laptopen jeg snakket om her, men hvis du føler det er verdt, så ville jeg nok tatt ut både SSD`en på 128 GB og Harddisken på 1 TB og erstattet dem med en 1 TB SSD og installert Windows 10 på den. Det er ikke umulig at du vil få en bedre PC av det.
Hvis Laptopen din står på en plass uten at du flytter noe særlig på den, så trenger du ikke batteri på den. Du sliter bare ut batteriet om du har batteri og lader koblet i samtidig hele tiden.

Hvis du ikke spiller på PC`en, så holder det mer enn nok med 16 GB Ram. Jeg merket det iallefall veldig når jeg gikk fra 8 GB til 16 GB Ram på min Laptop iallefall, så jeg tror ikke du trenger mer enn 16 GB Ram på den om du ikke bruker den til sikkelig tunge oppgaver da.

Å bytte batteri på en Laptop, koster ikke det noen kroner da tro? Så da må du vurdere om det er verdt det på en måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I arbeidssamanheng så tek ein ofte utgangspunkt i å bytte ut datautstyr etter ca 5 år for å holde ytlesen på topp. 

Levetida før PCen tek kvelden er mykje lenger. Det er ingen stor fare for at PCen plutseleg stopper å virker. 

Om du bør bytte den ut er nok veldig avhengig av kva du bruker laptoppen til. 

Å bytte batteri på ein laptopp er vanlegvis ganske så enkelt. Men det kan være eit spørsmål om det er verdt det. Erfaringsmessig kan det være dyrt å kjøpe nytt batteri til ein eldre laptopp, så om det er ein billig laptopp kan det fort være like greit å berre kjøpe ein ny billig laptopp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sørg for å rense kjølingen (vifte, innsug, utblåsning) så ofte som du får til; støv, hår etc. som setter seg i kjølesystemet kan fort forringe maskinens levetid. Hvis du bruker støvsuger: pass på at viften(e) ikke ‘tar av’ i hastighet da det kan skade viften. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle gode svar! :) Da virker det som jeg har laptop noen år til.

wil skrev (18 timer siden):

Nå er det sikkert forskjell på hva du bruker din Laptopen til og hva jeg bruker den aktuelle laptopen jeg snakket om her, men hvis du føler det er verdt, så ville jeg nok tatt ut både SSD`en på 128 GB og Harddisken på 1 TB og erstattet dem med en 1 TB SSD og installert Windows 10 på den. Det er ikke umulig at du vil få en bedre PC av det.

 

Dette høres veldig aktuelt ut! Tilfeldigvis har jeg så og si full SSD-disk nå og har egentlig ikke helt forstått hvordan jeg skal greie å rydde opp den. 

Så tenker dette er vel verdt et forsøk. Samtidig får jeg gjort en Clean Install. 

Sitat

Hvis Laptopen din står på en plass uten at du flytter noe særlig på den, så trenger du ikke batteri på den. Du sliter bare ut batteriet om du har batteri og lader koblet i samtidig hele tiden.

Dette er nytt for meg. Ser kremt nevner det samme.

Er det ikke vanlig å ha batteriet i når man bruker en laptop hjemme? 

Laptopen min er tilkoblet strøm 95 % av tiden, så batteriet er egentlig mest for krisesituasjoner eller når jeg en sjelden gang er mobil. 

Lenke til kommentar

Ny SSD + vifterens:

1. Det er kanskje best å la et verksted gjøre dette? Ser Digital Impuls tilbyr dette i Oslo.

2. Valg av SSD - spiller det stor rolle hvilken jeg velger? Antar at Digital Impuls evt. er behjelpelige også her. 

3. Vedr. minne så trenger jeg kanskje ikke mer, men har opplevd ved noen situasjoner hvor jeg kjører mange program samtidig at systemet kan henge litt. Normalt er det ikke et problem, men har vært noen få situasjoner. Siden jeg bruker laptopen til aksjehandel i real-tid kan det allikevel være dyrt om noe skulle skje. Satser kanskje på at ny SSD + Clean Install kan være tilstrekkelig.

På forhånd takk. :) 

Lenke til kommentar

1 TB SSD`ene er ikke så dyre heller nå. En 1 TB Samsung EVO 860 Serial ATA SSD koster 1299 kr på Proshop nå. Jeg tror de er dyrere på komplett.

Jeg vil iallefall anbefale den Samsung EVO 860 1 TB SSD`en. Jeg har tilfeldigvis noen slike selv og jeg er veldig fornøyd. Har slike SSD`er i både Desktop, Laptop og Intel NUC. Fungerer veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fulladet og varmt batteri over tid= ødelagt batteri. Alltid ha det ute av laptoppen når den skal brukes lenge med tilkoblet strøm.

På laptopper uten mulighet for å ta ut batteri er det som oftest en mulighet å slå på en øvre laderense. Min laptop lader aldri batteriet over 70% med mindre jeg ber den om det. Tar man vare på batteriet varer det lenger enn PCen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja har selv positive erfaringer med multicom med GTX 1070 (https://www.komplett.no/product/1121774/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/wd-black-sn750-1tb-m2-ssd )

er mulig å få bedre ytelse en samsung https://prisguiden.no/produkt/samsung-pm961-256gb-mzvlw256hehp-00000-274670#detaljer

Noen laptoper gir dårligere ytelse på enkelte typer SSD som har forskjellig skrive\lesehastigher.  om det først er m.2 pci-e

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en helt grei maskin. Mange nye maskiner i markedet er dårligere enn denne. Hvis du er avhengig av batteri får du nok oppgradert dette. I tillegg som flere nevner kan det være greit med en SSD-oppgradering. SSD sammen med 16 GB er som regel nok, men om du trenger å oppgradere til 32 GB så må du nok ut med all RAM som står i maskinen for å oppgradere til 2 16 GB brikker.

Utviklingen av maskiner over tid er veldig inkrementell i relativt beskjedne steg for konsumentmaskiner, så du kan leve lenge på en maskin med litt justeringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har flere PC'er inklusive en med nesten samme spekken som den som er nevnt over. Jeg vil si at det som har forandret seg til det bedre det er a.) Kvaliteten på skjermene (ikke alltid, men stort sett.) b. ) Vekten til PC. c.) Batteritiden. 

Når det gjelder ytelse så holder i7-7xxx med 16 GB ram i lange baner.

Har PC'er med 8 Gb, 16 GB og 32 GB ram, og vil si at i praksis så holder 8 GB for de fleste formål. (Kjøpte inn 32 GB ram pga virtualisering, men i praksis så blir det jo ikke at man kjører så mange virtualle maskiner samtidig.) 

Det går vel ann å få kjøpt et nytt batteri, men her er det nok snakk om en PC som trekker forholdsvis mye strøm, slik at batteritiden sannsynlitgvis uansett vil bli litt kort i forhold til en ny maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Om der er 3.5 er det bare en standard

Lengde og bredde er standard men høyden kan variere; oftest 9,5 mm men kan også være 7 mm. — Har maskinen plass til 9,5 mm høy SSD, kan den bruke en som er 7 mm høy (med en spacer). Motsatt? Not so much...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv en laptop som blir 6 år snart, i7-4710MQ, 16GB ram, GTX960M og seff med SSD, fungerer helt fint den dag i dag, og sikkert i minst 5 år til. Har man ikke noe krav til spilling av nyeste titler på laptop så duger vel alt med Core i3/i5/i7 idag, og sikkert mye fra AMD.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Acer TimelineX 4820TG med førstegenerasjons Core i5 er nå snart 11 år, og målet er at den skal bli tenåring før pensjonering :)

Doblet RAM-en til 8 GB og byttet ut HDD-en med en 1 TB SSD for to år siden, og da ble den merkbart sprekere. Den er i daglig bruk (det er den jeg skriver på nå), koblet til TV-en og lydanlegg - men jeg tviler på at den greier noe særlig avanserte spill. Til vanlig går det i surfing, en og annen film eller litt musikk, MS Office, enkel bilderedigering og slikt - og til det holder den helt fint ennå ;) 

Men skulle den ta kvelden før den blir tenåring, er jeg 90% sikker på at det er trøbbel med kjøling som vil være årsaken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min egen laptop fra 2010 lever fortsatt i beste velgående. Bortsett fra at batteriet er omtrent ikke-eksisterende (fikk ca. 1 time 30 minutter da den var ny når jeg så på film - nå får jeg drøye 30 minutter).

Oppgradert OS-et etterhvert - Win 7 H.P. -> Win 7 Ultimate upgrade -> Win 10 Pro - byttet medfølgende snurredisk med SSD, pluss enda en SSD (dobbel 2,5" modell), oppgradert RAM (4 -> 8 GB (maks)), WiFi-kort, ROM-enhet..egentlig oppgradert alt jeg kan. Og antageligvis er SSDene mer verdt enn resten av maskinen.

Problemet for meg er CPU-en, med sin dual-core / 4 thread Intel i5 450m - hell, jeg hadde vært mer enn fornøyd med en 7th gen Intel quad-core nå!

En clean install hadde nok ikke vært dumt, men ellers ser den HP maskinen fortsatt dugelig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...