Gå til innhold

Kan noen fortelle meg hva som har skjedd her?


Anbefalte innlegg

Jeg satt min bærbare skolepc på lading i går kveld, og da jeg skulle sjekke den til morgen i dag var det flere vinduer som var åpne, samt noen filer som var lastet ned (se bilder). Jeg går ut i fra at noen har fått tilgang på maskinen på en eller annen måt mens jeg sov?
Jeg har pinkode-beskyttet datamaskinen, og den var låst hele tiden.
Er det noe spesielt jeg bør gjøre med saken? Er jo i grunn lite kult å tenke på at folk har hatt tilgang på maskinen uten å ha vært i rommet en gang.. Har kjørt en fullstendig scan av maskinen med Windows Defender, men den finner ingen ting. 
 

på forhånd takk for svar!

B22B2CAD-C0D4-4C6E-BE11-6794F069EF34.jpeg

CC02357A-04A6-4EDF-854E-6E23100EA8F7.jpeg

Endret av Erik.h.m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er forsåvidt min private maskin altså. Er bare at den brukes i skolesammenheng. 
Er ikke veldig imponert over skolens IT-tjenester, så jeg tror faktisk jeg gjenoppretter windows. Alt er jo sikkerhetskopiert i OneDrive, så da slipper jeg jo å bry meg mer om det..

Takk for raskt svar!!

 

Lenke til kommentar

Det første jeg ville ha tenkt på når det gjelder nedlastingene, er at nettleseren din er infisert (og da ville det mest sannsynlig ha vært en Chromium-nettleser), men jeg finner det litt interessant at du har fått mange Skype-meldinger, i hvertfall om du i utgangspunktet ikke bruker Skype. Det at programmet utgir seg for å være Skype, betyr ikke at det er Skype. En mulig grunn til å skulle utgi seg for å være Skype, kan være å lure til seg passord for Microsoft-kontoen din, dog kunne det gjerne ha vært gjort på bedre måter. Jeg tenker det er usannsynlig at du bare har fått et virus, siden det virker å ha gjort litt for mye på datamaskinen din til hva dem kan gjøre. Mer sannsynlig at det er skadevare eller en trojansk hest. Det jeg ville ha bekymret meg for, er at noen har fått tak i dataene du har på maskinen. Du har i det minste tydeligvis blitt gjort oppmerksom på at noe/noen har tilgang til datamaskinen, noe som gjerne betyr at de har begrenset med tilgang. Full tilgang ville ha gjort datamaskinen din såpass nyttig for angriperen, at det ville ha vært meningsløst å avsløre seg selv. En annen mulig forklaring er at noen har fjernstyrt datamaskinen din. Da kan det like gjerne være noen du kjenner. 
 

Du skriver også at du bruker Windows Defender. Det er verdt å merke seg at det tidligere har blitt vist at den fanger opp litt mindre enn andre antivirus. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
On 4/2/2021 at 10:12 AM, Erik.h.m said:

Er forsåvidt min private maskin altså. Er bare at den brukes i skolesammenheng. 
Er ikke veldig imponert over skolens IT-tjenester, så jeg tror faktisk jeg gjenoppretter windows. Alt er jo sikkerhetskopiert i OneDrive, så da slipper jeg jo å bry meg mer om det..

Hvis man er usikker, da kan det nok være lurt å gjenopprette.

Ulempe: Da settes Windows sannsynligvis tilbake til "original" og så kommer det "hauger og lass" med oppdateringer. 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (14 timer siden):

Hvis man er usikker, da kan det nok være lurt å gjenopprette.

Ulempe: Da settes Windows sannsynligvis tilbake til "original" og så kommer det "hauger og lass" med oppdateringer. 

Ikke om du lager deg en ny installerings ISO på en minnepinne på hjemmesiden til microsoft, da får du en ny versjon med de nyeste oppdateringene.

Lenke til kommentar
6 hours ago, perpyro said:

Ikke om du lager deg en ny installerings ISO på en minnepinne på hjemmesiden til microsoft, da får du en ny versjon med de nyeste oppdateringene.

Det er nok det aller lureste. Om man ikke får de aller siste oppdateringene så får man flesteparten.

Det første jeg gjør når jeg får en ny PC, det er faktisk å slette ssd'en helt, inklusive system restore. Så er det installere Windows fra bunnen av. Da får man vekk både bloatware og malware.

Etter en slik runde så er PC'en ofte bedre enn ny.  

Lenke til kommentar

Windows ble installert på nytt for to dager siden, og windows update har jobbet jevnt og trutt siden 😅 Alle filene mine ble med i One Drive, så det gikk helt smertefritt. Når det kommer til dette problemet i fremtiden, så ser jeg at en bedre brannmur er verdt å skaffe seg. Hva er det som går for å være bra i disse tider? Set at maskinen kommer med McAfee, så regner med at jeg kan få en god deal på et abonnement der. 

Når det kommer til ¨å slette ssd osv, så er jeg helt grønn. Men det høres ut som noe jeg bør sjekke ut

Lenke til kommentar
Erik.h.m skrev (31 minutter siden):

Windows ble installert på nytt for to dager siden, og windows update har jobbet jevnt og trutt siden 😅 Alle filene mine ble med i One Drive, så det gikk helt smertefritt. Når det kommer til dette problemet i fremtiden, så ser jeg at en bedre brannmur er verdt å skaffe seg. Hva er det som går for å være bra i disse tider? Set at maskinen kommer med McAfee, så regner med at jeg kan få en god deal på et abonnement der. 

Når det kommer til ¨å slette ssd osv, så er jeg helt grønn. Men det høres ut som noe jeg bør sjekke ut

Bare en tanke når det kommer til sikkerhetssoftware som kommer med maskiner så er jeg litt skeptiske til disse fordi ettersom de selges med en maskin er det godt tenkelig at det er mange som bruker dette som gjør det til software hackere fort kan finne på gå etter ettersom det er mange brukere som benytter disse.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Erik.h.m said:

en bedre brannmur er verdt å skaffe seg.

Det har liten eller ingen verdi. For det første har de fleste en gateway brannmur ut mot internett. For det annet så har Windows en innebygd brannmur pluss også antivirus.

Etter mitt syn på saken så er det lureste å holde windows å original og oppdatert som mulig og så installere minst mulig programvare på PC'en. Man installerer det man må ha og så er det tilstrekkelig. Det gjelder å holde installasjonen så "slank" som mulig med færrest mulige feilkilder og angrepspunkter.

Hver enkelt programvare som man installerer medfører en ny risiko. Det kan også gjelde programvare som gir seg ut for å være brannmut og antivirus og å øke sikkerheten. Sannheten kan være en annen.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Erik.h.m skrev (7 timer siden):

Set at maskinen kommer med McAfee, så regner med at jeg kan få en god deal på et abonnement der. 

AVG Free er bedre enn den dritten der
Ulempen med gratis versjoner er at man blir spammet ned med valg om å betale i ny og ne, spesielt etter oppdateringer. 

Har AVG Free på 4 maskiner og aldri hatt noe virus

Finnes mange andre som er gratis, men lite erfaring

Lenke til kommentar
On 4/6/2021 at 12:02 AM, Dubious said:

Set at maskinen kommer med McAfee, så regner med at jeg kan få en god deal på et abonnement der. 

Huff ja. Da er det nesten bedre å få noen virus enn å bli utsatt for en antivirus som er mer til ulempe enn de fleste virus man kan få.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 6.4.2021 den 0.02):

AVG Free er bedre enn den dritten der
Ulempen med gratis versjoner er at man blir spammet ned med valg om å betale i ny og ne, spesielt etter oppdateringer. 

Har AVG Free på 4 maskiner og aldri hatt noe virus

Finnes mange andre som er gratis, men lite erfaring

Tror ikke han gjør det så galt, jf. https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...