Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Helsparkle eller gipse leilighet med mur/betongvegger fra 50-tallet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 Vi har overtatt en leilighet fra 50-tallet hvor det har vært røyket 60 om dagen i 60 år. Derfor har vi nå fjernet snart tre lag med laminat og 4 lag med tapet på veggene. I noen av rommene er vi kommet helt ned til betong/mur, mens i andre av rommene sitter det nederste laget veldig godt fast. Mitt spørsmål er da som følger: 

Skal vi betale profesjonelle folk for å helsparkle alle veggene eller bør vi vurdere å kle hele leiligheten med gipsplater? Det er forskjellige meninger blant både de profesjonelle og blant venner og familie i kategorien hobbysnekkere.  

Det virker helt klart billigst å helsparkle, men kan noen her fortelle om eventuelle ankepunkter? En ting jeg er litt bekymret for er hvorvidt det blir veldig harde vegger som igjen gir gjenklang i rommet - dette ordner seg kanskje med parkett på gulvet og møbler i rommet? En annen bekymring er kulde, er dette som regel godt nok isolert fra utsiden eller kan det bli ubehagelig kaldt om vinteren? 

Vi kan ikke mye om dette så alle svar og innspill settes veldig pris på!

Mvh Knut

IMG_20210401_181723.jpg

IMG_20210401_181730.jpg

IMG_20210401_194452.jpg

IMG_20210401_181712.jpg

Endret av knukon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager ordbruket, men syke satan her det vært røyket ser jeg 😮

Her ville jeg gjort følgende:

- Ozon maskin noen timer/Døgn.
- Kvist og sperregrunning på ALT av vegger og tak(Gjerne 2 strøk) dette vil også funke som en primer på veggene, så tapeten/strie blir "dødt" så man kan helsparkle over.

Da er man sånn nogenlunde sikker på at mesteparten av lukt er borte..
Ville også prøvd vaske taket med grovrent,kraftvask Ol...

Hvilken etasje er dette ? Om det er høyt oppe, så kan det være tungt og mye jobb bære gipsplater opp trappene.
Om veggene skal fores ut,isoleres og gipses, så er det kostbart, og tar mye tid, regner med vindusveggen er isolert bak platene ?
ville evnt vurdert åpne og isolere på nytt om det er mulig.

Hadde dette vært min leilighet, hadde jeg uten tvil valgt Gips, også i tak om du har naboer over. Gips demper lyd greit, og er bra om det skulle bli brann osv..

Jeg ville uansett betalt en håndverker for sparkling og maling, da blir sluttresultatet somregel bra :)





 

Lenke til kommentar
knukon skrev (På 3.4.2021 den 8.27):

Hei og takk for svar begge to!

Kan dere si noe om fordelen med å velge gips fremfor helsparkling? Eventuelle ulemper?

Gips:

Fordeler:Dødt materiale, Bra lyddempende, Veldig brannsikkert om det skulle blir brann, Enklere henge opp bilder osv enn på betong.Man får en slett og fin overflate,innerhjørner og ytterhjørner blir strøkne om man gjør alt riktig. Er veldig enkelt fikse om man er uheldig få noen hakk,skader/sår.

Ulemper: Ville ikke gjort jobben selv om man ikke har erfaring. Anbefaler noen som har erfaring/fagfolk til både legge gipsen og sparkling og maling. Har sett X antall tilfeller der amatører har gipset selv..store glipper, trapping mellom platene, feil med skruer osv, Det blir et HELVETTE for maleren fikse.
Kan være fare for oppsprekk/riss mellom tak og vegg, men dette er vanlig og mulig utbedre senere.
Sparkling og maling er jo sluttresultatet man ser når leiligheten er ferdig, Dette er Finish arbeid, så dette bør gjøres av noen som KAN det. Det kreves MASSE forskjellig utstyr også til gipsing og maling.

Betong:

Fordeler:
Får en finere overflate enn gips om man gjør sparkeljobben riktig(Ingen skjøter og glansforskjell)
Man slipper fore ut veggene for gips = Man taper ikke kvm på leilgheten.
Man bruker mye kortere tid enn med gips for å bli ferdig, billigere i pris også.

Ulemper: Ingen lydisolering og evnt kulde mot naboer og utsiden. Får ikke gjemt strøm/kabler og rør til vann.
Veggene må primes/grunnes med noe før sparkling, vil garantert komme bolber/løs tapet som kommer igjennom sparkelet. somregel mye jobb skjære ut blærer, flikksparkle osv.. Ikke alle betongvegger er rette, sparkel klarer ikke rette opp en vegg som er mange cm skjev !  Det krever erfaring og klare helsparkle jevnt/riktig mengde for å få et fint resultat..Det går med MASSE sparkel også.

Kunne sikkert skrevet mer fordeler og ulemper, men dette jeg kom på i farta..

Hadde dette vært min leilighet, hadde jeg revet absolutt ALT som er mulig og rives av vegger og gulv, helt inn til betongen. Røyk og nikotin setter seg langt inne, og er vanskelig få bort.
Jeg hadde uten tvil valgt fore ut veggene og Gips.
Snarveier og innsparing er ikke anbefale om du skal få et nogenlunde bra resultat. Det blir KOSTBART om du må gjøre jobben om igjen..Kjøper man et slikt prosjekt, må man regne med bruke noen hundre tusen på bygge det opp igjen og.
 

Tips: Det er mulig helsparkle gips også, det blir nydelig resultat ;)

Endret av -Mort3n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter rehabgips. Lim denne, og gjerne i kombinasjon med litt skruer - så skal det holde godt. Eventuelt vanlig gips fungerer også. 

Jeg har helsparklet en gang på ca 20kvm med strier. Det ble veldig dyrt, veldig støvete, tok ekstremt mye tid. Det ble heller ikke perfekt uansett hvor nøye jeg var. Når den veggen din blir våt av sparkel, samtidig som du drar sparkelspaden over, så vil små flik fra veggen din feste seg til sparkel, og det blir ikke pent. 

Du sparer deg for mye jobb, du får helt strøkne vegger, ekstra isolering, ekstra brannhemming og sannsynligvis er det kanskje billigere å kjøpe gipsplater enn tilsvarende mengde sparkel. Det går mye mer sparkel enn man tror når man helsparkler. 

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...