Gå til innhold

Personforsikring, pris og utbetaling


After8

Anbefalte innlegg

Hei!

Var i prat med en person fra banken da jeg skulle ta opp boliglån. Personen i andre enden av røret anbefalte meg å tegne personforsikring (uførepensjon og kritisk sykdom),  tilfelle noe skulle skje. Jeg måtte fylle ut et skjema, og fikk til svar at denne forsikringen kommer til å koste 819,10 kr pr mnd. for uførepensjon, og 272,68 kr pr mnd. for kritisk sykdom.

Men det jeg stusser veldig på:

Uførepensjonen har en forsikringssum på 90 000 kr. Er ikke dette utrolig lite? Jeg betaler nesten tusen kroner i mnd. på denne forsikringen, og får igjen kun 90k om jeg skulle være så uheldig å bli uføre. Synes det var lite for det jeg må betale. 

Kritisk sykdom ligger på 650 000 kr, og dette hørtes litt mer fornuftig ut.

 

Er det bare meg, eller var dette lite i forhold til det jeg må betale hver mnd.? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90k er nok det du får i året - så lenge du er ufør. Så blir du ufør i 10 år. Er det 900k totalt. 20 år.... 1,8m osv... 

Med tanke på at over 10% av befolkningen i arbeidsfør alder er uføre i Norge; skjønner jeg veldig godt at en uføreforsikring føles dyrt. Personlig fikk jeg ikke tegne en slik forsikring - jeg fikk avslag - fordi jeg hadde hatt noen sykehusinnleggelser med tarmbetennelse og litt annet ymse. Og jaggu, etter kun 16 år i arbeidslivet fikk ble jeg ufrivillig ufør i en alder av 32 år. Det var som et slag i trynet! Så selv om det koster deg 819 kr,- pr mnd. Så er det en utrolig god forsikring å ha. Plutselig snur ting helt uventet. 😐 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

90k er nok det du får i året - så lenge du er ufør. Så blir du ufør i 10 år. Er det 900k totalt. 20 år.... 1,8m osv... 

Med tanke på at over 10% av befolkningen i arbeidsfør alder er uføre i Norge; skjønner jeg veldig godt at en uføreforsikring føles dyrt. Personlig fikk jeg ikke tegne en slik forsikring - jeg fikk avslag - fordi jeg hadde hatt noen sykehusinnleggelser med tarmbetennelse og litt annet ymse. Og jaggu, etter kun 16 år i arbeidslivet fikk ble jeg ufrivillig ufør i en alder av 32 år. Det var som et slag i trynet! Så selv om det koster deg 819 kr,- pr mnd. Så er det en utrolig god forsikring å ha. Plutselig snur ting helt uventet. 😐 

Takk for godt svar!

Er muligens i året ja. Er kanskje greit å finne ut av det.

Jeg unner ingen å havne i en slik situasjon. Håper det går bra med deg!

Lenke til kommentar
After8 skrev (10 timer siden):

Takk for godt svar!

Er muligens i året ja. Er kanskje greit å finne ut av det.

Jeg unner ingen å havne i en slik situasjon. Håper det går bra med deg!

Det finnes både uføreforsikring som engangsutbetaling og uførepensjon som er en månedlig betaling fram til du blir 67 år. Ut i fra beløpet du snakker om ser dette ut som uførepensjon.

Merk at det er egne skatteregler på uførepensjon, eller uførerente som det også kalles. Pr i dag så betaler man 22% skatt av 20% av det utbetalte beløpet, dvs 4,4% effektiv skatt. Dermed blir en slik ordning mye mer verdt enn om det hadde vært ordinær pensjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som det nevnes, finnes det ulike løsninger. Engangsutbetaling eller årlig uførepensjon. Det kan variere hva som passer deg best, men den beste løsningen er årlig for de fleste. Ofte fordi at det å bli erklært endelig ufør, kan ta flere år, og da må du vente lenge på pengene. Flere forsikringsselskap har en forskutteringsløsning, som gir deg utbetaling fra måned 13. Grunnen til at dette er lurt, er fordi du går sykemeldt i 12 mnd, med full lønn, måned 13 går du over på arbeidsavklaringspenger, som er maks 66% av lønn, opp til 6G. ca 360.000kr

Jeg mener at tidlig i livet bør du ha en uføreforsikring, og dersom du har samboer/ektefelle, før du ha livsforsikring dersom dere har felles lån, og i hvert fall dersom dere har felles barn. 

Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 timer siden):

Merk at det er egne skatteregler på uførepensjon, eller uførerente som det også kalles. Pr i dag så betaler man 22% skatt av 20% av det utbetalte beløpet, dvs 4,4% effektiv skatt. Dermed blir en slik ordning mye mer verdt enn om det hadde vært ordinær pensjon.

Det er feil. I 2015 kom det en ny reform for uførepensjon. I dag betaler mottakere av uføretrygd samme skatt som lønnsmottakere. 

After8 skrev (16 timer siden):

Jeg unner ingen å havne i en slik situasjon. Håper det går bra med deg!

Det verste er faktisk stigmatiseringen man møter av andre i samfunnet. Som tror jeg er en "snylter". Lite vet dem at jeg nesten døde av sykdommen min i 2019. Heldigvis hadde jeg nokså høy inntekt før jeg ble ufør, så jeg har en helt grei uføretrygd. Har 21k utbetalt pr mnd (28k brutto). Det er greit nok... og over det de fleste har i uføretrygd. Men man blir litt satt litt "på utsiden" av samfunnet i en slik situasjon.

Endret av Kris85
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (18 minutter siden):

Det er feil. I 2015 kom det en ny reform for uførepensjon. I dag betaler mottakere av uføretrygd samme skatt som lønnsmottakere. 

Nå snakker jeg om privat uførepensjon også kalt uførerente. Foreslår du googler det før du sier det er feil.

Legger ved noen nyttige linker:

https://www.smartepenger.no/personforsikring/1195-uforerente

https://www.storebrand.no/privat/forsikring/uforeforsikring (eller se hos dit favorittforsikringsselskap) under "hva betaler jeg i skatt på uføreforsikring"

Endret av nirolo
Lenke til kommentar
nirolo skrev (6 timer siden):

Det finnes både uføreforsikring som engangsutbetaling og uførepensjon som er en månedlig betaling fram til du blir 67 år. Ut i fra beløpet du snakker om ser dette ut som uførepensjon.

Merk at det er egne skatteregler på uførepensjon, eller uførerente som det også kalles. Pr i dag så betaler man 22% skatt av 20% av det utbetalte beløpet, dvs 4,4% effektiv skatt. Dermed blir en slik ordning mye mer verdt enn om det hadde vært ordinær pensjon.

 

nirolo skrev (18 minutter siden):

Nå snakker jeg om privat uførepensjon også kalt uførerente. Foreslår du googler det før du sier det er feil.


Du skrev ingen ting om at det gjaldt privat uførepensjon.  

Jeg mottar selv uførepensjon; så jeg trenger ikke google ting før jeg uttaler meg da jeg har nok av egenerfaring og kunnskaper deretter. Under forutsetning av at folk formulerer seg riktig. Men misforståelser kan skje i alle retninger. :)

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (8 minutter siden):

Du skrev ingen ting om at det gjaldt privat uførepensjon.  

Jeg mottar selv uførepensjon; så jeg trenger ikke google ting før jeg uttaler meg da jeg har nok av egenerfaring og kunnskaper deretter. Under forutsetning av at folk formulerer seg riktig. Men misforståelser kan skje i alle retninger. :)

Da får du også lese det jeg skrev:

nirolo skrev (6 timer siden):

Merk at det er egne skatteregler på uførepensjon, eller uførerente som det også kalles.

Hele tråden er om private uføreforsikringer. Hvis du har noe å komme med om tema for tråden er det hjertelig velkomment, men å krangle på det andre skriver og komme med villedende informasjon er ugunstig. Foreslår at videre diskusjon går på trådens tema 😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...