Gå til innhold

Windows10 tar opp hele 211GB


Anbefalte innlegg

Har en PC her som er gått full, og det er visst selve katalogen til operativsystemet som er synderen. Det er ingen filer i windows katalogen som er større enn 128mb, så her må det være utallige småfiler et sted. 
har kjørt disk cleanup og gratisversjonen av ccleaner, men fikk bare bort litt lommerusk.

Har videre sjekket:

-3gig pagefile

-Ingen restorepoints

-Ingen filer over 128mb

-Slått av hibernation

noen som har opplevd det samme og vet hvordan man får ryddet opp?

spacer.png019BAB5D-04B5-4B98-89AA-2D5F11286864.thumb.jpeg.77d147a736cb979e6883f5a8ac492e62.jpeg

Endret av RaymondK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken versjon (build) av Windows 10 kjører du?

Kjør følgende kommandoer fra et Admin command prompt:

sfc /scannow

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Start maskinen på nytt og så

Sitat

Disk cleanup in Windows 10

Windows 10

To delete temporary files:

  1. In the search box on the taskbar, type disk cleanup, and select Disk Cleanup from the list of results.

  2. Select the drive you want to clean up, and then select OK.

  3. Under Files to delete, select the file types to get rid of. To get a description of the file type, select it.

  4. Select OK.

If you need to free up more space, you can also delete system files:

  1. In Disk Cleanup, select Clean up system files.

  2. Select the file types to get rid of. To get a description of the file type, select it.

  3. Select OK.

Pass på at du kjører  "In Disk Cleanup, select Clean up system files." og velger det som er av foreslåtte systemfiler.

Som alltid: Sørg for at du har en backup av viktige filer. Aldri vært borte i at kommandoene jeg nevner lager krøll men BSTS.

Lenke til kommentar

Du kan også komprimere installasjonen din. Alt virker som før, men det tar mindre plass.

W10:

CTRL + ESC

cmd

CTRL + SHIFT + ENTER 

 

C:\WINDOWS\system32>Compact /CompactOS:always
Completed Compressing OS binaries.

49665 files within 23199 directories were compressed.
6 408 371 650 total bytes of data are stored in 3 567 184 314 bytes.
The compression ratio is 1,8 to 1.
Lenke til kommentar
10 hours ago, NoBo said:

Hvilken versjon (build) av Windows 10 kjører du?

Kjør følgende kommandoer fra et Admin command prompt:

sfc /scannow

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Start maskinen på nytt og så

Pass på at du kjører  "In Disk Cleanup, select Clean up system files." og velger det som er av foreslåtte systemfiler.

Som alltid: Sørg for at du har en backup av viktige filer. Aldri vært borte i at kommandoene jeg nevner lager krøll men BSTS.

Scan fant ingen feil

build er 18363.1440

 

DISM gir error 87 - option is unknown

Lenke til kommentar
8 hours ago, vidor said:

Høyreklikk på C-stasjonen din og velg Properties -> General -> Disc cleanup -> Clean up system files

Dette sletter gamle filer som er utdaterte men som lagres i fall det blir problemer.

spacer.png

Joda, har som sagt kjørt disk cleanup :) Både windows egne og 3. part.

Har funnet synderen. Det viser seg at skjulte filer og foldere normalt ikke kommer opp blant søkeresultatene. Windows.edb er en skjult fil som inneholder register over alle filene på disken(e). Av årsaker jeg ikke kan gjøre rede for så hadde denne vokst seg til 181gb! Bygde nytt register, og nå tar den nesten ikke noe plass i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ok. Du kan slette den og reindexere på Win7 i alle fall så du finner det samme i Win10. Skal ikke være nødvendig å slette manuelt.

Hvis du søker på search index under settings og går på index options og advanced search indexer settings og så rebuild så slettes den gamle indexen og bygges opp på ny. Du kan også slå av hele greia og heller laste ned Everything (gratis) fra voidtools.com. Denne er veldig mye bedre enn Windows sin. Husk å installere servicen den har for enklere bruk. Tok ikke så lang tid etter at jeg tok den i bruk at jeg donerte en slant fordi den var fantastisk.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/2/2021 at 6:22 PM, RaymondK said:

Joda, har som sagt kjørt disk cleanup :) Både windows egne og 3. part.

Har funnet synderen. Det viser seg at skjulte filer og foldere normalt ikke kommer opp blant søkeresultatene. Windows.edb er en skjult fil som inneholder register over alle filene på disken(e). Av årsaker jeg ikke kan gjøre rede for så hadde denne vokst seg til 181gb! Bygde nytt register, og nå tar den nesten ikke noe plass i det hele tatt.

Velger man opsjonen Clean up system files fjernes også tidligere versjoner av windows (når man kjører cleanup) som vanligvis havner i Windows.old, men som ikke kan slettes manuelt. Dette pleier normalt å være en god del gigabytes.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
RaymondK skrev (18 timer siden):

DISM gir error 87 - option is unknown

Se om du får oppdatert til ny(este) build av Windows 10 (20H2) og kjør kommandoen igjen etter det; Dobbeltsjekket den selv og den fungerer. Hvis ikke så er det noe grums i installasjonen din som kan skape trøbbel senere (problemet ditt nå kan tenkes å henge sammen med dette).

Oppgraderte du forresten maskinen fra Windows 7/8.1?

Lenke til kommentar
17 hours ago, vidor said:

Ok. Du kan slette den og reindexere på Win7 i alle fall så du finner det det samme i Win10. Skal ikke være nødvendig å slette manuelt.

Hvis du søker på search index under settings og går på index options og advanced search indexer settingns og så rebuild så slettes den gamle indexen og bygges opp på ny. Du kan også så av hele greia og heller laste ned Everything (gratis) fra voidtools.com. Denne er veldig mye bedre enn Windows. Husk å installere servicen den har for enklere bruk. Tok ikke så lang tid etter at jeg tok den i bruk at jeg donerte en slant fordi den var fantastisk.

Så man kan spare ressurser på å stoppe windows egne indekseringstjeneste og heller kjøre denne?

 

ingen windows.old katalog, så antar at det ikke er snakk om en oppgradering her.

Lenke til kommentar
On 4/3/2021 at 12:45 PM, RaymondK said:

Så man kan spare ressurser på å stoppe windows egne indekseringstjeneste og heller kjøre denne?

Fukjonaliteten i Everything er mye bedre i alle fall. Du kan også justere indexeringsparametre, og derfor også størrelse. Uansett får du bort Windows sin som virker buggy og høres for stor ut.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har bare 18,6 GB "System og Reserved", så hvis det er 10 ganger mer, så bør det jo være noe som ikke stemmer.

Forsøker å avinstallere de programmene som jeg ikke bruker og kjører disk cleaner med cleaning av systemfiler nå og da. Bruker også Ccleaner og tar vekk start av programmer og prosesser som jeg ikke ønsker.

Det sies at Windows blir tregere med tiden, men synes at farten er akkurat den samme, hvis man passer på å slanke den og vedlikeholde den sånn litt etter hvert.

Har ikke brukt slikt verktøy på år og dag, ettersom jeg ikke har hatt noe problem med plassforbruk eller hastighet, men kan tenke meg at et verktøy som dette kanskje kan gi litt info. (Har bare brukt noe lignende på Linux)

 https://www.howtogeek.com/113012/10-best-free-tools-to-analyze-hard-drive-space-on-your-windows-pc/

Og litt om å frigjøre space.

https://www.howtogeek.com/125923/7-ways-to-free-up-hard-disk-space-on-windows/

Der står det jo noe jeg selv også pleier å gjøre "disable hibernation".

Og selvfølgelig, "disable system restore" er en mulighet. Pleier å gjøre det også.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...