Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volkswagen Caravelle 1989


Anbefalte innlegg

Kanskje noen med mer kunnskap og erfaring enn meg kan svare. :)

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Caravelle 89 modell. Turbodiesel 1,9 liter (motor byttet fra 1,6 til en lite kjørt 1,9 liter). Bilen har forbausende lite rust på understellet og fremstår som pent brukt. Nåværende eier er en nevedyktig og erfaren amatør-mekaniker med stor interesse for bil og mekanikk. Han gjør diverse arbeid på bilen. Blant annet understellsbehandling med sauefett, bytte av registerreim, bremser, noen slanger - samt en del sveisejobbing (fjerning av rust og lignende). Sannsynligvis mer enn dette også. Vedkommende har dette som hobby. 

Arbeidet blir gjort på budsjett - så noe av delene er brukte, mens andre ting er nye. Det blir ikke påkostet mer enn det som er nødvendig i arbeidet. 

Har dessverre ikke bilder.

Hva er en god pris for meg som kjøper - som også selger kan leve med. Altså; noe som er en god handel for oss begge.

Personlig har jeg ikke så mye erfaring med bil. Er det noe jeg bør ta høyde for med en slik bil? Noen som har erfaring med den type biler? 

Jeg er litt usikker på om jeg skal kjøpe. Bilen passer min livsstil godt. Minus er manuelt gir (da jeg er vant med automat), men det er nok en tilvenningssak. Så antar jeg at komforten ikke er helt på høyde med nyere biler. Men det er jo litt av sjarmen. 😃

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut fra at bilen er godkjent av SVV mtp. bytte av motor?

1.9l turbo, hva er oppgitt  av HK, dreiemoment på motoren som er satt inn? De svakaste (HK, Nm) kan oppleves som vel daffe.

Pris - ser det ligger noen av omtrent samme årgang ute på finn.no (~12’ —45’) men hvor bilen du ser på bør ligge, prismessig, er ikke så godt å si. 
 

mobile999 skrev (31 minutter siden):

Ikke kjøp bil med 1cm deformasjonssone

Støtter den og selv om bilen (tilsynelatende) har lite rust, kan det være at bærende/beskyttende konstruksjon likevel er svekket. Kollisjonsbeskyttelsen er uansett ikke den helt store (vs. nyere  modeller) - se 

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, NoBo said:

Går ut fra at bilen er godkjent av SVV mtp. bytte av motor?

1.9l turbo, hva er oppgitt  av HK, dreiemoment på motoren som er satt inn? De svakaste (HK, Nm) kan oppleves som vel daffe.

Pris - ser det ligger noen av omtrent samme årgang ute på finn.no (~12’ —45’) men hvor bilen du ser på bør ligge, prismessig, er ikke så godt å si. 
 

Støtter den og selv om bilen (tilsynelatende) har lite rust, kan det være at bærende/beskyttende konstruksjon likevel er svekket. Kollisjonsbeskyttelsen er uansett ikke den helt store (vs. nyere  modeller) - se 

 

Vil bare nevne at denne videoen ikke er en "ekte" crash test.

Her har du video av den faktiske testen. I en mer realistisk situasjon.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoBo skrev (17 timer siden):

Går ut fra at bilen er godkjent av SVV mtp. bytte av motor?

1.9l turbo, hva er oppgitt  av HK, dreiemoment på motoren som er satt inn? De svakaste (HK, Nm) kan oppleves som vel daffe.

Pris - ser det ligger noen av omtrent samme årgang ute på finn.no (~12’ —45’) men hvor bilen du ser på bør ligge, prismessig, er ikke så godt å si. 
 

Støtter den og selv om bilen (tilsynelatende) har lite rust, kan det være at bærende/beskyttende konstruksjon likevel er svekket. Kollisjonsbeskyttelsen er uansett ikke den helt store (vs. nyere  modeller)

Først; jeg lot meg ikke lure av videoen din. Hehe.

Om SVV har godkjent motorbytte vet jeg ikke. Bilen ble sist EU-godkjent i 2017 og avregistrert i 2019. Stått lagret siden - og er uten skilter i dag. Den ble nylig overtatt av nåværende eier som mekker på den. Han nevnte i en bisetning at noen av delene i bilen ikke var beregnet for en 1,9l motor - da bilen opprinnelig hadde 1,6l. Men hva han mente med det - vet jeg ikke. Får spørre ham neste gang. 

Antar at SVV kan godkjenne motorbyttet når den skal registreres på nytt. 

Med tanke på kollisjonsbeskyttelse. Akkurat der er jeg ikke så bekymret. Videoen (den ekte) @Mr.AMG lenket til var svært informativ. Det er nok en myte at biler med flat front gir dårlige beskyttelse. Bare tenk selv. Vil du heller sitte lavt og ha 1 tonn med "stæsj" foran deg som blir presset inn mot deg ved kollisjon. Eller sitte litt høyere og være godt "bokset inn"? 

http://www.dropgates.com/crash/
Gammel test vel å merke. Men her "klatret" VW over Volvoen og kjørte rett inn på sjåføren av Volvoen som ville omkommet momentant i et slikt senario. Jeg googlet etter bilder av ekte ulykker. Fant ikke så veldig mye urovekkende. 
 

Sitat

HIC (Head Injury Criterion) for driver:
Volvo: 3,868
VW: 155

Head Impact:
Volvo: 200 G
VW: 42 G

Chest impact
Volvo: 65 G
VW: 30 G



Jeg tror derimot jeg er en større risiko for andre bilister enn meg selv ved å kjøre rundt i en slik doning. Men; jeg kjører ekstremt pent og liker ikke høy fart. Får ofte kjeft av medpassasjerer for å ligge alt for langt under fartsgrensen. (Noe som selvfølgelig ikke er bra; da jeg kan skape farlige situasjoner). Noen villmann i trafikken er jeg ikke. Nye biler er selvfølgelig bedre rent sikkerhetsmessig. Men er ikke så bekymret for det. :) Folk kjører rundt i veteranbiler uten nakkestøtte og det sin verre er. Eller ta MC-folk.... som er en helt annen diskusjon vel å merke. Det finnes mye som er farlig her i verden. 

 

Endret av Kris85
Lenke til kommentar

Jeg har eid 3 stk VW T3, både 1.6D, 1.6TD og 2.1WB.

Det er stort sett bra biler som er gode å kjøre, det er dog noen ting som kan være problematisk.

Turbo utgavene kan ha problemer med toppakningen, toppen og turboen, det er en tung bil og en 1.9TD må jobbe ganske hardt. Kjølesystemet kan også vanskelig med tanke på lufting, radiatoren er i fronten og slangene til motoren ligger under bilen så de kan være utsatt for frost. Viktig å være nøye med frostvæsken og bytte olje og filter på motoren ofte.

Giroverføringen kan være løs sånn at den blir vanskelig å få i gir, stort sett en enkel jobb å bytte foringer samt at det er grei tilgang på deler. Med tanke på rust så ruster de i plateskjøtene på sidene, gulvet i fronten og skjermbuene, veldig bra hvis den har blitt behandlet med Fluid Film for da er det enklere å ha kontroll på rusten.

Bytte av motor fra 1.6 til 1.9 tror jeg ikke skal by på store problemer, så vidt jeg vet så er det ingen forskjell på bremsene mellom de to modellene. Du kan høre med Møller om de kan fremskaffe dokumentasjon fra VW angående motorbytte.

Er ganske sikker på at dette er biler som kommer til å bli populære klassikere, prisene stiger jevn og trutt.   

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (38 minutter siden):

Jeg har eid 3 stk VW T3, både 1.6D, 1.6TD og 2.1WB.

Det er stort sett bra biler som er gode å kjøre, det er dog noen ting som kan være problematisk.

Turbo utgavene kan ha problemer med toppakningen, toppen og turboen, det er en tung bil og en 1.9TD må jobbe ganske hardt. Kjølesystemet kan også vanskelig med tanke på lufting, radiatoren er i fronten og slangene til motoren ligger under bilen så de kan være utsatt for frost. Viktig å være nøye med frostvæsken og bytte olje og filter på motoren ofte.

Giroverføringen kan være løs sånn at den blir vanskelig å få i gir, stort sett en enkel jobb å bytte foringer samt at det er grei tilgang på deler. Med tanke på rust så ruster de i plateskjøtene på sidene, gulvet i fronten og skjermbuene, veldig bra hvis den har blitt behandlet med Fluid Film for da er det enklere å ha kontroll på rusten.

Bytte av motor fra 1.6 til 1.9 tror jeg ikke skal by på store problemer, så vidt jeg vet så er det ingen forskjell på bremsene mellom de to modellene. Du kan høre med Møller om de kan fremskaffe dokumentasjon fra VW angående motorbytte.

Er ganske sikker på at dette er biler som kommer til å bli populære klassikere, prisene stiger jevn og trutt.   

Takk for meget godt svar. Bilen blir kun brukt om sommeren. Vi har som kjent mange seige fjell her i Norge. Her jeg bor nær Stavanger har vi noen seige tuneller som går under sjøen. Blant annet Finnfast rett ved meg med 3 km nedover til 250 muh, og deretter 3 km slakt oppover..... Mange som sliter der, særlig om sommeren med campingbiler og det som verre er. Men det er vel bare å kjøre jevnt og trutt i tredjegir oppover litt under fartsgrensa på 80 km/t tenker jeg. Blir vel kjent med bilen. 

Jeg tenker også at disse bilene stiger i pris jevnt og trutt. 

Tenkte gjerne å foreslå 50 000 for kjøpet. Nåværende eier overtok bilen for 20k. Det har gått noen lapper på nye deler. Men han må også kompenseres for timene som er brukt. Bilen trenger nye dekk. Tenkte å foreslå at jeg kan kjøpe disse + 50k for bilen.

Litt usikker er jeg. Tror nok disse bilene er relativt lettsolgte (?) - og nåværende eier kan kanskje få mer enn 50k for den?! Det er vel helt umulig å svare på så lenge jeg ikke har bilder eller noe annet å vise til. Men rent subjektivt... 50k. For mye, for lite? 

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Takk for meget godt svar. Bilen blir kun brukt om sommeren. Vi har som kjent mange seige fjell her i Norge. Her jeg bor nær Stavanger har vi noen seige tuneller som går under sjøen. Blant annet Finnfast rett ved meg med 3 km nedover til 250 muh, og deretter 3 km slakt oppover..... Mange som sliter der, særlig om sommeren med campingbiler og det som verre er. Men det er vel bare å kjøre jevnt og trutt i tredjegir oppover litt under fartsgrensa på 80 km/t tenker jeg. Blir vel kjent med bilen. 

Jeg tenker også at disse bilene stiger i pris jevnt og trutt. 

Tenkte gjerne å foreslå 50 000 for kjøpet. Nåværende eier overtok bilen for 20k. Det har gått noen lapper på nye deler. Men han må også kompenseres for timene som er brukt. Bilen trenger nye dekk. Tenkte å foreslå at jeg kan kjøpe disse + 50k for bilen.

Litt usikker er jeg. Tror nok disse bilene er relativt lettsolgte (?) - og nåværende eier kan kanskje få mer enn 50k for den?! Det er vel helt umulig å svare på så lenge jeg ikke har bilder eller noe annet å vise til. Men rent subjektivt... 50k. For mye, for lite? 

Hvis den er i så bra stand som beskrevet så er 50K veldig billig, det er lettsolgte biler og hvis du ser på Finn så ligger det kun 2 stykker ute for salg nå. En pickup og en buss til 50K, begge trenger MYE jobb for å bli presentable.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=199217879

Prisene på Mobile.de gir også en pekepinn på hvilken pris disse bilene selges for nedover i Europa.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?dam=0&fr=%3A1999&isSearchRequest=true&ms=25200%3B44%3B%3B%3B&s=Car&sfmr=false&vc=Car

Lenke til kommentar
El burro skrev (15 minutter siden):

Hvis den er i så bra stand som beskrevet så er 50K veldig billig, det er lettsolgte biler og hvis du ser på Finn så ligger det kun 2 stykker ute for salg nå. En pickup og en buss til 50K, begge trenger MYE jobb for å bli presentable.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=199217879

Helvete for en stygg bil. Den jeg snakker om kan ikke en gang sammenliknes med denne. Men; hvem som helst kan jo skrive en høy utsalgspris. Jeg tviler i grunn sterkt på at noen kjøper noe slikt til 50k. Men man skal aldri si aldri.

Kanskje 50k for bilen jeg er tilbudt er litt lite. At 60k er mer rettferdig. Veldig få jeg kan sammenliknet med her i Norge. Disse selges nok kjapt, så "henger" nok det som er overpriset igjen lenge på markedet antar jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...