Gå til innhold

Fiberhastighet vs WiFi-hastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, newname1 said:

Hei, har et ganske banalt spørsmål. Mange rutere reklamerer med opp til 10Gbps hastighet på WiFi. Men de fleste beste fiberlinjer leverer bare 1Gbps. Får en ikke utnyttet disse ruterne sin kapasitet eller leser jeg noe feil?

Så lenge du betaler for en (fiber)kapasitet som er lavere enn teoretisk maks for hvilken som helst ruter så vil det være er potensielt scenario, ja. 

Sjeldent man oppnår teoretisk maks kapasitet en trådløs ruter støtter så i praksis kan utnyttelsesgraden være noe bedre.

Endret av voident
Lenke til kommentar

De tallene der er ikke mot internett, de er total (ideell) bitrate av alle båndene samtidig. Oppgitt som 1.2 + 4.8 + 4.8Gbps, altså noe ikke en klient kan dra nytte av. Ei heller noe datarate du vil kunne fakikst kunne se om du hadde tatt en hastehghetsmåling. Med wifi blir de fort halvert. Jeg ser også at routeren har en 1 Gb/s port til WAN, så det er er uansett begrenset der. Man kan sammenligne dette med en switch som reklamerer for en total switchekapasitet på 16 Gb/s fordi den har 8 porter.

Jeg kan også legge til at man får fiberlinjer raskere enn 1 Gb/s ;)

Lenke til kommentar
10 hours ago, mobile999 said:

Fantasitall basert på tullete teoretiske utregninger. Man skal være heldig om man klarer å mette en 1Gb/s internettforbindelse med en klient på "vanlig" avstand fra routeren.

Small Net Builder kom for noen dager siden med en test som går inn på området som diskuteres her: https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-features/33229-how-much-total-throughput-can-your-wi-fi-router-really-provide?start=1

Akkurat når det gjelder den nevnte ruteren i starten av tråden vil jeg tro at man har ganske gode muligheter for å i praksis kunne utnytte en del mer enn 1 Gbps:
- Å få 6-700 Mbps+ på WiFi 6@5GHz trenger ikke være så vanskelig. Jeg får over 700 Mbps mot WiFi 6-ruteren jeg har mot mobiltelefonen, og mobilen har bare en 2x2-antennekonfigurasjon.
- Denne ruteren støtter 6GHz, som da er et frekvensbånd hvor man ikke har så mye annet som forstyrrer. Burde i praksis kunne gi over 1 Gbps med rette klientene. 6GHz er foreløpig ikke lovlig å bruke her til lands (og resten av Europa. Noen få land har åpnet for det, men dato for denne åpningen er ikke nådd).
- Så har man 2,4 GHz i tillegg som gir litt ekstra, men ikke all verden. Riktignok kan WiFi 6 også kjøre på 2,4GHz, men normalt sett likevel såpass mye støy fra andre nett og ting på 2,4GHz at ytelsen begrenses en del.

Men så sier du en ting her: "en klient". Med én enkelt klient kan det være vanskelig å nå gigabit, i hvert fall så lenge ikke klienten er en eksempelvis 4x4 - noe eksempelvis en tilhørende mesh-løsning for dette i teorien kunne vært. Men wifi handler ikke bare om hva man kan levere til én enkelt klient, men hva man kan levere til en rekke klienter brukt i parallell. 

I praksis er maks båndbredde ikke så kjempeinteressant med wifi. Dessverre har det vært veldig mye fokus på båndbredden for wifi, og mindre på faktisk ytelse når en rekke klienter benytter ruteren samtidig. Å ha en ruter som er optimaliserer for å levere høy båndbredde mot en klient kan i praksis fungere ganske dårlig når man - som de fleste har - parallell trafikk mot flere klienter. Med WiFi 6 har det egentlig vært litt mindre fokus på båndbredde og mer fokus på reduserte forsinkelser og airtime fairness. Dessverre er nok dette elementer som nødvendigvis ikke er like lett å markdsføre på en forståelig måte, og vanskeligere for folk å prøve å teste, og noen produsenter faller fortsatt for "fristelsen" av å fokusere på "topphastigheten" i stedet for praktiske egenskaper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Wifi er altid ‘theorestisk’, og ekstremt mange faktorer er i spillet om å få denne hastigheten. Plus du må ha en ‘client’ som støtter den hastigheten også. (Wifi-6e)

Men, jeg kan ha 100 Gbit netverk hjemme (kabel) og 1 Gbps internet, fordelen er hvis jeg skal sende en 100 GB fil fra 1 PC til den andere (hjemme), da kan man benytte max hastigheten.

 

Endret av slijkie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-grkpmGQW
On 3/31/2021 at 9:58 PM, newname1 said:

Hei, har et ganske banalt spørsmål. Mange rutere reklamerer med opp til 10Gbps hastighet på WiFi. Men de fleste beste fiberlinjer leverer bare 1Gbps. Får en ikke utnyttet disse ruterne sin kapasitet eller leser jeg noe feil?

Det de mener er at ruterens maksimale hastighet er 10Gbps.. Du kommer aldri til å ha 10GBps til internett med dennere ruteren, fordi at internetthastigheten din er bestemt av fiberleverandøren og som du sier, de fleste leverer bare opp til 1GBps...

Det du derimot kan - er at du kan sende filer på ditt lokale nettverk med opp til 10GBps, ikke at jeg tror du gjør det så ofte.. men si du har flere maskiner koblet opp mot denne ruteren, ja da kan du potensiellt overføre filer med opp mot 10GBps hastighet.

Se på dette som om det var snakk om en autopilot av en bil som kjører på en vei.

Internettleverandøren og deres hastighet på fiberlinja er bilen. "Bilen" kjører maksimalt i 1GBps. Bilen bryter aldri fartsgrensen. Din WiFi ruter, nettverkskort og nettverkskabler, er å se på som en del av veien denne "bilen" kjører på. Hver vei har en fartsgrense. Fartsgrensa på din ruter er 10GBps.. "bilen" som kjører på den kan kun kjøre 1GBps... Bilen må også innom andre "veier" som nettverkskort i PC, eventuelle kabler, alle disse har sine egne fartsgrenser som du kan lese deg opp på.

Det er altså ikke viktig å "utnytte hastigheten" - men heller ha en "vei" som har en fartsgrense på minst 1GBps (gjerne mer).

 

 

 

 

Endret av Slettet-grkpmGQW
Lenke til kommentar
5 hours ago, kjetil_kj said:

Wifi er tradisjonelt halv duplex også, så maksimal teoretisk hastighet en vei er halvparten av oppgitt teoretisk maks. 

Ja, forenklet sett og tradisjonelt sett kan man sammenligne wifi med walkie-talkie. En teoretisk halvering vil vel da være hvis man skulle hatt samme mengde trafikk i begge retninger. Men flere elementer gjør at det likevel kan være parallell trafikk, hvor det enten er da snakk om "sampakking" av data i en sending til flere, eller at man har reell parallell kommunikasjon. Teknikker her blir da:

- MU-MIMO
- Multiband (At man har flere radioer som opererer på flere frekvensbånd/kanaler (2,4+5, 2,4+5L+5H og snart også 2,4+5+6))
- WiFi 6 med OFDMA

Så er det da også å huske at "god wifi-ytelse" ikke nødvendigvis er at man får best mulig båndbredde mot en enkelt klient, men hvordan ytelsen i praksis blir når man har trafikk med flere aktive klienter i parallell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitat

En teoretisk halvering vil vel da være hvis man skulle hatt samme mengde trafikk i begge retninger. Men flere elementer gjør at det likevel kan være parallell trafikk, hvor det enten er da snakk om "sampakking" av data i en sending til flere, eller at man har reell parallell kommunikasjon. Teknikker her blir da:

Men så må man har cpu\trådløs av topp klasse også i5 5200u og intel AC7250 hjelper nok lite hvis man klare over 1 gigabit\s på speedtest trådløs eller kabel blir like håpløst. Selv om man oppgrader ruteren er kjent AX routere har kortere rekkevidde og egnes dårligere til hus med mange rom og mye signalstøy og ting i veien, så godt mulig du ikke merker forskjell fra eldre AC router til AX desverre. Så ruter kommer vel siste rekke hos meg vertfall før man får 10 gigabit eller 2.5 gigabit som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...