Gå til innhold

Med dette systemet skal helt vanlige biler kunne kjøre opp alpinanlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei belter til biler er bare tull for folk flest. En skal ha temmelig spesielle behov om dette er løsningen som velges. Testet track kit for et par vintre siden på en Polaris Sxs. Den fløt jo greit, helt til den stod bomfast. Men ok, vi testet hardt og lekte mye. Men det som virkelig gjorde slike track kits ubrukelige var at de robbet alt av motorkraft. Skal en ha gøy med track kits så tror jeg man må 4 doble effekten i maskinen. Hva kan en pick up på belter gjøre for deg? Hva med snøscooter? Eller en bandvogn om en trenger stor innvendig plass eller lastekapasitet eller varme i kupeen?

Nei slike track kits ville jeg ikke orket å brukt, ikke om jeg fikk de gratis. Og om du våger deg ut i dyp snø og først blir stående fast så er helvete løs for å si det mildt. Da trenger man fort langt mer enn kun en spade for å fortsette. Og om en frykter at veien til hytta ikke er brøytet så blir det langt billigere å leie en lokal bonde til å frese straks det faller mer enn 10 cm snø. Evt. ta den helt ut å montere "tjukkas dekk" slik de gjør på island, slippe ut nesten all luft så flyter du på snøen, antakeligvis like godt som disse track kitsa. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Må en ikke heve bilens oppheng for å få plass til tjukkasdekk? 

Ikke gjort på en time det heller...

Om en har ei fast rute som må forseres, med dedikert kjøretøy, kanskje på egen eiendom trenger ikke belter være så dumt.

En er ikke nødt til å leke seg til man blir hengende fast, selv om det er mulig.

En trenger ikke mye motorkraft for å kravle avgårde, evt. på lavgir.

Det er jo fremkommeligheten som er poenget til nyttekjøring.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/31/2021 at 7:00 PM, KjeRogJør said:

 

Må en ikke heve bilens oppheng for å få plass til tjukkasdekk? 

Ikke gjort på en time det heller...

Om en har ei fast rute som må forseres, med dedikert kjøretøy, kanskje på egen eiendom trenger ikke belter være så dumt.

En er ikke nødt til å leke seg til man blir hengende fast, selv om det er mulig.

En trenger ikke mye motorkraft for å kravle avgårde, evt. på lavgir.

Det er jo fremkommeligheten som er poenget til nyttekjøring.

 

Tja det er jo ikke likefrem å få på plass brede nok dekk til at de flyter på snø. For det må bygges om, og det må også godkjennes av øvrigheta. Men nå er det jo heller ikke likefrem å montere beltekits. Kanskje er noen av de godkjente for bruk på offentlig vei, men det må jo virkelig bli et helvete å kjøre rundt med. Og mtp på tidsbruken for å montere beltekits, så er det jo ikke noe du gjør på fredags morgen før du skal på hytta, også monterer tilbake hjula på søndag. Personlig hadde jeg nok valgt snøscooter om forholdene krevde det, eller bandvogn og jeg hadde behov for oppvarmet kupe. Men igjen, snakker vi kun veien opp til hytta så blir det nok for de aller fleste både billigere, enklere og mer brukervennlig å bare få på plass en fast avtale om brøyting og evt. fres ved behov. 

Hva hjelper det å kråle seg fram i lusefart med beltekits? Ja du flyter, men det er jo dritkjedelig. Og du ville nok aldri kjørt året rundt med beltekits, altså må de av og på minst 1 gang i året. Og om du sliter med legge om til sommerdekk selv, så lover jeg deg at du kommer til å strigråte når beltekit skal på om høsten. Om det i det hele tatt er lovlig å kjøre på vei. 

Nei få deg tjukkasdekk, de virker på vei og utenfor vei. Kan brukes på sommer og på vinter. Koster litt, men det gjør jaggu slike beltekits også. Helt ubrukelig er de, og folk som kjøper de har sikkert aldri kjørt bandvogn. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...