Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biler som ikke ruster?


Helm

Anbefalte innlegg

Budsjett: Noen hundre tusen. Foretrekker bruktbil for å unngå det største verdifallet.

 

Hvis man vil ha en bil som varer i 30 år, hva skal man se etter? Rust er det største problemet, selv nye biler angripes av rust. (Mange takk til Statens Vegvesen for dette.)

Så jeg tenker jeg vil ha en bil med understell og karosseri av noe annet enn stål. Aluminium? Karbonfiber er vel ikke noe alternativ, jeg har ikke tenkt å bruke to millioner.

Er det noen biler av stål som er så godt rustbeskyttet at de kan kalles nesten immune mot rust?

 

Problemer med elektronikk er en annen gjenganger. Kanskje det er biler som allerede er 30 år som har best potensiale for å vare i 30 år til...

 

 

Jeg liker middels store (2-3 liter) bensinmotorer best, men el-bil eller diesel kan vurderes.

Jeg bruker bil mest til småkjøring, men også til ferieturer. Er el-bil OK til ferieturer (ca 80 mil per dag)?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke du skal legge for stort fokus på dette med rust. Det er langt viktigere ting du skal se etter når du skal kjøpe bil. 100% av alle biler er utsatt for rust. Noe er bilprodusentens feil - her er det mange fallgruver. Dårlige skjøter, dårlig posisjonert liming, pakninger som "slipper" og dermed tillater vann å trekke inn. Dårlig vedlikehold av eieren. Manglende vask og lignende. 

Sannsynligvis ryker bilen lenge før 30 år av helt andre årsaker. Men dersom du ønsker å unngå rust er det mange forhåndsregler du kan ta. Understellsbehandling med sauefett er en kjent greie i veteranmiljøet. Umiddelbart bytte tetningslister/gummilister når du ser disse "størkner". På vinterhalvåret bør du manuelt spyle understellet (automatisk underspyling i vaskehaller fungerer dårlig) ukentlig. 

https://www.ojtorheim.no/products/startsett-antirust

Dette kan du gjøre selv. Enkel og effektiv rustbehandling før rusten kommer å ta deg. Burde holde i massevis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.AMG skrev (12 minutter siden):

Kjøp deg en gammel diesel Mercedes, denne skal kjøre for evig om du passer på den godt nok ;) 

Så lenge du holder deg unna de fra midten av 90-tallet til midten av 00-tallet. De ruster som bare faen!

Ellers er beste tips å kjøpe en bil som har vært rustbehandlet og tatt godt vare på. Og selvsagt rustbehandle den videre selv. Det er fullt mulig å holde en bil rustfri i norge også, men krever gjerne litt arbeid.

Jeg har en tilnærmet rustfri Mazda 323 fra 1989. Denne bilmodellen eksisterer omtrent ikke på norske veier lenger pga. rust. Men mitt eksemplar har vært rustbehandlet som ny, og etterbehandlet flere ganger. Under ser den bedre ut enn mammas Leaf som kun har vært på veien i litt over fem år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Der finnes jo et knippe biler som er laget av annet materiale enn stål. Utfordringen er at alle disse materialene har både fordeler og ulemper. F.eks alu. Det kan jo ikke ruste. Men det kan fint korrodere. Mye også, om det er gjort feil ifm sammensetning, antirust, etc.  Og det er et svakere metall enn stål, så en alubil kan fort bli litt vel myk i karosseriet, som igjen går noe utover veiegenskapene. Her i Norge blir biler av alu i praksis vraket om den har vært i en kollisjon av en viss kraft.
Stål trenger ikke nødvendigvis være et problem, så sant du ikke er uheldig å ha en modell som har feil i stål/lakk.
Sånn generelt er japsemerkene kanskje de verste på dette med korrosjon. Men ingen regel uten unntak. F.eks Lexus har vist seg å være rimelig brukbar ift korrosjon. Det har vel noe med at Lexus vi kjøper her er faktisk produsert i Japan, og ikke i England-Spania-etc.
På europeiske bilmerker er det så store variasjoner fra modell til modell at det er vanskelig å si at ett merke er så mye bedre enn et annet. Alle merkene har (hatt) sine nokså grove bommerter når det kommer til rust.
Men, det bør ikke være noe problem å holde rusten borte. Med jevnlig antirustbehandling og ikke minst godt stell ifm vask og lakkbeskyttelse, så er det mange biler som fint kan leve i 30 år. Et tips er å bruke vannspreder under bilen, fra tid til annen. da får du spylt vekk salt uten at man bruker så høyt trykk at beskyttelsen forsvinner.
Elektronikken og mekanikken er det verre med. Alle bilprodusenter har nokså nøye beregnet levetiden på kjøretøyene de selger mye av, så med ordinært stell skal du være fornøyd om bilen blir særlig mer enn 15 år før den er moden for søppeldyngen.
Heldigvis finnes der gode eksempler på unntak. Enkelte modeller Mercedes, da helst de dyrere og finere utgavene, kan være ment for å vare i 30 år. Lexus virker på meg som å være bygget med tanke på å vare ganske lenge, og er jo for det meste langt mer fornuftig priset ift service enn hva dyre utgaver fra Mercedes er.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Takk for alle innspill.

 

On 3/31/2021 at 5:53 PM, Kris85 said:

Understellsbehandling med sauefett er en kjent greie i veteranmiljøet. Umiddelbart bytte tetningslister/gummilister når du ser disse "størkner". På vinterhalvåret bør du manuelt spyle understellet (automatisk underspyling i vaskehaller fungerer dårlig) ukentlig. 

https://www.ojtorheim.no/products/startsett-antirust

Dette kan du gjøre selv. Enkel og effektiv rustbehandling før rusten kommer å ta deg. Burde holde i massevis. 

Sauefett?? :dontgetit: 

Da er jeg ikke nok kjent med veteranmiljøet. Dyrefett vil "råtne" og lukte, hvorfor foretrekkes det istedet for vanlige antirustprodukter? Jeg kan tenke meg at dyrefett også kan tiltrekke seg mus og andre plager.

 

For å kunne bruke de produktene du linker til på en god måte, kreves det en del fra brukeren. Garasje med grav eller bukk, trykkluft og kompetanse, for å nevne noe. Jeg ender nok opp med å sette jobben til profesjonelle.

 

Antirustbehandling hjelper mot rust på de steder som behandles. Men hva med lakkerte overflater? De ruster også. Jeg har sett biler med DITEC-merke som hadde fått rust under lakken uten noen synlig skade.

 

 

On 3/31/2021 at 7:44 PM, Mr.AMG said:

Kjøp deg en gammel diesel Mercedes, denne skal kjøre for evig om du passer på den godt nok ;) 

Kanskje Mercedes fra 1975 - 1985 generelt hadde lite rust, jeg vet ikke. Men jeg har sett noen Mercedeser fra den perioden som hadde ekstremt mye karosserirust, og rusthull i skjermene.

Det kan sikkert sies mye fint om gamle årganger av Mercedes, og deres dieselmotorer kan være meget holdbare. Men de er også svake, om man gearer ned for å få mer kraft skjer det ingen ting, det er bare motorlyden som endres.

 

Lenke til kommentar

Tyske biler sliter generelt med mye rust, vag bilene så detter bokstavelig lakken av etter noen år.

Mulig dette har forverret seg i de senere år for på 70 og 80 tallet så var spesielt Mercedes kjent for bunnsolid kvalitet, mens de bilene som ble produsert av Mercedes på 2000 tallet ble jo gjennomrustet etter kun et par år.

De japanske bilene holder seg generelt mye bedre når det gjelder rust, mange av de er blir også behandlet når de ankommer kaia i drammen med tectyl så da er man ekstra sikra.

Virker rett å slett som om tyske biler sliter med dårlig kvalitet på stålet, evnt så er det rett å slett lakken som ikke er av samme kvalitet.

 

Edit, det skal godt la seg gjøre å holde bilen på veien i 30år. De fleste blir vraket når de runder 18 - 20 år gamle, noen noe over 20 år.

 

De som blir 30år er som oftest meget meget lite brukt og parkert i en tørr garasje

Endret av freddy85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (12 timer siden):

Takk for alle innspill.

 

Sauefett?? :dontgetit: 

Da er jeg ikke nok kjent med veteranmiljøet. Dyrefett vil "råtne" og lukte, hvorfor foretrekkes det istedet for vanlige antirustprodukter? Jeg kan tenke meg at dyrefett også kan tiltrekke seg mus og andre plager.

 

For å kunne bruke de produktene du linker til på en god måte, kreves det en del fra brukeren. Garasje med grav eller bukk, trykkluft og kompetanse, for å nevne noe. Jeg ender nok opp med å sette jobben til profesjonelle.

 

Antirustbehandling hjelper mot rust på de steder som behandles. Men hva med lakkerte overflater? De ruster også. Jeg har sett biler med DITEC-merke som hadde fått rust under lakken uten noen synlig skade.

 

 

Kanskje Mercedes fra 1975 - 1985 generelt hadde lite rust, jeg vet ikke. Men jeg har sett noen Mercedeser fra den perioden som hadde ekstremt mye karosserirust, og rusthull i skjermene.

Det kan sikkert sies mye fint om gamle årganger av Mercedes, og deres dieselmotorer kan være meget holdbare. Men de er også svake, om man gearer ned for å få mer kraft skjer det ingen ting, det er bare motorlyden som endres.

 

Sauefett, aka FluidFilm, er ikke rent sauefett men fett fra sau som er tilsatt ymse. Resultat er et fett som er velegnet til å begrense rust med. Ikke noe å hive på en ny og rustfri bil, men har først rustmarken fått grep så begrenses denne meget effektivt med sauefett.

Rust på lakkerte flater... Ja, enkelte bilmerker/modeller sliter med såkalt sinkslipp. Årsaken har de vel aldri blitt helt enig om, men det er ikke til å stikke under en stol at både Mercedes og Folkevogn-gruppen tok noen økonomiske snarveier med å velge en stålleverandør som rett og slett ikke holdt mål. En kombinasjon med en heller begredelig overflatebehandling gjorde ikke saken bedre.
Mitt poeng er at du må finne deg en spesifikk modell bil, og sjekke hvordan den er ift korrosjon og tekniske feil.
FolkeVogn har (hatt) noen biler som bokstavelig talt ruster i filler, mens andre modeller holder seg rimelig godt. Teknisk er det og voldsomme forskjeller. Alt fra katastrofe med motorhavari før bilen er kjørt 100.000KM, til teknikk som står seg i flere 10-år.
PSA er faktisk en av få europeiske bilprodusenter som i mange år har vært meget gode på dette med korrosjon. Helt fra mideten av 80-tallet har et flertall av bilene de har produsert vært særs lite plaget med korrosjon. Rundt 2010-2012 begynte de å tulle litt igjen, og selv om det er bare noen få modeller som kan kalles rustholker (på nivå med mye av det du finner hos FolkeVogn) så er de ikke like "rustfrie" lenger.
Opel, feks. Har vært gjennom flere store reformer, og har levert mye rart av kvalitet eller mangel på sådan. Men se på f.eks Vectra C, som de solgte på 00-tallet. En skal seriøst mishandle en slik bil for å få problemer med korrosjon. Elektronikken er i kjent GM-stil, en katastrofe 😛
Igjen vil jeg tipse om Lexus. Som er et av få bilmerker som lager biler for å vare. Etter min noe beskjedne erfaring. De ruster, men stell den ift rust, så varer den.
Mercedes? Joda, de har nyere modeller som er bra ift korrosjon. Dagens E-klasse er lite befengt med korrosjon. Teknisk vet jeg for lite om disse, men ser jo at det går 15 på dusinet som drosje, og har bekjente med E som er kjørt en halv mill uten de voldsomme utgiftene.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser Mercedes blir nevnt her. Jeg hadde en Mercedes E200 fra 98. Litt rust var det rundt hjulbrønnen. Men overraskende lite. Jeg ble fortalt at Mercedes i sin tid hadde en leverandør i Brasil som leverte ganske mye metall av dårlig kvalitet - men at dette ble endret i 2001 eller hva det var. Husker ikke helt hvordan detaljene var her. Men kan sterkt anbefale en gammel Mercedes. Disse går som bare juling og koster heller ikke all verden... billig vedlikehold og deler er det også. Utmerket kjørekomfort. Jeg ga 20k for min - solgte den når jeg flyttet til Portugal... Men kjørte 60k km uten et eneste problem. Fra Stavanger til Nordkapp, gjennom Finland, Sverige.... en håndfull turer til Tyskland - og mye bykjøring. Jeg hadde bensin vel å merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste er å finne biler som ikke er vinterkjørt men det blir nok fort dyr eller så er vel mye av a8 lagd i aliminium men aluminium kan få korrsjon.

Ellers så viser mange tester ag overaskende nok er Renault blant de som ruster minst.

 

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/o0Poj/hemmelig-liste-avsloert-disse-bilene-ruster-mest-og-minst

 

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 2.4.2021 den 17.22):

Sauefett, aka FluidFilm, er ikke rent sauefett men fett fra sau som er tilsatt ymse. Resultat er et fett som er velegnet til å begrense rust med. Ikke noe å hive på en ny og rustfri bil, men har først rustmarken fått grep så begrenses denne meget effektivt med sauefett.

Rust på lakkerte flater... Ja, enkelte bilmerker/modeller sliter med såkalt sinkslipp. Årsaken har de vel aldri blitt helt enig om, men det er ikke til å stikke under en stol at både Mercedes og Folkevogn-gruppen tok noen økonomiske snarveier med å velge en stålleverandør som rett og slett ikke holdt mål. En kombinasjon med en heller begredelig overflatebehandling gjorde ikke saken bedre.
Mitt poeng er at du må finne deg en spesifikk modell bil, og sjekke hvordan den er ift korrosjon og tekniske feil.
FolkeVogn har (hatt) noen biler som bokstavelig talt ruster i filler, mens andre modeller holder seg rimelig godt. Teknisk er det og voldsomme forskjeller. Alt fra katastrofe med motorhavari før bilen er kjørt 100.000KM, til teknikk som står seg i flere 10-år.
PSA er faktisk en av få europeiske bilprodusenter som i mange år har vært meget gode på dette med korrosjon. Helt fra mideten av 80-tallet har et flertall av bilene de har produsert vært særs lite plaget med korrosjon. Rundt 2010-2012 begynte de å tulle litt igjen, og selv om det er bare noen få modeller som kan kalles rustholker (på nivå med mye av det du finner hos FolkeVogn) så er de ikke like "rustfrie" lenger.
Opel, feks. Har vært gjennom flere store reformer, og har levert mye rart av kvalitet eller mangel på sådan. Men se på f.eks Vectra C, som de solgte på 00-tallet. En skal seriøst mishandle en slik bil for å få problemer med korrosjon. Elektronikken er i kjent GM-stil, en katastrofe 😛
Igjen vil jeg tipse om Lexus. Som er et av få bilmerker som lager biler for å vare. Etter min noe beskjedne erfaring. De ruster, men stell den ift rust, så varer den.
Mercedes? Joda, de har nyere modeller som er bra ift korrosjon. Dagens E-klasse er lite befengt med korrosjon. Teknisk vet jeg for lite om disse, men ser jo at det går 15 på dusinet som drosje, og har bekjente med E som er kjørt en halv mill uten de voldsomme utgiftene.
 

Fluid Film eller lanolin som det også kalles er ikke fett fra selve dyrekroppen, fettet kommer fra ulla når den blir kokt. Fluid Film er heller ikke tilsatt løsemidler eller andre ting bortsett fra drivgassen i sprayboksene, sånn sett så er det økologisk og veldig miljøvennlig i forhold til andre produkter.

På eldre biler er det et mye bedre alternativ enn f.eks. Tectyl, tectylen blir hard og ligger som en skorpe og det kan føre til at det ruster godt under tectylen. Jeg kjøpte en Escort MKII for noen år siden, den var behandlet med Tectyl siden den var ny og så veldig bra ut. Men det var helt til jeg begynte å pirke i rustbeskyttelsen, viste seg at den var pill råtten i kanalene.

Nå har jeg en 1983 Land Cruiser som jeg behandlet selv med Fluid Film for et par år siden, det var antydning til overflaterust på ramma men nå etter behandlingen ser den veldig bra ut. Det lukter sauefjøs og våte ullsokker i noen uker etter behandlingen men jeg har ikke sett antydning til at mus eller innsekter er interessert i rustbeskyttelsen.

Veldig enkelt å gjøre dette selv men det skal sies at man skal være forsiktig med å spraye plastikk og gummi med Fluid Film, det kan svelle og jeg er ikke sikker på om det kommer av selve lanolinen eller drivgassen i sprayboksene. Er heller ikke veldig smart å spraye komponenter som blir varme som f.eks. eksosanlegg, bør selvfølgelig unngå å få det på bremsene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...