Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selger har trukket meg for varer de aldri har levert.


bmwm

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt noen varer på nett som selger har trukket meg for, men ikke klart å levere. Jeg tror jeg har flere rettigheter her.

 

1. Kreve erstatning i form av forsinkelsesrenter siden selger har trukket meg for varer de ikke har levert. 

2. Varene har nå gått opp i pris, det betyr jeg må betale mer for samme vare og mener dette blir sett på som økonomisk tap.


Selger mener jeg ikke har noen rettigheter annet enn å få kansellert ordren og penger tilbakeført på konto

 

Hvilken rettigheter har jeg her? noen som har noen relevante paragrafer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva er avtalt?
Og er dette kjøpet som privatkunde eller næringsdrivande? Det er forskjell på om denne handelen er regulert av forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven.

Det er ingenting i vegen for å ta forskuddsbetalt før varen blir sendt. Dette vil då være eit vern frå selger som då slepp å sende frå seg verdiar utan å være sikker på å få betalt.

Kven er det som seier at du må betale meir ettersom prisen har gått opp?
Selger har ein stor fordel ved å ta betalt på førehand sidan det då er kjøper som tek all risiko, ein av dei få ulempene som selger har med å kreve betaling på førehand er at ikkje berre er prisen avtalt, men oppgjeret er også gjennomført.
Det er fint mulig å avtale at prisen skal være det som er prisen ved leveringstidspunktet, men det må være svært uvanleg å avtale slik prissetting og samtidig kreve betalt på førehand. Det høyres ut som mykje ekstraarbeid å skulle kreve inn eller tilbakebetale sjølv små prisendringar i ettertid.

 

Lenke til kommentar

Har kjøpt som privatperson. Det er feil at selger kan velge å ta forskuddsbetalt før varen er sendt. Selger skal reservere beløpet og først ta betalt etter varen er sendt. Avtalt leveringstid var 12 februar, prisen har gått opp, selger har ikke klart å levere varen, det betyr at jeg må betale mer for samme vare hos en annen butikk da selger ikke har klart å levere det som var lovet i avtalen. 

Lenke til kommentar
bmwm skrev (3 minutter siden):

Har kjøpt som privatperson. Det er feil at selger kan velge å ta forskuddsbetalt før varen er sendt. Selger skal reservere beløpet og først ta betalt etter varen er sendt. Avtalt leveringstid var 12 februar, prisen har gått opp, selger har ikke klart å levere varen, det betyr at jeg må betale mer for samme vare hos en annen butikk da selger ikke har klart å levere det som var lovet i avtalen. 

Nei det er fint mulig å avtale førehandsbetaling. I dag er det vanlegast å gjennomføre betalinga via betalingskort og ein tredjeparts som reserverer beløpet og trekker beløpet seinare, men det er også heilt lovleg å avtale at pengane skal stå på selgers konto før varen blir sendt.

Dersom selger ikkje kan levere til avtalt tid så er dette ein mangel. Etter forbrukerkjøpslova har du fire alternativ:
1) halde kjøpesummen tilbake (ikkje aktuelt når du har betalt på førehand)
2) kreve oppfyllelse (om det er selgers vilje det står på, som til dømes kreve å få tilsendt varen til avtalt og betalt pris sjølv om den no er dyrare).
3) kreve heving (og då få tilbakeført kjøpssummen)
 4) kreve erstatning

Om det er mulig å kjøpe produktet ein anna stad så vil erstatningskravet ditt i all hovudsak gjelde dekningskjøp, altså det du må betale ekstra for å få kjøpt tingen ein anna stad til ein høgare pris enn det som var avtalt.
Du kan også kreve erstatning for sjølve forsinkelsen, men då må du kunne vise til eit tap som du har hatt i tidsrommet 12 februar og fram til den datoen du får levert dekningskjøpet.

Kravet om erstatning heimler du i forbrukerkjøpsloven § 24.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bmwm skrev (24 minutter siden):

Avtalt leveringstid var 12 februar, prisen har gått opp, selger har ikke klart å levere varen, det betyr at jeg må betale mer for samme vare hos en annen butikk da selger ikke har klart å levere det som var lovet i avtalen. 

Du har ikke gitt nok informasjon for å vurdere saken.

Gjelder det et av de populære og kronisk utsolgte skjermkortene?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@bmwm

Skal du kunne foreta dekningskjøp må du først heve. 

For at du skal kunne heve må forsinkelsen være "vesentlig", med mindre du ga en rimelig tilleggsfrist, se fkjl §23.

Jeg forstår saken slik at selger ikke evner å levere varen. Du har dermed rett til å heve kjøpet, foreta et rimelig dekningskjøp og få erstattet prisforskjellen.  Prisforskjell regnes som et direkte tap etter fkjl §52 (1).

Det er ikke noe å hente på forsinkelsesrenter, kravet om forsinkelsesrenter vil kun gjelde prisforskjellen og kan først gjøres gjeldende 30 dager etter skriftlig påkrav med oppfordring å betale. Påkrav kan sendes ved bruk av elektronisk kommunikasjon dersom skyldneren uttrykkelig har godtatt dette.

Jeg ville ha krevd prisforskjellen erstattet og sagt meg fornøyd med det. 

 

 

 

Endret av pedr0a
Trodde først kjøpet var mellom 2 privatpersoner
Lenke til kommentar

På forbrukerrilsynets nettsider under lov og rett ved "Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett" står det:

"Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes."

Hvis vi tipper at du har kjøpt et grafikkort så har noen nettbutikker et praktisk problem når de selv må betale ved bestilling av varer fra utlandet. Noen store nettbutikker har avtaler om at de blir fakturert ved levering, men det er sjelden tilfellet for små butikker. Det er snakk om beløp på hundrevis av millioner, potensielt en milliard som må flyttes ut av bedriften på ubestemt tid. 

Endret av SpaceLemon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...