Gå til innhold

Regjeringen vil gi 100 megabit bredbånd til alle nordmenn innen utgangen av 2025


Anbefalte innlegg

Sitat

Det nye målet er at innen utgangen av 2025 skal alle husstander og virksomheter ha tilbud om minst 100 megabit per sekund nedlastingshastighet.

Gjelder det også hytter og fritidsboliger? per dags dato er vel en del steder som knapt får 30 mbit særlig ice\telenor enkelte steder, burde være samarbeid mellom telia\telenor slik hvis et sted blir overbelastet blir man flyttet på annen node. For skal ikke mye til på 4g+ om man har kun 130 mbit på deling av flere brukere, få steder støtter over 220 mbit på 4g++  De få plassene som har 5g er lite i store bildet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (På 31.3.2021 den 10.58):

Jeg ser ikke at regjeringen skal få til dette i grisegrendte strøk (ref. overskrift) men Starlink vil sørge for det uavhengig av regjeringen.

Har mine tvil om Starlink, trengs det ikke enorme mengder strøm å håndtere milionervis av megabyte i sekundet? Hvor store solceller må den ha for å kunne driftes, og hvor mye mbps gir feks 1kwt solceller.
Eller er hensikten med Starlink kun en svak tilkobling på feks 1mbps?

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Alexander4840 said:

Har mine tvil om Starlink, trengs det ikke enorme mengder strøm å håndtere milionervis av megabyte i sekundet? Hvor store solceller må den ha for å kunne driftes, og hvor mye mbps gir feks 1kwt solceller.
Eller er hensikten med Starlink kun en svak tilkobling på feks 1mbps?

Som alt annet er satelitter sårbart for dårlig vær ellers fungerer det ganske bra uten de store kravene.

Ellers har jeg ikke satt meg inn i alle detaljene eller testet det selv ennå. I tillegg må man vente til man har fått opp nok satelitter til å dekke området du ønsker å etablere det i men innen 2025 er det nok rimelig god dekning.

Den største hindringen for de fleste er kostnaden. Ca. 5000 for etablering samt 1000,- per måned som er vel mye for de fleste med mindre man går sammen og etablerer type hubs. Pris vil nok endre seg over tid.

Når det gjelder strømforbruk ser starlink i første gen ut til å ligge jevnt på ca. 100w. Om det snør vil den iverksette et varmeelement for å smelte snøen og da øker den opp mot 150w i perioder.

Men det jeg er mest spent på er om de kommer med en mer mobil løsning etterhvert. Selv om denne enkelt kan tas med til både camping, bilturer og hytte. (nye elbiler har ofte 150W schuko uttak).

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (52 minutter siden):

Som alt annet er satelitter sårbart for dårlig vær ellers fungerer det ganske bra uten de store kravene.

Ellers har jeg ikke satt meg inn i alle detaljene eller testet det selv ennå. I tillegg må man vente til man har fått opp nok satelitter til å dekke området du ønsker å etablere det i men innen 2025 er det nok rimelig god dekning.

Den største hindringen for de fleste er kostnaden. Ca. 5000 for etablering samt 1000,- per måned som er vel mye for de fleste med mindre man går sammen og etablerer type hubs. Pris vil nok endre seg over tid.

Ja mange fiberlevrandører med untakk av hytterområder har vel ofte fri etablering mot bindingstid, men finnes untakk for mindre områder. Fiber tar lite strøm 5 watt eller noe slik, er bedre pingtider, og mere stabilt, men tror det blir billigere når det masseproduseres, er sikkert det som er årsaken foreløpig, og sattelitene har kun 5 års levetid, fiber kan holde 25 år eller lengere hvis de ikke blir ødlagt i graving. Men det som er komisk fra 150 mbit er billigere med fiber en satelitt og 4g\5g foreløpig, man har også ubegrenset forbruk.

Vet ikke om satelitt funger sporing slik at skal man bruke torrent og slik er det vanskeligere å finne hvor du er?

Så fordelen med satelitt er hvis det kan brukes på fly\båt eller området hvor det ikke er lønnsomt å bygge ut fiber til skog og fjell kanskje? jortumheimen blir neppe dekket med fiber og 5g på godt stund, særlig på fjellet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

https://e24.no/teknologi/i/oAvXB7/regjeringen-frister-teleselskapene-med-byttehandel-tilbyr-560-mill-i-rabatt-mot-bedre-distriktsdekning

Så man kan jo håpe det hjelper, da det er lite poeng å ha 2g\3g med kun 10 mbit hastighet ned i bestefall.

For største problemet er det er dyrt å bygge ut 5g da man må oppgradere nesten alt.

Sitat

Den gangen bladde Telenor, Ice og Telia opp til sammen 735 millioner kroner.

Men hvor mye utgifter regner starlink med? For vi snakker jo mye penger på 2g\3g men tror utgiftene faller etter 2025 siden er urimilig å betale mye for 10 mbit på deling. Blir satelitt avgiftbelagt? Eller er kun utstyret som koster penger ikke skattebelagt en gang?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...