Gå til innhold

Regjeringen vil gi 100 megabit bredbånd til alle nordmenn innen utgangen av 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Høyhastighetsbredbånd defineres av Helleland som en nedlastingshastighet på minimum 100 megabit per sekund og en opplastingshastighet på 10 megabit per sekund.

Når skal politikere skjønne at 10 Mbit/s er alt for lav opphastighet. Får ikke mange videosamtaler på det samtidig som man skal gjøre andre ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Greit nok jeg får god hastighet ute i ingenmannsland over 4G, men betaler jo det hvite ut av øyet for data........ Eller så kan jeg betale 599, 699 eller 799 for 10, 30 eller 60Mb/s og ha 2TB......

Er man utenfor allfarsvei er det dermed et valg mellom å ha god fart, men lite data eller greit med data og lav fart.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge ligger som vanlig etter andre land på dette området, jeg bor i Spania og har 4G mobilt bredbånd.

Hastigheten på 20/1 er ikke mye å skryte av men det er heldigvis ingen datakvote, her har myndighetene bestemt for lenge siden at alle skal ha mulighet for internett og hvis det ikke er mulig med kobber eller fiber så blir det mobilt bredbånd uten kvote. Det er også billig og enkelt å kjøpe datapakker til mobiltelefon.

Fikk beskjed før Jul at vi kunne bestille fiber, kabelen er klar og ligger 50 meter nedenfor huset men som vanlig er det byråkratiet som er kronglete. Movistar er pliktige til å levere fiber men problemet er at de ikke graver eller setter opp påler på privat eiendom, de kan heller ikke benytte seg av eksisterende infrastruktur som pålene til strømnettet.

Nå jobbes det vist med en plan mellom Movistar og kommunen for å få fiberen inn til huset, dette kan ta på tiden og gjerne et par år før det skjer noe. Er veldig fristende å bestille nett fra Starlink siden jeg fikk beskjed om at de nå kan levere på Kanariøyene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

100 Mb/s inn og 10 Mb/s ut er i minste laget i dag og da holder det ikke som målsetning i 2025. Vi har hatt en rask vekst i bruk av videokonferanser og det krever større båndbredde til trafikken ut fra abonnentene når flere mennesker skal ha muligheten til å bruke videokonferanse samtidig, og det er behov for å bruke video med høyere kvalitet enn i dag. Vi har fått en ny hverdag med større bruk av hjemmekontor og fjernundervisning, og streaming av hjemmeunderholdning spiser også mye kapasitet. En annen faktor som er like viktig som båndbredde er pris. Vi kan ikke etablere et digitalt samfunn hvor tilbydere av nett kan drive med digitalt landeveisrøveri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle som har fått etablert fiber inn i boligen er så og si garantert evig økning i hastighet da man kun begrenses av lysets hastighet. Dermed trenger bare tilbyder å oppgradere nodene og serverne mens bruker bare må bestille nyere hjemmesentral/ruter og brukerutstyr som takler høy hastighet. Allerede i dag kan man få kjøpt utstyr som tilrettelegger for 10 Gbit/s symmetrisk hastighet. Men det går noen år til man får tilbud om det til en fornuftig pris. Altibox tar i dag 719 kr pr. mnd. for sitt tregeste abo. på 150 Mbit/s, mens de tar 1299 for det raskeste på 1 Gbit/s.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NTB - digi skrev (På 31.3.2021 den 10.13):

Jeg er spent på hvordan de skal løse dette der moder'n bor. Eneste alternative der er ADSL over fasttelefonlinja, som man på en god dag kan få jaget opp i hele 1 megabit pr sekund. Mobildekning er så ræva dårlig at fasttelefon er eneste praktiske alternativ, og selv om det går fiber en snau kilometer unna har man to lokale tilbydere som har tatt hver sin del av "kaka". Gjett hvem som har ramlet mellom alle stoler og får null og niks ...

Jeg holder ikke akkurat pusten når det gjelder oppfylling av dette løftet, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Raven_Heart said:

Jeg er spent på hvordan de skal løse dette der moder'n bor. Eneste alternative der er ADSL over fasttelefonlinja, som man på en god dag kan få jaget opp i hele 1 megabit pr sekund. Mobildekning er så ræva dårlig at fasttelefon er eneste praktiske alternativ, og selv om det går fiber en snau kilometer unna har man to lokale tilbydere som har tatt hver sin del av "kaka". Gjett hvem som har ramlet mellom alle stoler og får null og niks ...

Ettersom regjeringa legg pengar i potten, så kan det jo vera at tilbydarane omsider vil levera? For når alt er sagt så er det jo kun eit økonomisk spørsmål.

Lenke til kommentar

som vanlig kunstig lave tall for å kunne skryte i EU som 100% bredbåndsdekking. 

 

kravet skulle vært 500/500mbit idag og økt med 100mbit i året, frem til den er gigabit/gigabit så kan de starte presse prisene. 

10mbit ut er ikke nok for fjernarbeid og telenor,telia osv selger som hakke møkk og lurer folk.lavekvoter på 4-5G.  total mangel på ønske om inovasjon, engang i året får jeg epsot fra telia vi øker nedhastighet med 50mbit! meeen prisen blir også 100kr dyrere. 

 

jeg tregner ikke mer ned, jeg vil ha UT hastighet.  meen dette veit telia, de veit også at en brøkdel av deres bruker bruker 100% av linjen på en 750mbit linje,  så her kan de øke hele tiden og lure folk til å betale mer, men at de holder ut så lavt er en stor uting, enste grunnen til at jeg kjører 750 idager forid der får jeg hele 25mbit ut.  kunne fint nedgardert til 500 men da mister jeg også ut. 

 

Telia få fingeren ut! legg ned TV, IP telefon og alt slik ræl bruk hele spekteret på bredbånd og lever bredbånd. 

 

 

Lenke til kommentar
victorosbourne skrev (2 timer siden):

Kobber er "raskere" enn fiber. En normal fiber vil fotonene reise ca 70% av lysets hastighet. I kobber vil elektronene reise 90% av lystets hastighet. Så begrensingene på kobber er nok ett annet sted.

Hastigheten selve signalet har gjør ikke en pøkk for overføringshastighet. Som alt annet skjer dataoverføring via kobber med en serie 1 og 0 (teknisk sett høy og lav spenning), og frekvensen disse kan sendes med er det som begrenser hastigheten. Høyere frekvens fører til større hastighet, men signalet er mer sårbart for forstyrrelser og signaltap, som i praksis betyr at hastigheten kun kan opprettholdes over relativt korte avstander. VDSL2-Vplus, som er den raskeste standarden som er tilgjengelig for "hvermannsen," klarer 300/100 Mbit/s, men bare over avstander som er 300 meter eller kortere. Blir avstanden større avtar ytelsen raskt, og eventuell infrastruktur for å opprettholde en "brukbar" hastighet blir fort idiotisk dyr og vanskelig å vedlikeholde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...