Gå til innhold

CD Projekt dropper frittstående Cyberpunk 2077-flerspillerspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (8 timer siden):

Kilder? Jeg finer vertfall ikke denne informasjonen, eneste jeg finner er at GTA Online blir gratis i 3 måneder for PS5 spillere. GTA Online er jo og et fint eksempel på den absolutt verste monetization praksisen som er der ute. Så tror du skal være forsiktig med å løfte Rockstar/2K opp som et eksempel på et selskap til etterfølgelse. Din argumentasjon startet for øvrig med at du mente at dette med gratis remasters var en praksis som ble gjort av nærmest alle utviklere å presenterte en hau spill som overhode ikke var remasters, og vi står da igjen med ett spill fra en utvikler, som jeg faktisk betviler kommer til å bli gratis. Så jeg vet ikke hvem som tar feil her jeg? Jeg føler at min sak vertfall står ganske sterkt. 

Jeg har sakt mitt og mener at ved at CDPR tilbydde refund for alle uavhengig av plattform, som de kommuniserte ut på de kanalene de hadde faktisk gjør situasjonen bedre enn vist de ikke hadde gjort det. Men du skal få lov å ha din mening om at det ble kommunisert ut for dårlig, til tross for at det var klistret overalt, selv i mainstream media, tror jeg ikke vet om noen som ikke fikk med seg at de kunne refunde spillet, selv folk som ikke hadde interesse for det fikk jeg høre dette fra.

Saken er jo det at CDPR har behandlet kundene sine bedre enn andre selskaper, hva jeg forventer eller ikke er urelevant, de har vært aktive motstander av praksiser som objektivt sett har vært ødleggende for spill industrien, og har du kjøpt ett spill fra CDPR så har du fått det du har betalt for, ingen micro transactions, ingenting låst bak betalingsmurer, ingen pre order bonuser, ingen DRM med mindre du selv ville ha det gjennom steam. Jeg velger å gi de litt goodwill for alt det gode de har gjort for industrien og alle dems gode standpunkt oppi dette her, til tross for at de for all del bommet massivt på sin siste spill lansering, noe de må svare for både overfor sine spillere og investorer, som nevnt tidligere. Nå er de opp til dem å vise at de ikke har blitt til det selskapet deres største kritikere sier og veldig mange øyne følger tett med på de nå. Gjør de samme feilen flere ganger mister de all kredibilitet. 

Dette er så latterlig. At du selv føler at spill aom Destiny 2, Control, ESO, GTAV og mye mer ikke er «fullverdige» oppdateringer for PS5 er ikke et argument for noe annet enn at du ikke forstår deg på spillutvikling. Du hevdet CDPR var de eneste som forholdt seg til den praksisen, jeg viser at det motsatte er sannheten, og du tar 100% kategorisk objektivt feil. Ferdig. Det er ikke oppe til diskusjon. Her tar du bare faktuelt feil.

Jeg er overbevist om at de aller fleste som kjøpte Cyberpunk på gamle konsoller og var misfornøyde med det, ikke tog steget og fikk det refundert. For at det skulle vært tilfellet måtte denne beskjeden dukket opp inne i selve spillet. Det burde det også gjort, og det er hårreisende dårlig at det ikke gjorde det. Men igjen, det handler bare om bunnlinja for CDPR, akkurat som for alle andre i denne bransjen.

Det er ganske fantastisk å påstå at selskapet som driver misvisende markedsføring, for deretter å nekte andre å vise faktisk video fra spillet, behandler kundene sine bra.

Du gjør jo mer mental gymnastikk enn selv den ivrigste Trump-supporter som forsøker å unnskylde krumsprangene til den avskjedigede presidenten. 

Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (19 minutter siden):

Du gjør jo mer mental gymnastikk enn selv den ivrigste Trump-supporter som forsøker å unnskylde krumsprangene til den avskjedigede presidenten. 

Når du går til slike tåplige å feilaktige paraleller og antagelser om meg gidder jeg faktisk ikke diskutere mer med deg, de som leser diskusjonen vår for selv få lov å bestemme hvem av oss som har holdt oss saklig, faktuell og ryddig, jeg har fått nevnt mine argumenter. Du får siste ordet, gratulerer :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet til CDPR var at de lovet for mye og kunne ikke levere. I denne tråden så har de blitt kritisert for både å utsette spillet og for å levere et uferdig produkt. Det var derfor lite du kunne gjort det siste året og det var ikke et aktivt forsøk på å lure oss. Og spillet de slapp ut er ikke et dårlig spill, mange har kost seg med spillet. De har også kommet med en unnskyldning og prøvd å rette opp i feilene.

La oss se litt på hva andre spillestudioer gjorde. Sim City hadde laget gode spill til Sim City 4 og hadde et veldig godt rykte. Vi forventet da å få Sim City 5 iløpet av de neste 5 årene, men de fikk vi ikke. Istedenfor 10 år senere så slapp de ut Sim City 2013. Når fansen hørte, før det ble sluppet ut at det skulle være alltid-online og bittesmå kart så var det mange som klaget. Men de lyttet ikke, gjorde null forandringer og slapp den ut. Når det ble sluppet ut så gikk serveren deres ned og ingen kunne spillet spillet. Når folk endelig kunne spille spillet så fant man ut at logikken bak simuleringen var tragisk, f.eks. sims byttet hus hver dag, biler tok alltid korteste vei og befolkningstallet ble multiplisert. For å helle salt på såret så ble spillet fort offline fordi de ikke ville betale for serveren. Maxim gikk konkurs, men EA fikk melket 2 millioner salg fra folk som kjøpte på grunn av navnet og tapte derfor ikke masse penger. 

Diablo 2 ble sluppet ut i år 2000 og var en suksess. Folk forventet at man ville få Diablo 3 iløpet av de neste 5 årene, men det fikk vi ikke. Istedenfor fikk vi Diablo 3, 13 år senere. Folk trodde at siden de hadde brukt så mye tid på Diablo og det er ikke et grafisk krevende spill, så har de ihvertfall fått mye tid på å designe et bra spill. Men i realiteten så var spillet kort og de hadde lagt på always online selv om mange ville spille offline. 

Og så har vi Valve som aldri slapp ut Half Life 2 episode 3, Elder Scrolls som melket forbrukerene med Fallout 76 og mange andre. CDPR prøvde ikke å lure sine forbrukere som mange andre spilleselskaper drev på med, de bare lovet for mye og klarte ikke å levere. Jeg antar derfor at CDPR vil lære litt av denne fiaskoen og slippe ut mer fullførte spill i fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 timer siden):

Hvilken in game Pre Order bonuser hadde Cyberpunk 2077? Hvilken Pre Order bonuser hadde Witcher 3? Kan gi det ett hint, du tar feil. De tingene som media portrerte som pre order bonuser får du også om du kjøper spillet i dag. Ingen forskjell fra om du kjøpte det før release eller etter.  Du får akkurat de samme spillene med akkurat det samme innholdet om du kjøpte det før release eller etter release, som er hele poenget mitt. 

I spillet ja, men du får også innhold utenfor spillet ved å forhåndsbestille det.

Det er en pre-order bonus uansett om det er i spillet eller ikke.

Det å flytte målstreken hver gang noen påpeker en feil ved det du skriver begynner å bli litt gammelt...

Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

CDPR prøvde ikke å lure sine forbrukere som mange andre spilleselskaper drev på med, de bare lovet for mye og klarte ikke å levere. 

Hvordan kan du komme med denne konklusjonen etter at cdpr bevist nektet å legge ut videoer av spillet før etter lanseringen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Iki said:

Hvordan kan du komme med denne konklusjonen etter at cdpr bevist nektet å legge ut videoer av spillet før etter lanseringen?

Når de gjorde dette så var skaden allerede skjedd. De hadde egentlig to valg, enten så måtte de utsette det igjen eller så måtte de late som alt var fint. I ettertid så burde de nok ha utsatt det igjen, eller utsatt konsollversjonen, men jeg forstår hvorde de valgte å bare slippe det ut.

Når de har valgt å slippe det ut, så må de naturligvis skjule det som ikke fungerer, fordi hvis de ikke gjør det så kommer fansen til å kreve at de utsetter det.

Men hva ville du gjort om du tok over i august 2020? Du har et spill som er 80% ferdig og forbrukerene er lei av all utsettelsene. Utsetter du igjen og påfører selskaper millioner av dollar i kostnader, eller gjør du noe annet?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

Men hva ville du gjort om du tok over i august 2020? Du har et spill som er 80% ferdig og forbrukerene er lei av all utsettelsene. Utsetter du igjen og påfører selskaper millioner av dollar i kostnader, eller gjør du noe annet?

Jeg ville gått ut med en video av spillet, slik det var på dette tidspunktet.

Kansellert alle pre-orders som hadde kommet inn før dette tidspunktet.

Åpnet opp for kjøp av en early access utgave, med et early access vannmerke i spillet.

Deretter hadde jobben blitt å rydde opp internt i selskapet, samtidig som fokus hadde blitt satt på å fikse en del av spillet i gangen.

Det aller viktigste ville vært å fått inn QA testere, da vi tydeligvis ikke har det.

Fått inn et pr team, også invitert kjente youtubere, for å vise frem hvordan spillet var, og hvordan vi fortsatte utviklingen.

Lagt ut en lengre video hvor jeg personlig beklagde, istedenfor et Twitter innlegg, og fortsatt med slike lengre videoer omtrent en gang per uke. Noe lignende det playoverwatch gjør på YouTube.

 

 

Ved å gjøre det på denne måten ville vi ikke solgt like mange eksempler, men vi hadde heller ikke måttet betalt tilbake en haug penger.

Spillet ville ikke blitt tatt ned fra PSN.

Firmaet hadde blitt bedre kjent for åpenheten sin, og vi kunne fortsatt utviklingen uten et stort press.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Iki said:

Jeg ville gått ut med en video av spillet, slik det var på dette tidspunktet.

Kansellert alle pre-orders som hadde kommet inn før dette tidspunktet.

Åpnet opp for kjøp av en early access utgave, med et early access vannmerke i spillet.

Deretter hadde jobben blitt å rydde opp internt i selskapet, samtidig som fokus hadde blitt satt på å fikse en del av spillet i gangen.

Du ville da ikke solgt en eneste kopi og måtte betale tilbake masse penger for pre-orders. Aksjekursen ville kollapset og investorene hadde flyktet. Mediaartiklene ville skrevet om hvordan CDPR er i finansiell trøbbel istedenfor om Youtuberene.

Kanskje det hadde gått bra allikavel, men det var en økonomisk risiko som CDPR ikke var villige til å ta.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 timer siden):

Når du går til slike tåplige å feilaktige paraleller og antagelser om meg gidder jeg faktisk ikke diskutere mer med deg, de som leser diskusjonen vår for selv få lov å bestemme hvem av oss som har holdt oss saklig, faktuell og ryddig, jeg har fått nevnt mine argumenter. Du får siste ordet, gratulerer :) 

Saklig. Kommer med latterlige påstander og hevder jeg har sagt ting jeg aldri har ytret.

Faktuell. Her er det ikke noe mer å si. Jeg har gjentatte ganger bevist at du objektivt har tatt feil i dine påstander.

Ryddig. Ærlig talt, ikke noe ryddig i å lyve om hva andre faktisk sier i dårlige forsøk på hersketeknikker.

Forøvrig synes jeg parallellen jeg brukte var direkte utsøkt. Satt som en kule. 

Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (8 minutter siden):

Saklig. Kommer med latterlige påstander og hevder jeg har sagt ting jeg aldri har ytret.

Faktuell. Her er det ikke noe mer å si. Jeg har gjentatte ganger bevist at du objektivt har tatt feil i dine påstander.

Ryddig. Ærlig talt, ikke noe ryddig i å lyve om hva andre faktisk sier i dårlige forsøk på hersketeknikker.

Forøvrig synes jeg parallellen jeg brukte var direkte utsøkt. Satt som en kule. 

Du snakker om hersketeknikker og løgn, samtidig som du drar inn amerikansk politikk i en spilldiskusjon og sammenligner dine motdebatanter med Trump supportere. Jeg tror jeg aldri har sett noe møte seg selv så hardt i døra før.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 timer siden):

Du ville da ikke solgt en eneste kopi og måtte betale tilbake masse penger for pre-orders.

Pengene må de uansett betale tilbake, bare at de nå mistet all troverdighet og det gode ryktet de hadde.

Ellers ville man lett solgt flere kopier.

Valheim har solgt over 6 millioner kopier, kun på PC, som et early access spill.

Det tallet er veldig nært salgstallene til cyberpunk. (På PC)

 

Camlon skrev (6 timer siden):

 Aksjekursen ville kollapset og investorene hadde flyktet. Mediaartiklene ville skrevet om hvordan CDPR er i finansiell trøbbel istedenfor om Youtuberene.

Du mener akkurat slik det gikk nå?

Aksjene er fortsatt i fritt fall, investorene saksøker dem, og media skriver kun om problemene.

 

Om du skal tape penger så er det alltid bedre å gjøre det samtidig som du beholder sjansen til å tjene dem tilbake senere.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Iki said:

Pengene må de uansett betale tilbake, bare at de nå mistet all troverdighet og det gode ryktet de hadde.

Det er ikke riktig. 60% av deres preorders var på PC, hvor det var ingen mulighet til å få pengene tilbake. Og på konsolene så var det bare en mulighet til å refundere, mange valgte å ikke gjøre det.

 

Quote

Valheim har solgt over 6 millioner kopier, kun på PC, som et early access spill.

Refunderte de også alle preorders?

 

Quote

Du mener akkurat slik det gikk nå?

Det kunne vært mye verre, aksjen falt bare til 2019 nivåer og er fortsatt mye høyere enn 2017 og 2018.

Med denne releasen så fikk de ihverfall penger inn. Om de fikk dårlig omtale i media og måtte betale tilbake penger så kunne det vært mye verre,

Lenke til kommentar
Camlon skrev (43 minutter siden):

Det er ikke riktig. 60% av deres preorders var på PC, hvor det var ingen mulighet til å få pengene tilbake. 

Altså tyveri, og all grunn til å saksøke firmaet?

Å bryte loven er ikke noe man bør holde på med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...