Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overtidsbetaling salgsjobb med fastlønn og bonus


sigmundur

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber som selger i et firma med butikk utenfor Oslo og Bergen og butikk og lager i en annen by. Jeg har lav fastlønn for å dekke faste utgifter og bonus oppå det. Bonus utgjør vanligvis omtrent det samme som fastlønn i løpet av et år.

Jobber i snitt ca. 55 timer i uka. Ser at det normale skal være 9 timer/dag eller 40 timer/uke. Dette betyr at jeg har ca. 780 timer overtid i året. Det er lite reising i jobben, så timene er ikke derfra, men mye ubekvem arbeidstid kveldstid, helg og høytider som følge av at våre kunder er vanlige mennesker som tar seg tid til å kjøpe våre produkter når de gjerne har fri selv. Våre produkter må også monteres, og dette gjøres gjerne med kundene tilstede.

Jeg får ikke betalt for overtid.

Med ny eierstruktur som følge av at et større internasjonalt selskap som har kjøpt opp selskapet jeg jobber i så begynner jeg å bli litt sliten. Dette pga. endringer i arbeidsoppgaver og nedbemanning bl. a. som følge av covid. Dette gjør at det stadig er flere arbeidsoppgaver og "alt må gjøres" for at ting skal gå rundt. Jeg har ikke sagt ifra enda og tenkte jeg skulle lufte tankene mine her først.

Har jeg rett på overtidsbetaling? Har lest meg opp såpass at jeg forstår jeg kan være i en "særlig uavhengig stilling" i og med at jeg er tilgjengelig for kunder på telefonen hele tiden og jobber selvstendig.

Har jeg rett på avspasering?

TLDR;

Jeg har fastlønn med bonus og jobber 780 timer overtid i året. Bonus er prosent av brutto fortjeneste. Har vært fornøyd men har fått flere arbeidsoppgaver som gjør at jeg ikke får bonus. Jobber selvstendig og mye kveld, helg og høytider. Har jeg rett på overtidsbetaling eller avspasering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har rett på overtidsbetaling.

Nei, du har ikke en særlig uavhengig stilling.

Du jobber ulovlig mye overtid. Hele ordningen er dundrende brudd på arbeidmiljøloven (pgf 10-6)

Regn ut hva du har i timelønn og sammenlign med lønnen i andre yrker. Du vil sannsynligvis se at du har svært dårlig betalt for jobben du gjør.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva sier arbeidsavtalen din?

Er dette pålagt overtid, eller er det bare timer du av eget initiativ legger inn for å "maxe" bonusen?

Dersom dette ikke er pålagt vil jeg tro du stiller svakt, og risikerer nok at arbeidsgiver sier noe som: "Du vil ha overtidsbetaling? Da får du bare jobbe færre timer da slik at vi unngår den situasjonen...."

Lenke til kommentar

Du har antagelegvis ikkje ei særleg uavhengig stilling, men det er ikkje heilt utenkeleg, det kjem ann på kor uavhengig stilling du har. 

Har du ikkje særleg uavhengig stilling så jobber du ulovleg mykje. 

Du har rett på overtidsbetaling når du blir pålagt å jobbe overtid. 

 

Her må du sjekke opp kva som er avtalt i arbeidsavtalen din, deretter er det nok aktuelt å ta ei runde på om arbeidsavtalen er lovleg. Husk at arbeidsmiljøloven er ei vernelov som har som formål å beskytte deg mot overarbeiding som kan føre til helseproblem og sjukefråvær. 

Lenke til kommentar

Her er det jo litt vanskelig å svare.

 

Har du arbeidstid eller er du fri til å jobbe når du vill?

Er det slik at du blir pålagt timene eller tar du initiativ selv?

Sannsynligvis er dette ulovlig og dere er underbemannet slik at du må påta deg mer arbeid enn nødvendig. 

Første bud, kom deg inn i en fagforening. Ta kontakt med deres advokat tjeneste og få klarhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...