Gå til innhold

Telenor Fiber bedrift faller stadig ut! Skryter av oppetid!!


Anbefalte innlegg

Har hatt telenor fiber bedrift nå i ca 4 mnd.

Lørdag mistet vi signalet ca kl 11. Kritisk da vi har mye overvåking online. Ringte dem etter ca en time. De kunne ikke gjøre noe før mandag morgen, da teknikker ikke er på jobb på kvelder og i helger. Så de skulle ta tak i det mandag morgen.

Nettet kom tilbake ca kl 11 på søndag, altså borte i ca 24 timer.

Hørte ikke noe fra dem på mandag, men de har sikkert funnet ut at vi hadde fått nett igjen og bryr seg ikke mer om saken.

Tirsdag kveld ca 19:55 forsvant nett igjen. Jeg kjørte opp dit, og samme type feil. Prøvde å restarte fiber modem, men bare 3 orange lys. Samme som på lørdag.

Ringte igjen, men fikk samme svar. Ingen kan hjelpe på kveldstid og helligdager. Så jeg måtte prøve å ringe i morgen etter kl 8.. De på kveldene hadde ikke opplæring i tekniske ting.. Så totalt ubrukelige folk til sånt.

Har alltid hatet telenor siste 20 år.. Fordi de er dyre, ubrukelige, og dårlig service.

Men kun de som kunne levere fiber på denne adressen.. Så ingen andre valg.

Men vi må finne bedre løsning, da vi er avhengig av online overvåking.

Hva kan gjøres??

Kan risikere hele påsken uten nett... siden de ikke kan fikse det da hvis det oppstår noe.

Spurte dem om alltid på nett garantien.. men det gjaldt bare om man hadde telenor mobil, så de kunne gi meg noe gratis mobilpakke!! Men her er dårlig telenordekning på mobil, og dobbel pris på abbonnement.. Så det er uaktuelt. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten får du hva du betaler for, eller så har du med avtalen bak deg rett på noen få kroner tilbake som kompensasjon.

Poenget mitt er: Hvis det du overvåker er så kritisk som du skal ha de til så hadde du ikke hatt et enkelt Telenor Bedriftsabonnement og du hadde betalt 100x hva du betaler i måneden per idag. På fakturaen hadde du sett ting som alternativ fremføring, spredt routing, garantert feilretting, , SLA'en din hadde nevnt hva du har krav på hvis feil varer over x timer og ting som availablity, MTBF, MTBO, MTRS, kanskje til og med MTBSI. Du hadde hatt nummeret til Telenor Storkunde som svarer døgnet rundt, året rundt. Du hadde hatt din egen KAM hos deg og en KAM hos Telenor og månedlige møter for å gå over hvor mye penger du har krav på å få igjen. Hvis Telenor virkelig er den eneste som kan levere fiber til deg og dine oppetidskrav er så høye som du tror i din lille boble så hadde du allerede gravd din egen fiber og/eller hatt egne frekvenstillatelser og radiolinjer satt opp for en redundant løsning selv i tillegg til Telenor sin fiber.

Og husk, TCP/IP er best effort. Har alltid vært, kommer alltid til å være. Selv hvis alle dine tjenester, både sentralt og alt du overvåker er i Telenor sine fiberringer i Norge, så er det best effort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg ville føre detaljert oversikt/regnskap over utfallene av nettet og sendt komplett oversikt hver gang til Telenor, med krav om betalingsnedsettelse i tråd med antall/lengde av problemene.

Jeg hadde en lignende historie med telenor for mange år siden da de ikke leverte ADSL-hastighet i tråd med markedsføringen, og krevde tilsvarende betalingsnedsettelse. De ble veldig sure, men jeg fikk til slutt penger tilbake og bedre hastighet. Det førte også til at andre fikk bedre hastighet.

Det er endel arbeid med å føre slik oversikt, men det er nok veien å gå mot slike som Telenor. Skap litt arbeid for dem, så blir de motivert til å løse problemet.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Dersom Telenor er eneste aktør som leverer fiber til adressen og eneste reelle alternativ er mobilt bredbånd så er det vel om å gjøre å utnytte mulighetene du har.

At abonnementet koster mer per måned må du vel veie opp mot behovet for overvåkning som du beskriver som kritisk. 

Dårlig dekning kan kanskje løses med en utendørs retningsantenne tilkoblet en god ruter.

Det finnes jo 2 mobilnett til utenom Telenor her i landet og mobilt bredbånd fra en av disse kan jo være et alternativ?

Lenke til kommentar

Fikk samme feil på søndag kveld. Har mistet nett 3 ganger i løpet av 8 dager.

Prøvde å sjekke opp telia trådløst nett. Men fikk avslag med begrunnelse at det var enten bedre kablet linje tilgjengelig, eller dårlig dekning på trådløst.

Har sjekket før, og da var det ikke kobber i bygget. Men telia fiberen gikk til mobilantenne på bygget. Da burde de vel kunne tilby tråløst når antenna er på bygget?

Telenor svarte følgende i morges: 

Vi beklager at feilrettingen er forsinket, og gjør det vi kan for å få rettet feilen så snart som mulig. 

Hilsen Telenor

Dette er en automatisk generert melding. Svar blir ikke behandlet.
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hva må til for å kunne si opp avtalen med telenor når det ennå er gjentatte brudd. Og montørene sier grøsser nedover ryggen når de får feilrettinger i området.. Senest i går og i dag har det vært brudd på flere timer.. Men har funnet aternativ med tråløst bredbånd nå som man bør kunne stole på..

Star at binding gjelder til 17.11.23..

Men de skryter jo av den gode oppetiden.. men hjelper jo ikke det når den ikke holder mål..

Mulig å si opp avtalen pga mye nedetid og ustabil linje?

Lenke til kommentar
3 hours ago, PROuser said:

Mulig å si opp avtalen pga mye nedetid og ustabil linje?

Hvis du har ført detaljer oversikt/regnskap over utfallene av nettet slik som jeg forslo ifjor er det jo mulig å sende den oversikten og si opp avtalen pga. sviktende leveranse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...