Gå til innhold

Volkswagen ID.4 kan bli årets mest solgte bil. Dette er våre førsteinntrykk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes virkelig de burde latt han karen fått lov å gå på do, før de filmet.  Han sliter jo så mye, at han surrer i tillegg. Jeg sliter ihvertfall med å forstå hvordan man kan ta ut bagasjeromskapasiteten ved å fjerne det løse, foldbare gulvet...

Dessverre så faller artikkelen på at disse tydelig er så farget av forelskelsen i bilen, og lar seg begeistre av ting som er relativt standard, at det blir en reportasje der vi kan glemme å ta meningene om bilen seriøst.

For all del, det er lov å bli imponert av en bil, eller aspekter ved den. Men når man virker å være "frelst" før reportasjen starter, så er man ikke lenger objektiv og uhildet.

Nå må det sies at jeg orket ikke se ferdig videoen nå, stoppet etter 4 minutter +, så det får vente til i morgen med å se den ferdig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Dessverre så faller artikkelen på at disse tydelig er så farget av forelskelsen i bilen, og lar seg begeistre av ting som er relativt standard, at det blir en reportasje der vi kan glemme å ta meningene om bilen seriøst.

Enig, litt skuffa her. Det skal sies til deres "forsvar" at de er litt mer avmålte over ting lenger ut i videoen, men ser frem til å se den endelige dommen etter litt lenger testing.

Inntrykket mitt er at dette ikke er de mest oppdaterte, bilinteresserte biljournalistene jeg har sett. Den automatiske bakluka for eksempel hadde jeg på en 2016 VW Passat, uten at det var helt nytt da heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Synes virkelig de burde latt han karen fått lov å gå på do, før de filmet.  Han sliter jo så mye, at han surrer i tillegg. Jeg sliter ihvertfall med å forstå hvordan man kan ta ut bagasjeromskapasiteten ved å fjerne det løse, foldbare gulvet...

Dessverre så faller artikkelen på at disse tydelig er så farget av forelskelsen i bilen, og lar seg begeistre av ting som er relativt standard, at det blir en reportasje der vi kan glemme å ta meningene om bilen seriøst.

For all del, det er lov å bli imponert av en bil, eller aspekter ved den. Men når man virker å være "frelst" før reportasjen starter, så er man ikke lenger objektiv og uhildet.

Nå må det sies at jeg orket ikke se ferdig videoen nå, stoppet etter 4 minutter +, så det får vente til i morgen med å se den ferdig.

Har sett litt på streaming av teslabjørn sin polarsirkel tur og forbruksmåling av denne. Han burde ikke være for vw tunet.

Han skryter av plass, ladehastighet, lys, støynivå, travel assist og forbruk.

Seter er også bra.

Kjørte 450km i 90km/h i 13-15grader temp. 167wh/km

Han tror den blir en storselger. Han påstår også at software er fikset. Men han er kritisk til betjening. Mye kan nok endres ved oppdatering.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg vet om en norsk journalist eller biljournalist som ikke forguder VW. De er så freidige at de til og med kaller Volkswagen for premiumbiler og helt har glemt hva merket betyr på norsk. Virker som de er så overbegeistret for at importørene gidder å låne dem dem bil, at de helt glemmer det de (burde ha) lært da de tok journalistutdannelsen.

Absolutt alt som kommer fra Hitlers eget bilmerke og løgnhalsene i Wolfsburg er superduperbra og helt nytt. Bare se på ID.3-testene. Tidenes drittelbil som er et sammensurium av blåkopier fra andre bilprodusenter og feil. F.eks. den nye og innovative girvelgeren, som norske biljournalister har helt glemt at er et over 10 år gammelt design fra en konkurrerende elbil.

Hvis man vil ha 100% ærlig, nøyaktig og seriøs biljournalistikk, så bør man se på videoene til tyske Autogefühl (engelsk tale). Der får ID.4 nærmest slakt på enkelte områder, noe som står i ganske sterk kontrast til hallelujastemningen her i Norge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (41 minutter siden):

Har sett litt på streaming av teslabjørn sin polarsirkel tur og forbruksmåling av denne. Han burde ikke være for vw tunet.

Han skryter av plass, ladehastighet, lys, støynivå, travel assist og forbruk.

Seter er også bra.

Kjørte 450km i 90km/h i 13-15grader temp. 167wh/km

Han tror den blir en storselger. Han påstår også at software er fikset. Men han er kritisk til betjening. Mye kan nok endres ved oppdatering.

Bilen er sikkert veldig bra, og siden det er VW er den nesten garantert en suksess salgsmessig. Og jeg tror mange vil trives i bilen. Det var ikke den jeg kritiserte, for som sagt, jeg har ikke sjekket den ut like godt ennå, men det var reportasjen som jeg reagerte på. Man må forvente mer integritet i en biltest, ellers så kan man virkelig begynne å tro reportasjen er kjøpt og betalt, med bonus på toppen.

Mange lot seg sikkert skremme av problemene med ID.3, men man måtte vel forvente at ny software skulle rette opp i det meste. Dog tror jeg det fremdeles vil være mere "hikke" som dukker opp etterhvert, men det er nok bare småtterier, og ikke mer alvorlige feil og mangler, som i starten. Men en liten skandale at VW pushet ut bilen så uferdig, og de som fikk bil før siste SW-oppdatering bør få en kompensasjon fra VW, som fri service i 3 år, eller noe lignende.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

Bilen er sikkert veldig bra, og siden det er VW er den nesten garantert en suksess salgsmessig. Og jeg tror mange vil trives i bilen. Det var ikke den jeg kritiserte, for som sagt, jeg har ikke sjekket den ut like godt ennå, men det var reportasjen som jeg reagerte på. Man må forvente mer integritet i en biltest, ellers så kan man virkelig begynne å tro reportasjen er kjøpt og betalt, med bonus på toppen.

Mange lot seg sikkert skremme av problemene med ID.3, men man måtte vel forvente at ny software skulle rette opp i det meste. Dog tror jeg det fremdeles vil være mere "hikke" som dukker opp etterhvert, men det er nok bare småtterier, og ikke mer alvorlige feil og mangler, som i starten. Men en liten skandale at VW pushet ut bilen så uferdig, og de som fikk bil før siste SW-oppdatering bør få en kompensasjon fra VW, som fri service i 3 år, eller noe lignende.

Har ikke sett tu testen ennå. Syntes sjelden de er veldig bra. Det er dessverre få norske biljournalister som kan bil. Det finnes unntak som jon winding sørensen og noen flere.

Tror ID3 kundene har fått en slags kompensasjon alt nå. De ble informert om at software ikke ble ferdig før de fikk bilene. VW har holdt tilbake biler i januar og februar for å få oppdatert software før levering. 

Poenget med å referere til teslabjørn var at han ikke er noe vw fan. Han er jo tesla fan.

Han er nok ganske nøytral når det kommer til vw. 

Dessuten dukker det stadig opp tester der ID 4 blir kjørt mot Ford og Tesla i USA. 

Amerikanerne blir overrasket over at både Ford og vw kjører lenger enn model Y under ellers identiske forhold. 

Litt urettferdig egentlig da Ford har større batteri og vw kun har bakhjulsdrift. Poenget er at EPA rekkevidde er mye høyere på model Y enn på Ford og VW. Alikevel går de lenger. Det lager bølger!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge eierne så er ikke 2.1 oppdateringen (som er den nyeste) til ID.3 noe vidunderkur som det først ble forespeilet. Folk er gjerne like plaget som før. 

Virker og som det enda selges nye biler med en veldig gammel firmware. Skulle tro VW prioriterte å få oppdatert bilene de allerede har inne.

Kan jo håpe på at ID.4 har annen software eller bedre hardware.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Ifølge eierne så er ikke 2.1 oppdateringen (som er den nyeste) til ID.3 noe vidunderkur som det først ble forespeilet. Folk er gjerne like plaget som før. 

Virker og som det enda selges nye biler med en veldig gammel firmware. Skulle tro VW prioriterte å få oppdatert bilene de allerede har inne.

Kan jo håpe på at ID.4 har annen software eller bedre hardware.

Hørte bare Teslabjørn sa at software var fikset på live stream. Han er ganske kritisk til slikt. Nå er det vel heller ingen biler i dag med 100% bugfri software.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (54 minutter siden):

Nå er det vel heller ingen biler i dag med 100% bugfri software.

Det har det heller aldri gjort og vil heller aldri være i fremtiden. Alt har feil og svakheter i seg, men man håper man har luket ut de mest kritiske feilene før kundene slippes til.

Det er avhengig av produktgruppe, men hvor mange feil som slippes til kundene er er i beste fall en risikovurdering. I verste fall har man ikke noe forhold til det i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cbrr6 skrev (16 timer siden):

Gleder meg til du har sett ferdig videoen, jeg tar meningene dine veldig seriøst.

Aner jeg en smule sarkasme?

Jeg får late som jeg ikke tror det, og takke for tilliten.

Dessverre var det ikke veldig mye på vente på, for dommen er at dette var 17-18 bortkastede minutter. Dette er den absolutt dårligste bil-"testen" jeg noen gang har sett. To tilsynelatende (unge) voksne, som pjatter som slarvekjerringer om løst og fast. 

Forskjellen var at temaet var bil, og ikke strikketøyet, og hva naboene har gjort/sagt.

Nei, som test var dette fullstendig mislykket, selv om de landet litt ned på beina etter hvert. Hjelper forresten ikke på at han i baksetet høres ut som han har veldig lite å si, og bare vil at tiden skal gå.

Det sies at den som venter, venter på noe godt. Dette var definitivt unntaket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er skremt over at Volkswagen slipper en bil med så elendig programvare at selv i test så fremstår den som uferdig på infosystemene, betjening på ratt og girveksleren stjeler oppmerksomhet fra føreren og andre småproblemer.
 

Gi meg knappene fra tidligere golf, normal girbetjening og hydrauliske løftere på panseret. Det var tåpelig å se at panseret ikke støtter seg selv.. Dette er ikke en premium-bil. Jeg hadde vært mer fristet av en skikkelig Passat enn denne bilen her. 

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 31.3.2021 den 12.52):

Ifølge eierne så er ikke 2.1 oppdateringen (som er den nyeste) til ID.3 noe vidunderkur som det først ble forespeilet. Folk er gjerne like plaget som før. 

Virker og som det enda selges nye biler med en veldig gammel firmware. Skulle tro VW prioriterte å få oppdatert bilene de allerede har inne.

Kan jo håpe på at ID.4 har annen software eller bedre hardware.

Om bare OTA-systemet virker så slipper i det minste folk å dra til nærmeste merkeverksted for å få oppdatert software. :p

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/31/2021 at 11:56 AM, (not the real) Dr. Bombay said:

Jeg tror ikke jeg vet om en norsk journalist eller biljournalist som ikke forguder VW. De er så freidige at de til og med kaller Volkswagen for premiumbiler og helt har glemt hva merket betyr på norsk. Virker som de er så overbegeistret for at importørene gidder å låne dem dem bil, at de helt glemmer det de (burde ha) lært da de tok journalistutdannelsen.

Absolutt alt som kommer fra Hitlers eget bilmerke og løgnhalsene i Wolfsburg er superduperbra og helt nytt. Bare se på ID.3-testene. Tidenes drittelbil som er et sammensurium av blåkopier fra andre bilprodusenter og feil. F.eks. den nye og innovative girvelgeren, som norske biljournalister har helt glemt at er et over 10 år gammelt design fra en konkurrerende elbil.

Hvis man vil ha 100% ærlig, nøyaktig og seriøs biljournalistikk, så bør man se på videoene til tyske Autogefühl (engelsk tale). Der får ID.4 nærmest slakt på enkelte områder, noe som står i ganske sterk kontrast til hallelujastemningen her i Norge.

Volkswagen sammen med skoda er ikke lenger folke biler vil jeg si, ihvertfall ikke når det kommer til elbiler.

Der vil jeg si at kineserne er mere folkelige og har priser mer normale folk har råd til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

Volkswagen sammen med skoda er ikke lenger folke biler vil jeg si, ihvertfall ikke når det kommer til elbiler.

Der vil jeg si at kineserne er mere folkelige og har priser mer normale folk har råd til.

Fikk meg en overraskelse der for omtrent 15 år siden, jeg nevnte for en tysk nettvenn at jeg kjørte Passat og han var ganske klar på at fra hans perspektiv var dette en dyrere bil en han kunne regne med å kjøre rundt i. Han hadde fagbrev, relevant jobb og helt grei økonomi. Tydelig at VW er 'folkebil' kun i navnet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...