Gå til innhold

Reklamasjon på pc-komponenter. Hva har jeg krav på?


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, ExcaliBuR said:

Leste du innlegget til pedr0a? Det kan du ikke har gjort siden du skriver det du skriver her. pedr0a siterer Ot. prp. som forklarer meningene med bestemmelsene/tanken bak.

Og jeg tar utgangspunkt i det og forklarer hvordan "sakens faktum" i denne saken er litt annereldes enn det som "vanligvis" gjelder for ordinære forbrukerkjøp. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (6 timer siden):

Og jeg tar utgangspunkt i det og forklarer hvordan "sakens faktum" i denne saken er litt annereldes enn det som "vanligvis" gjelder for ordinære forbrukerkjøp. 

Ot.prp.nr.44 s95 står det

"I praksis vil det stilles relativt beskjedne krav til kjøperens konkrete bevisføring."

Lenke til kommentar

Virkeligheten for denne typen saker det er jo at det er leverandøren og fabrikanten som sitter på fagkompetansen. Når den fabrikant / leverandør legger sin faglige tynde i å konkludere med "brukerfeil" og at produktet var uten "mangel" så skal det mye til for å imøtegå dette. Tror ikke det er mange praktiske eksempler på at forbruker har nådd fram i forhold til en slik "faglig uenighet" med produsent / levrandør. Noen få eksempler er det vel, men ikke mange.

Noen kjente eksempler på at forbruker har fått medhold i en slik sak som handler om komponenter til PC og der produsenten har hevdet at produktet var uten "kjøpsrettslig mangel"?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Virkeligheten for denne typen saker det er jo at det er leverandøren og fabrikanten som sitter på fagkompetansen. Når den fabrikant / leverandør legger sin faglige tynde i å konkludere med "brukerfeil" og at produktet var uten "mangel" så skal det mye til for å imøtegå dette. Tror ikke det er mange praktiske eksempler på at forbruker har nådd fram i forhold til en slik "faglig uenighet" med produsent / levrandør. Noen få eksempler er det vel, men ikke mange.

Noen kjente eksempler på at forbruker har fått medhold i en slik sak som handler om komponenter til PC og der produsenten har hevdet at produktet var uten "kjøpsrettslig mangel"?

Det her tar du ut av ræva di. Dersom en CPU er defekt, så går den først til butikken som solgte den (tenk Digital Impuls). Så går den tilbake til distributøren (tenk Itegra, Komplett sitt distribusjonsledd). Det er i mitt eksempel Itegra som tar retur mot f.eks. Intel eller AMD i dette tilfellet. I eksempelet mitt, så har verken Digital Impuls eller Itegra utstyret for å avklare om feilen på CPUen er brukerfeil (med mindre det er fysisk synlig skade- tenk delidda CPU eller bøyde pins). 

Og for å si det sånn, kunde må aldri vente til at CPUen er håndtert av Intel før h*n får enten ny CPU eller blir kreditert. Dette foregår allerede på ledd #1. Så om det i tilfelle hadde vært at kunde hadde overklokket CPUen såpass kraftig at den døde, så er det kun når CPUen når Intel at man evt. kan avdekke dette. 

Til syvende og sist, så står man utrolig sterkt med forbrukerskjøpsloven i ryggen. Det er selger som må bevise at kunde har ødelagt produktet sitt. Det hjelper ikke hva du mener eller hvordan du tolker loven. Allerede etter 1 uke så har kunde krav på låneprodukt. Å få CPUen helt til Intel for å avdekke evt. brukerfeil tar alt for lang tid, så kunde vil få løst saken lenge før noe slikt i hele tatt kan bli avdekket. 

Hvordan vet jeg dette? Fordi jeg som sagt jobber i denne industrien i dag. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 minutt siden):

Det er ikke slik at selger/produsent bare kan si brukerfeil og det er det. Da skal det underbygges hvorfor de mener det er brukerfeil annet enn at de antar.

Akkurat. Ingen andre enn Intel/AMD har verktøy for å avdekke hva det er eksakt som har feilet på en CPU. Så med mindre man kjøper produktet direkte av produsent, så er ikke dette noe man i hele tatt behøver å bekymre seg for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...