Gå til innhold

Glem klokke og eggkoker: Her kommer oppskriften på det perfekt kokte egget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften på forsiden starter med "Glem klokke" og så er det snakk om en formel for å beregne eksakt koketid. Hvordan ser de for seg at vi skal måle tiden uten klokke?

Selv sverger jeg til en sak som man slenger oppi kjelen sammen med egga og som gradvis skifter farge. Har fått perfekt akkurat så vidt hardkokt plomme etter litt innkjøring med akkurat hvor på skalaen jeg skal avslutte kokingen. En fordel er at man kan starte fra kaldt vann, noe som etter min erfaring gir mindre fare for sprekk enn om man putter egg rett i fosskokende vann.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har man ikke vekt, termometer, målebånd, kalkis, barometer, eller d-gps for hånden.😩

Eller simpelt hen har glemt

formelen...(?)🙄

Inntar man man egget perfekt tilberedt,....rått!🥴

Overlever man, er det nye muligheter, og farer å se frem til...🤒 👍

God påske😋

 

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Rå egg er stort sett aldri et problem her til lands for vi sliter ikke med salmonella i hønsehuset. Om rå egg er en høydare får folk selv velge. Selv liker jeg egget med helt bløt plomme, og eggehviten akkurat stivnet. Men noen ønsker jo egget annerledes og det løser man veldig enkelt med å koke egg sous vide. Det blir like bra hver eneste gang. Enten man skal ha bløtkokt, hardkokt eller posjerte egg til feks eggs benedict. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hørtes komplisert ut. For dere som har over snittet teknisk innsikt; ville det ikke vært enklere å lage en form for eggkoker som kombinerer varmekamera(er) for å måle temperaturen på egget og på bakrunn av dette har noen innstillinger for å oppnå ønsket egg? Antar først hinder er wt varmekamera ser overflate temperatur, så må sikkert kombineres med et annet som hsr muligheten til å faktisk de gjennom egget, og så med algoritmer samkjøre disse (antar at med å se gjennom egget med kamera 2 kan man klarte å definere viskositeten av kjernen i kombinasjon med temperaturmålingene på utsiden?).

Lenke til kommentar

Legg eggene i kalt vann.....

La det koke opp..... Ta straks av varmekilden....

La stå i vannet i noen minutt og Voila.... tid bestemmes av bløtkokt/hardkokt 

Nå sparer vi elektrisitet og vannet som er varmt brukes litt mer enn ellers.... spar strøm El-bilene trenger litt

Klokka trengs ikke her da tida kan taes med en sang (Gospel) som tar tid eller en kort en mange ganger om....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, The Very End said:

Hørtes komplisert ut. For dere som har over snittet teknisk innsikt; ville det ikke vært enklere å lage en form for eggkoker som kombinerer varmekamera(er) for å måle temperaturen på egget og på bakrunn av dette har noen innstillinger for å oppnå ønsket egg? Antar først hinder er wt varmekamera ser overflate temperatur, så må sikkert kombineres med et annet som hsr muligheten til å faktisk de gjennom egget, og så med algoritmer samkjøre disse (antar at med å se gjennom egget med kamera 2 kan man klarte å definere viskositeten av kjernen i kombinasjon med temperaturmålingene på utsiden?).

Da ville det nok være enklere å oppgradere en tradisjonell eggekoker med veiecelle for å avgjøre vekten på eggene og temperatursensor og/eller trykksensor for å bestemme kokepunkt. Tradisjonelt fungerer de jo ved at man måler opp vannet nøye og når alt vannet har fordampet utløses alarmen for egg ferdig. Med nevnte sensorer skulle det være mulig å bruke formelen over, eller evt empiriske data fra kokeeksperimenter til å beregne når eggene er ferdige på tid i stedet, slik at man bare fyller rikelig med vann på den i stedet og alarmen går når eggene har nådd ønsket kokegrad. Så er det jo en liten ekstra utfordring med å skulle koke egg med ønsker om forskjellige kokegrader samtidig, med det som blir av avbrudd for å ta ut eller helst legge til egg underveis.

Men på skikkelig hyttetur i påsken blir det feil resultat likevel - eggene er ikke kokt på svartovnen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen egg er mer avlange enn andre egg med samme vekt. Det må jo gi kortere koketid til tross for samme vekt, så vektformelen antar nok formlikhet, litt upresist altså.

Videre så lurer jeg på om egg fra andre fugler koagulerer ved samme temperatur eller om det må inn en faktor for fugleart også?

Og formlene er vel uansett begrenset til et begrenset spekter av egg-størrelser og vekt sånn at de ikke gjelder f.eks vaktel-egg og strutseegg.

Det sagt, hva skal vi med all den presisjonen? Seriøst? Er det noen som bryr seg om forskjellen som 10 sekunder i koketid utgjør? Eller kanskje ikke merker forskjellen en gang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Altså, hadde ikke nerdefaktoren vært betydelig høyere med en laserskanner for å måle geometrien på egget, og deretter  ultralyd for å bestemme materiale sammensetning/fordeling, før en beregner koketiden enten ved hjelp av varmelikningen  direkte, eller en ROM (eller DNN) for forenkling.

Nå,om en får en bedre frokost av det hele er nå heller tvilsomt

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Jeg har vel aldri hatt noe problem med å få det resultatet jeg ønsker.

For mange år siden bodde xdama hjemme hos foreldrene mine mens jeg holdt på med andre ting. Hun hadde da glemt noen egg på komfyren så foreldrene mine spurte om disse eggene var ferdig kokt snart.

De skal stå i ca 30 minutter til hadde hun svart.

Vi ler fortsatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, The Very End said:

Hørtes komplisert ut. For dere som har over snittet teknisk innsikt; ville det ikke vært enklere å lage en form for eggkoker som kombinerer varmekamera(er) for å måle temperaturen på egget og på bakrunn av dette har noen innstillinger for å oppnå ønsket egg? Antar først hinder er wt varmekamera ser overflate temperatur, så må sikkert kombineres med et annet som hsr muligheten til å faktisk de gjennom egget, og så med algoritmer samkjøre disse (antar at med å se gjennom egget med kamera 2 kan man klarte å definere viskositeten av kjernen i kombinasjon med temperaturmålingene på utsiden?).

 

Oppskriften og formlene i artikkelen eller å koke egg sous vide? Om du tenkte på det siste så kan jeg forsikre om at det er superenkelt. Senk alle eggene i samme container, start sous vide på ønsket temperatur og plukk og eggene i henhold til tabell og ønsket konsistens på eggehvite og plomme. Etter ett par tre forsøk så vet du eksakt timing og temp på familiens favorittegg. Og bonusen er jo at posjerte egg helt uten stress, maltstrøm, glad pack, eddik eller hokus pokus og trolldomskraft. Ingen problem og servere posjerte egg til en hel storfamilie om en tilbereder sous vide. Og alle får sin favoritt. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 30.3.2021 den 20.01):

Rå egg er stort sett aldri et problem her til lands for vi sliter ikke med salmonella i hønsehuset. Om rå egg er en høydare får folk selv velge. Selv liker jeg egget med helt bløt plomme, og eggehviten akkurat stivnet. Men noen ønsker jo egget annerledes og det løser man veldig enkelt med å koke egg sous vide. Det blir like bra hver eneste gang. Enten man skal ha bløtkokt, hardkokt eller posjerte egg til feks eggs benedict. 

Hvordan eggene skal være, kommer jo og an på hvordan de skal anvendes. Skal jeg ha de til tomatsuppa, eller julefrokosten med juleansjos og kaviar (det er digg, kaviaren skal under eggene), så foretrekker jeg at de er begynt å stivne, men er nesten rennende i midten.

Skal man ha de rett på skiva alene, med bare et dryss salt og annet krydder eller en tynn stripe kaviar, eller som tradisjonelt, spises med skje fra eggeglasset, så er jeg helt enig i at plommen skal være helt rennende mens hviten skal ha stivnet. Jeg hater bløt eller rennende eggehvite, enten det er kokt eller stekt, og stekt egg skal selvsagt også ha helt rennende plomme og skal være snudd.

Andre ganger koker man egg for å ha i eggesalat, djevelegg eller i en cabarét, så skal de akkurat ha blitt kokt faste. Koker man de for lenge, får man raskt et blågrønt lag ytterst på plommen, og det ser uappetittlig ut selv om det ikke endrer veldig på smaken, men det merkes uansett.

Sous vide er sikkert veldig flott måte å få perfekte egg, men i de fleste tilfeller fører det til økt plastbruk da man benytter plastposer/plastfilm som kastes etter bruk. Dessuten kan metoden med forskjellig resultat oppnås like bra ved å ta ut eggene fra kokevannet til forskjellig tid.

Jeg legger alltid kalde egg i kaldt vann, og koker de ca 4 minutter for bløtkokte, 6 minutter for "smilende", og 8 minutter for hardkokte. Men det er viktig å stoppe kokingen ved å kjøle eggene i kaldt vann før de serveres. Eggene skrelles veldig greit i det kalde vannet ved å kakke det mot siden av beholderen, og la vannet hjelpe deg med skrellingen. Da går det stort sett som en lek. Det er et tips jeg lærte der jeg i ungdommen jobbet i oppvasken på ett av hjembyens to hotellkjøkken. Om jeg hadde det litt stille og rolig selv før eller under frokostserveringen, ble jeg gjerne satt til å gjøre dette for å avlaste kokkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nixie skrev (5 timer siden):

Tok meg selv i å lese hele kommentarfeltet, 10 minutter av livet jeg aldri får igjen.. Fortsatt ingen som har et bra estimat på T_yolk? Jeg prøver 70 grader, kommer tilbake med resultatet her

Kopiert fra artikkel hos UiO:

"Bløtkokte egg tilsvarer plommetemperatur på 65 ºC, hardkokte tilsvarer 85 ºC."

https://www.mn.uio.no/kjemi/tjenester/kunnskap/egg/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/1/2021 at 2:15 PM, Snowleopard said:

g stekt egg skal selvsagt også ha helt rennende plomme og skal være snudd.

Oi. Her tok du helt feil snøleo. Stekte egg må aldri aldri snues. 😉

Men du har rett også, plommen skal alltid renne. 

 

On 4/1/2021 at 2:15 PM, Snowleopard said:

Sous vide er sikkert veldig flott måte å få perfekte egg, men i de fleste tilfeller fører det til økt plastbruk da man benytter plastposer/plastfilm som kastes etter bruk. Dessuten kan metoden med forskjellig resultat oppnås like bra ved å ta ut eggene fra kokevannet til forskjellig tid.

Det geniale med egg vet du, er jo at egget kommer med sitt eget hus og man trenger ikke plast. Bare senk eggene med skallet på i sous vide'n og resultatet blir perfekt. Selv posjerte egg blir posjert i sitt eget skall sous vide. Glem gamle triks som eddik, glad pack, maltstrøm i gryta og frenetisk visping med påfølgende heftig aktivitet med skje eller sleiv for å forsøke å samle eggehviten fremfor at den bare blir flytende rundt i kjelen. Posjerte egg sous vide, de bare blir posjerte i eggeskallet. Null stress selv om du skal posjere til hele storfamilien. Lav puls og og lite stress. Egg alene forsvarer innkjøp av sous vide sirkulator imho. 

Kan man få like bra resultat med stoppeklokke? Nei jeg tror faktisk ikke det, ikke hver gang over tid. For når eggene koker, så er jo temperaturen langt høyere enn i sous vide gryta. Dermed vil egg i kokende vann bli mer sårbare  mtp  variasjon i koketid utifra størrelse og vekt på egget. Og størrelsen på egg  kan jo variere voldsomt fra pakke til pakke.  Det problemet eksisterer egentlig ikke med sous vide pga lavere temperatur og lengre tid. Og alt skjer med lav hvilepuls. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (På 9.4.2021 den 19.46):

Oi. Her tok du helt feil snøleo. Stekte egg må aldri aldri snues. 😉

Men du har rett også, plommen skal alltid renne. 

 

Det geniale med egg vet du, er jo at egget kommer med sitt eget hus og man trenger ikke plast. Bare senk eggene med skallet på i sous vide'n og resultatet blir perfekt. Selv posjerte egg blir posjert i sitt eget skall sous vide. Glem gamle triks som eddik, glad pack, maltstrøm i gryta og frenetisk visping med påfølgende heftig aktivitet med skje eller sleiv for å forsøke å samle eggehviten fremfor at den bare blir flytende rundt i kjelen. Posjerte egg sous vide, de bare blir posjerte i eggeskallet. Null stress selv om du skal posjere til hele storfamilien. Lav puls og og lite stress. Egg alene forsvarer innkjøp av sous vide sirkulator imho. 

Kan man få like bra resultat med stoppeklokke? Nei jeg tror faktisk ikke det, ikke hver gang over tid. For når eggene koker, så er jo temperaturen langt høyere enn i sous vide gryta. Dermed vil egg i kokende vann bli mer sårbare  mtp  variasjon i koketid utifra størrelse og vekt på egget. Og størrelsen på egg  kan jo variere voldsomt fra pakke til pakke.  Det problemet eksisterer egentlig ikke med sous vide pga lavere temperatur og lengre tid. Og alt skjer med lav hvilepuls. 

Hver sin smak i forhold til om egg skal snues eller ikke. Jeg foretrekker som sagt at egget bare så vidt snues, så eggehviten seter seg, men ikke påvirker plommen.

Sous vide er sikkert genialt til masse, også egg. plast-problemet har jeg påpekt, men fint å høre at det fungerer fint å koke eggene uten plast, og med skallet på, uten å knekke. Å kunne holde kontroll på temperatur, er vitalt i matlaging. da kan man redusere vanskelighetene, og fokusere på tid og ingredienser. En mindre faktor å tenke på, gjør det nok enklere å få perfekt resultat.

For egen del står jeg likevel over, pga. at det stort sett bare er meg og jentungen min, og kjøkkenet er allerede fullt med annet jeg trenger. Skulle gjerne hatt air fryer også, men den utgår den og pga. at jeg ikke har plass, og man oppnår mye av det samme med varmluftsovn. Med større kjøkken og større familie, hadde jeg sikkert kjøpt meg begge deler.

Lenke til kommentar
On 4/11/2021 at 1:06 PM, Snowleopard said:

For egen del står jeg likevel over, pga. at det stort sett bare er meg og jentungen min, og kjøkkenet er allerede fullt med annet jeg trenger. Skulle gjerne hatt air fryer også, men den utgår den og pga. at jeg ikke har plass, og man oppnår mye av det samme med varmluftsovn. Med større kjøkken og større familie, hadde jeg sikkert kjøpt meg begge deler.

Air fryer er hype. Fikk en i gave for endel år tilbake, stod fremme i kanskje 3 uker så havnet den i skapet. I fjor vår når landet stengte ga jeg den vekk på finn mot henting. Den er meningsløs. For stekeovnen gjør jo akkurat det samme. Og den spiser jo opp "halve kjøkkenbenken" om den står framme og fyller nesten et helt underskap om en setter den vekk. Nei huff air fryer er vel mest til hybelbruk?

Sous vide sirkulator tar svært lite plass. De er som en stavmikser omtrent. Får fint plass i en skuff feks. Så kan bare henge den i en kjele eller om du skal lage mye på en gang feks kjøre sous vide i disse plastboksene som selges overalt. Men sous vide er jo ikke noe en må ha. Biffen blir helt fin om en bare steker den i stekepannen. Mens feks andebryst med sprø svor fort kan bli overstekt i stekepanne om en ikke bruker steketermometer ,men det er ikke noe en trenger tenke på om en gjør anda sous vide. Andebrystet er perfekt rosa hver gang. Og så mørt og saftig. 

Selv om jeg er veldig glad i å tilberede sous vide, så er det ikke noe jeg må ha eller bruker konsekvent. Men skal en lage mat til flere er det veldig kjekt. Jeg har fått veldig godt resultat med alt fra ribbe, biff til fisk, men det blir jo også bra om en steker i panne eller stekeovn. Men grønnsaker, egg, and og kylling foretrekker jeg sous vide. Kyllinglårene er jo ferdig varmebehandlet når de kommer ut fra vannbadet. Så om jeg skal ha skikkelig krispy innbakt kylling bare vender jeg den i mel og krydderblanding og frityrsteker på noen få minutter. Da er kyllingen ekstra saftig inni, og kfc sprø på utsiden. Ps, vesken som blir igjen i posene etter sous vide er forresten perfekt utgangspunkt for en rask saus på få minutter. Det blir nesten som kraft. 

Men den sirkulatoren er vel en av de mest brukte greiene på kjøkkenet selv om den ikke blir brukt relgiøst.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...