Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva slags innstilling er dette? "Aktiver wi-fi på nytt"? Windows 10.


Anbefalte innlegg

Hei hå og god påske, håper det finnes noen kloke hoder her som kan bistå, for nå klør jeg meg i huet. Jeg vet ikke helt om det trengs noe mer info, men bare spør hvis noe mangler.

Kjøpte nettopp helt ny gaming laptop - denne her: https://www.komplett.no/product/1147194/gaming/gaming-pc/baerbar/komplett-khameleon-p9-baerbar-gaming-pc

Nå har det seg slik at hver gang jeg starter laptopen så er det trådløse nettet deaktivert. Jeg må manuelt inn og deaktivere -> aktivere selve nettverkskortet. Deretter skru på wifi manuelt i vinduet som avbildet under. Så fungerer wifi helt til neste gang PCen restartes. (ja det virker ikke å bare skru på wifi i bildet nedenfor - det skjer ingenting uten at jeg restarter nettverkskortet først).

Noen som vet hva slags innstilling er dette som er avbildet nedenfor («Aktiver wi-fi på nytt»)?

Jeg har ikke klart å finne noe om denne innstillingen på nettet, og har aldri sett det før. Jeg får ikke til å aktivere wifi herfra før nettverkskortet er restartet. Håpet kanskje det var en lettvint løsning her, en eller annen innstilling jeg må justere, men har ikke klart å finne noe som helst.

Neste steg er å kontakte Komplett, men tenkte jeg skulle forsøke meg her først. Det virker jo rart om denne innstillingen ikke finnes på andre pcer.

image.png.6c681abba77dc67991c283963db43158.png

image.png.606abe51ceb8497cc3a718866a1a0b25.png

image.png.90ac606784d388dd2fc3baca6d24af7a.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  

On 4/1/2021 at 1:59 PM, Fartlitter said:

Vel det er åpenbart? Slår på wifi etter noen timer for den som vil jobbe uforstyrrende uten nett som kom i build 14942.

Ikke så åpenbart for alle kanskje? ;) Takk for svaret! Det er magien med å spørre på et forum etter å ha forsøkt seg med googling først.

I tilfelle noen andre skulle ha lignende problemer/spørsmål og får like lite treff på søking som jeg fikk:

Etter en del testing med laptopen virker det å være et problem med strøm/nettverkskort i dette tilfellet. Wi-fi nettverkskortet må restartes og flymodus skrus på/av for å få wi-fi + bluetooth til å fungere. Dette skjer etter at PCen har vært helt avskrudd i mer enn 30 sekunder og deretter startes på batteri uten ladekabel plugget i. (f.eks. når du går ned om morran, plugger laptopen ut av lader og tar den med bort til sofaen, og skrur den på der)

Denne blir sendt til Komplett for fiks.

 

Lenke til kommentar
Datamamma skrev (På 30.3.2021 den 13.25):

Nå har det seg slik at hver gang jeg starter laptopen så er det trådløse nettet deaktivert.

Usikker på jeg er helt med på problemstillingen, men forsøker: Har du slått på WiFi ved å klikke på WiFi-"knappen"?

Kan også hende at det noe strømsparingsinnstillinger som tuller. Forsøk å slå av eventuell strømsparing for nettverkskortet.

Kan forsøke å oppdatere driver eller avinstallere og reinstallere driver for netteverkskortet.

bilde.png.7354035c247ed6d0bd7f04e2f02336d9.png

Lenke til kommentar
Datamamma skrev (6 timer siden):

Etter en del testing med laptopen virker det å være et problem med strøm/nettverkskort i dette tilfellet. Wi-fi nettverkskortet må restartes og flymodus skrus på/av for å få wi-fi + bluetooth til å fungere. Dette skjer etter at PCen har vært helt avskrudd i mer enn 30 sekunder og deretter startes på batteri uten ladekabel plugget i. (f.eks. når du går ned om morran, plugger laptopen ut av lader og tar den med bort til sofaen, og skrur den på der)

Husk også at Microsoft har "in their infinite wisdom" har som standard satt Windows 10 til ikke å slå helt av når du setter maskinen til å slå seg av (startknappen -> Slå av maskinen).

Alle Windows 10 laptoper jeg har vært borti på jobb (dvs. rundt 700 av de ca. 1000 vi har) har hatt "Enable fast boot", eller "aktiver rask oppstart", haket på fra fabrikk. Hvilket kan - og jeg spekulerer her - begrense eller lage en rekkefølge på hvilke enheter som blir prioritert ved kun en kort avslutning -> ny oppstart, som f.eks. WiFi-kort.

Du kan sjekke under Strøminnstillinger (dette gjelder også stasjonære PC-er) hva som står på din maskin (du vil ha denne innstillingen haket vekk / ikke aktivert):

220326d1547071719-turn-off-fast-startup-

 

220327d1547071722-turn-off-fast-startup-

Hensikten med denne innstillingen er så maskiner med harddisk skal starte raskere. Hvilket er veldig ironisk siden de aller fleste maskiner som selges idag - ihvertfall maskiner som er verdt å ha - kommer med SSD, hvor oppstarten er omtrent like rask med eller uten denne innstillingen aktivert...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Har du sjekket at alt som er installert av drivere og FW er oppdatert i henhold til hva Komplett har tilgjengelig på sine sider? (Antar dette er linken til nevnte oppdateringer.) Dumt å sende inn maskinen hvis det er noe du kunne ha løst med å oppdatere maskinen selv. 
 

Kan det være at det er en innstilling i BIOS/oppsettet av maskinen som er satt til at WiFi (&BT) skal være deaktivert ved oppstart?

Kan være en idé å sjekke Windows’ Eventlogger (System og evt. WiFi-/BT-spesifikke Eventlogger) for feil relatert til problemet også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...