Gå til innhold

"Razor burn" på hals, dagen etter barbering?


Anbefalte innlegg

Heisann, har alltid slitt med ekstrem sensitiv hud ved halsen.

Barberer meg nå der med en vanlig DE-høvel, og astra-blader. Bruker veldig kaldt vann til barbering, varmt vann gjør vondt verre. Når det først vokser ut hår der, så er det litt krøllete hår.

Uansett, dagen etter så blir alltid halsen min rød med razor burn. Hva i alle dager skyldes det? Er høvelen virkelig såååå sterk? Flere med samme problem?

Endret av Coby0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange drar høvelen nedenfra og opp - altså mot hårene. Viktig å barbere i retning med hårene. En god lindrende krem rett etter barbering gjør også susen. Tviler på det har noe med høvelen å gjøre (med mindre du får en allergisk reaksjon av metallet, men det tviler jeg på). Prøv heller litt ymse kremer og teknikker. 

Kan også være en allergisk reaksjon på barberskum/krem eller hudpleieprodukter du ellers bruker. Det som markedsfører som "naturlig" er ofte ikke det. Denne: https://www.boots.no/product/mandelolje-100-ml-produkt315242 - gjør susen og varer i en evighet.

Lenke til kommentar

Synes DE-høvel har lett for å bli i skarpaste laget enkelte stadar på halsen. Særleg med feather eller astra blad. Har lett for å få mikro-kutt som gjer huda raud om eg har vært for rask, drog over ein ekstra gong utan nytt lag barberskum, har brukt for lite skum, eller ein kombinasjon. Bruker mest DE-høvelen på kjeve og kinn der eg får veldig tett barbering utan problem, og tek berre halsen med DE-høvelen innimellom når eg har veldig god tid. 

Til morgonbarberinga brukar eg mest Giletthøvel med mange blad då den er meir eller mindre idiotsikker nok til at eg harhendt og raskt kan barbere utan problem. 

Om du vil fortsette å bruke DE-høvelen kan du prøve å skifte blad til Merkur eller Derby som er litt mindre aggresive. 

Lenke til kommentar

Etter at jeg byttet fra Gillette gel/skum til "Daily" barberskum så forsvant nesten all irritasjon i huden min. Denne var å finne på Apotek 1 før, men ser ut som den ikke eksisterer lengre. Dette skummet bruker jeg sammen med en typisk Gillette høvel.

Gå til et apotek nær deg og snakk med de om mildt barberskum, og vurder å prøve en annen type høvel.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (15 timer siden):

Mange drar høvelen nedenfra og opp - altså mot hårene. Viktig å barbere i retning med hårene. En god lindrende krem rett etter barbering gjør også susen. Tviler på det har noe med høvelen å gjøre (med mindre du får en allergisk reaksjon av metallet, men det tviler jeg på). Prøv heller litt ymse kremer og teknikker. 

Kan også være en allergisk reaksjon på barberskum/krem eller hudpleieprodukter du ellers bruker. Det som markedsfører som "naturlig" er ofte ikke det. Denne: https://www.boots.no/product/mandelolje-100-ml-produkt315242 - gjør susen og varer i en evighet.

Jeg er litt usikker hvordan jeg shaver faktisk, men jeg barberer nedover. Er det ikke riktig? Altså nedenfra og ned. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 timer siden):

Synes DE-høvel har lett for å bli i skarpaste laget enkelte stadar på halsen. Særleg med feather eller astra blad. Har lett for å få mikro-kutt som gjer huda raud om eg har vært for rask, drog over ein ekstra gong utan nytt lag barberskum, har brukt for lite skum, eller ein kombinasjon. Bruker mest DE-høvelen på kjeve og kinn der eg får veldig tett barbering utan problem, og tek berre halsen med DE-høvelen innimellom når eg har veldig god tid. 

Til morgonbarberinga brukar eg mest Giletthøvel med mange blad då den er meir eller mindre idiotsikker nok til at eg harhendt og raskt kan barbere utan problem. 

Om du vil fortsette å bruke DE-høvelen kan du prøve å skifte blad til Merkur eller Derby som er litt mindre aggresive. 

Er det noe forskjell på de ulike høvlene, er vel bladene som kan være problemet?

Jeg bruker derby-blader ja. Er det de som er de minst aggresive?

Lenke til kommentar
Thor. skrev (15 timer siden):

Etter at jeg byttet fra Gillette gel/skum til "Daily" barberskum så forsvant nesten all irritasjon i huden min. Denne var å finne på Apotek 1 før, men ser ut som den ikke eksisterer lengre. Dette skummet bruker jeg sammen med en typisk Gillette høvel.

Gå til et apotek nær deg og snakk med de om mildt barberskum, og vurder å prøve en annen type høvel.

Bruker denne kremen her: https://www.barbershop.no/collections/barberkrem/products/proraso-barberkrem-i-tube-gronn-te-og-havre

Står ihvertfall at den er Parabenfri - Ingen silikon - Ingen mineralolje - Ingen kunstige fargestoffer.

 

Lenke til kommentar
Coby0 skrev (3 minutter siden):

Jeg er litt usikker hvordan jeg shaver faktisk, men jeg barberer nedover. Er det ikke riktig? Altså nedenfra og ned. 

Vanlegvis vil dette være å barbere med håra ja. Ved å barbere i samme retning som håra så gir det minst irritasjon (men ikkje fullt så tett barbering som du får når du barberer mot håra). 

Det er likevel slik at ikkje alt skjegget gror i samme retning, så du kan ha parti der skjegget gror sideveis og til og med oppover. Det kan derfor være at du må endre retning undervegs i barberinga. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Vanlegvis vil dette være å barbere med håra ja. Ved å barbere i samme retning som håra så gir det minst irritasjon (men ikkje fullt så tett barbering som du får når du barberer mot håra). 

Det er likevel slik at ikkje alt skjegget gror i samme retning, så du kan ha parti der skjegget gror sideveis og til og med oppover. Det kan derfor være at du må endre retning undervegs i barberinga. 

Problemet er at jeg får krøllete hår på halsen, om det vokser ut, så da er det litt vanskelig å barbere. 

Men skal tenke på det med barbering.

Men hvorfor er det slik at det er først dagen etter jeg får razor burn, ikke rett etter? Er det når fordi hårene vokser ut?

Lenke til kommentar
Coby0 skrev (4 minutter siden):

Er det noe forskjell på de ulike høvlene, er vel bladene som kan være problemet?

Jeg bruker derby-blader ja. Er det de som er de minst aggresive?

Det er liten forskjell på høvlane, men enkelte høvelar kan stillast inn på anna vinkel som gjer at bladet skjærer på ein litt anna måte. 

Det viktigaste med DE-høvel er bladet. Ettersom du alt bruker Derby som er ansett som nokon av dei snillaste blada så kanskje du bør prøve skarpare blad? 

Det eg tenkte mest på er at for mange kan ettbladsbarbering med DE-høvel skape meir irritasjon enn Gillette Mach 3 med fleire blad. Andre opplever det motsette med at eit blad irriterer mindre enn mange blad, det har nok litt med individuell teknikk og skjeggvekst å gjere. 

Lenke til kommentar
Coby0 skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor er det slik at det er først dagen etter jeg får razor burn, ikke rett etter? Er det når fordi hårene vokser ut?

Eg vil gjette på at håret blir dratt ut frå huda av høvelen og deretter kutta i skrå vinkel, når håret då trekk seg tilbake så har du eit spisst hårstrå som skraper mot huda etterkvart som det veks. 

Om det er dette som skjer så kan du kompansere ved å vaske og smøre huda om kvelden slik at du får tilført meir fuktigheit og dermed får mindre hudirritasjon. Er du veldig plaga så kan det også være at du bør smøre huda i løpet av dagen også. 

Lenke til kommentar
Coby0 skrev (6 minutter siden):

Problemet er at jeg får krøllete hår på halsen, om det vokser ut, så da er det litt vanskelig å barbere. 

Men skal tenke på det med barbering.

Men hvorfor er det slik at det er først dagen etter jeg får razor burn, ikke rett etter? Er det når fordi hårene vokser ut?

Som det sies så må du finne ut vekstretningen på skjegget ditt på de forskjellige stedene og så justere retningen deretter. Mitt skjegg vokser stort sett nedover, men under venstre øre vokser det rett bortover og i et lite felt ved siden av adamseplet så vokser det oppover. Så på de stedene kan jeg ikke barbere rett ned.

Grunnen til at det tar en dag er jo at det er bittes må infeksjoner. Når du barberer deg så åpner du bitte små kutt i huden, og gjennom dagen kommer det til skitt og bakterier og nuppene du ser dagen etter er betennelsesreaksjonen.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Eg vil gjette på at håret blir dratt ut frå huda av høvelen og deretter kutta i skrå vinkel, når håret då trekk seg tilbake så har du eit spisst hårstrå som skraper mot huda etterkvart som det veks. 

Om det er dette som skjer så kan du kompansere ved å vaske og smøre huda om kvelden slik at du får tilført meir fuktigheit og dermed får mindre hudirritasjon. Er du veldig plaga så kan det også være at du bør smøre huda i løpet av dagen også. 

Har gått til innkjøp av en slik en: https://www.barbershop.no/products/laboratories-osma-alum-stone?variant=14524426183&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic

Tror du det kan hjelpe litt? Lest litt rundt, og ser flere som sier det hjelper godt på razor burn, selvom det svir vanvittig når man påfører.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (4 timer siden):

Som det sies så må du finne ut vekstretningen på skjegget ditt på de forskjellige stedene og så justere retningen deretter. Mitt skjegg vokser stort sett nedover, men under venstre øre vokser det rett bortover og i et lite felt ved siden av adamseplet så vokser det oppover. Så på de stedene kan jeg ikke barbere rett ned.

Grunnen til at det tar en dag er jo at det er bittes må infeksjoner. Når du barberer deg så åpner du bitte små kutt i huden, og gjennom dagen kommer det til skitt og bakterier og nuppene du ser dagen etter er betennelsesreaksjonen.

Så med andre ord, det kan være lurt å putte på en aftershave mot razor burn dagen etter og? Så infeksjonen, og rødheten avtar?

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, barber med hårene. På halsen vokser mine nederste(1-2cm) oppover, resten nedover. Bruk også god såpe, jeg bruker crabtree & Evelyn. Jeg kjøpte også en stor mix pakke på ebay av barberblader en gang i tiden og brukte forskjellige hver gang jeg barberte meg for å finne det som passer meg best. Fant ut at shark er bra for min hud.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 timer siden):

Som nevnt tidligere, barber med hårene. På halsen vokser mine nederste(1-2cm) oppover, resten nedover. Bruk også god såpe, jeg bruker crabtree & Evelyn. Jeg kjøpte også en stor mix pakke på ebay av barberblader en gang i tiden og brukte forskjellige hver gang jeg barberte meg for å finne det som passer meg best. Fant ut at shark er bra for min hud.

%5E54F8EEB9BFEB8F38275877A519DA9A6E05836

Kom over dette bilde. Er det virkelig opp man skal barbere(på halsen)? Jeg har alltid pleid å barbere nedover fra haka, mulig der feilen ligger? Ser flere barberings-videoer på Youtube, hvor alle barberer oppover, mulig mine hår vokser annerledes.

Endret av Coby0
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 minutter siden):

Bruk skarpere barberblad og bytt før de blir dårlige. Jeg anbefaler Feather. 

Etter barbering har du på en shaving balm. 

 

Angående retning hårene vokser. Det er lett å finne ut. Dra fingrene over. Den retningen du drar med minst motstand er retningen de vokser.

Kan være så enkelt som at jeg reagerer på høvler. Jeg reagerer på samme vis om jeg bruker høvler i ansiktet, med en barbermaskin så blir ansiktet perfekt.

Mulig en elektrisk one-blade/trimmer kan funke på halsen? 

Lenke til kommentar
Coby0 skrev (29 minutter siden):

%5E54F8EEB9BFEB8F38275877A519DA9A6E05836

Kom over dette bilde. Er det virkelig opp man skal barbere(på halsen)? Jeg har alltid pleid å barbere nedover fra haka, mulig der feilen ligger? Ser flere barberings-videoer på Youtube, hvor alle barberer oppover, mulig mine hår vokser annerledes.

I de nederste rutene må jeg barbere opp. Resten ned, vi er alle forskjellige:)

Lenke til kommentar
Coby0 skrev (6 timer siden):

Kan være så enkelt som at jeg reagerer på høvler. Jeg reagerer på samme vis om jeg bruker høvler i ansiktet, med en barbermaskin så blir ansiktet perfekt.

Mulig en elektrisk one-blade/trimmer kan funke på halsen? 

Du er allergisk, jeg vedder på at det er alle de fancy barber-kremene...

Ofte er de enkleste mest safe, altså for allergikere. Jeg bruker Gilette gel, jeg har prøvd noen fancy fra parfymebutikk og taxfree, de lukter godt men jeg reagerer litt på disse...

Stålet er veldig rent, og huden reagerer ikke på kort kontakt med stål. Men kremer og lotion kan gi allergisk reaksjon.

Om du reagerer på barberkrem så tror jeg det er mye bedre med maskin...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...