Gå til innhold

Nytt kamera til tursekken


Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha et kamera som kan erstatte iPhonen og som klarer litt av alt man kan møte på ute i naturen. Har tidligere brukt Nikon D3300 og vokste relativt raskt fra det og innså tidlig at det tok litt for mye plass i tursekken og ble tungt å dra frem. 

Trives godt med å ta nordlysbilder, litt natur og en del "action"bilder av skikjøring på toppturer. Finnes det et systemkamera som klarer alle disse 3 oppgavene med god margin? Opplevde på de bildene jeg tok av nordlys på D3300 at de så fantastiske ut på telefonen men så fort man fikk de opp på dataskjermen så ble de veldig kornete. 

Er Olympus OM-D E-M5 III eller lillebroen E-M10 III funke bra til mitt bruk? Likte at det var såpass lite og værtett. 
Mer spesifikt så kikket jeg på denne pakken: Olympus E-M5 Mark III 14-150 II Kit slv/blk
Evt denne: Canon EOS R + RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Skjønner at det er vanskelig å finne et kamera og objektiv som gjør alt men det blir litt uaktuelt å bruke plassen man har i sekken på å drasse med 2-3 linser i tillegg til et stort og tjukt kamera. Så gjerne en linse som funker til mye, så kan jeg heller ha med andre når man ikke skal på de lange turene eller bare vil ut for å knipse noen bilder

Budsjettet mitt er på rundt 15k og jeg kan godt kjøpe brukt. Har litt sansen for Nikon og Canon med tanke på hvor mye det finnes av brukte objektiver på finn

Endret av Vod0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg ville sett på Panasonic G9 + for eksempel Leica DG Vario Elmarit 12-60mm. Brukt selvfølgelig. Da får du et proft kamera du orker å ha med på tur, samtidig som det er værtettet og har godt grep. I tillegg får du (i hvert fall med nyeste firmware) et kamera som bare ligger et lite hakk bak GH5 på video.

Det du må ofre for å få alt dette, i hvert fall til under 15 000 kr, er sensorstørrelse.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (8 minutter siden):

Jeg tror jeg ville sett på Panasonic G9 + for eksempel Leica DG Vario Elmarit 12-60mm. Brukt selvfølgelig. Da får du et proft kamera du orker å ha med på tur, samtidig som det er værtettet og har godt grep. I tillegg får du (i hvert fall med nyeste firmware) et kamera som bare ligger et lite hakk bak GH5 på video.

Det du må ofre for å få alt dette, i hvert fall til under 15 000 kr, er sensorstørrelse.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4548891

Gikk for 12990kr forrige uke. Ett kjempekupp.

Lenke til kommentar
Vod0 skrev (På 29.3.2021 den 20.36):

Vil gjerne ha et kamera som kan erstatte iPhonen og som klarer litt av alt man kan møte på ute i naturen. Har tidligere brukt Nikon D3300 og vokste relativt raskt fra det og innså tidlig at det tok litt for mye plass i tursekken og ble tungt å dra frem. 

Trives godt med å ta nordlysbilder, litt natur og en del "action"bilder av skikjøring på toppturer. Finnes det et systemkamera som klarer alle disse 3 oppgavene med god margin? Opplevde på de bildene jeg tok av nordlys på D3300 at de så fantastiske ut på telefonen men så fort man fikk de opp på dataskjermen så ble de veldig kornete. 

Er Olympus OM-D E-M5 III eller lillebroen E-M10 III funke bra til mitt bruk? Likte at det var såpass lite og værtett. 
Mer spesifikt så kikket jeg på denne pakken: Olympus E-M5 Mark III 14-150 II Kit slv/blk
Evt denne: Canon EOS R + RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Skjønner at det er vanskelig å finne et kamera og objektiv som gjør alt men det blir litt uaktuelt å bruke plassen man har i sekken på å drasse med 2-3 linser i tillegg til et stort og tjukt kamera. Så gjerne en linse som funker til mye, så kan jeg heller ha med andre når man ikke skal på de lange turene eller bare vil ut for å knipse noen bilder

Budsjettet mitt er på rundt 15k og jeg kan godt kjøpe brukt. Har litt sansen for Nikon og Canon med tanke på hvor mye det finnes av brukte objektiver på finn

Du bør unngå m43 Olympus og Panasonic om det er primært nordlys du vil fotografere. Sensoren er for liten og gir enda mere støy enn D3300.

Jeg vil anbefale Sony:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2897747

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2897736

Du får tak i adapter slik at du kan bruke Canon objektiv.

Ellers så er dette Fujifilm ett veldig godt kjøp til 6990kr:

https://www.scandinavianphoto.no/fujifilm/x-e3-med-xf18-55mm-f2.8-4-r-solv-1035901

Eventuelt Canon fullformat men dårligere sensor i lavt lys enn Fuji og Sony:

https://www.scandinavianphoto.no/canon/eos-6d-mark-ii-kamerahus-1035175

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del blir G9 altfor digert til turbruk. Jeg ville definitivt sett på E-M5 III, da bildekvaliteten burde være bortimot den samme, men kameraet er mye mindre. G90 er litt større, men kanskje innafor? 

Nå har jeg ikke prøvd Olympus-varianten, men Panasonics 14-140mm er ærlig talt sjokkerende bra sammenlignet med eldre tilsvarende fra Sigma og Canon som jeg brukte på mine gamle Canon DSLRs. Tilsvarende på fullformat blir enormt digert, og bildekvaliteten er mye bedre enn på en superzoom, så synes det er et bra kompromiss på tur.

Kan også være Fuji X-S10 kan være verdt en kikk her, siden den gjør mye av de samme som nevnte MFT-kameraer, men slår dem på bildekvalitet. Objektivene blir selvsagt noe større og dyrere da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Pc Lynet skrev (På 31.3.2021 den 16.39):

Du bør unngå m43 Olympus og Panasonic om det er primært nordlys du vil fotografere. Sensoren er for liten og gir enda mere støy enn D3300.

Jeg vil anbefale Sony:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2897747

https://www.prisjakt.no/product.php?p=2897736

Du får tak i adapter slik at du kan bruke Canon objektiv.

Ellers så er dette Fujifilm ett veldig godt kjøp til 6990kr:

https://www.scandinavianphoto.no/fujifilm/x-e3-med-xf18-55mm-f2.8-4-r-solv-1035901

Eventuelt Canon fullformat men dårligere sensor i lavt lys enn Fuji og Sony:

https://www.scandinavianphoto.no/canon/eos-6d-mark-ii-kamerahus-1035175

Hvordan vil du bedømme dette bildet? Er kameraet det er tatt med bra nok?

 

PB101672_DxO.jpg

Lenke til kommentar
16 hours ago, tflovik said:

Hvordan vil du bedømme dette bildet? Er kameraet det er tatt med bra nok?

Det er liksom opplest og vedtatt at MFT ikke duger, og at man MÅ ha 35mm. Mulig folk trenger å forsvare sin egen pengebruk her. 😛

For all del, hvis det eneste som teller er bildekvalitet bør du velge noe digert, gjerne en Leica SL2 eller Panasonic S1R med de største og dyreste objektivene du har råd til. Eller kanskje like godt klinke til med en Fuji GFX100S når du først er i gang. Men i den virkelige verden er både pris og størrelse relevante faktorer, og jeg ville neppe dratt på skitur eller fottur med det utstyret der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Okapi said:

og jeg ville neppe dratt på skitur eller fottur med det utstyret der.

Får plass til utrolig mye fotoutstyr i en pulk :D (vinterteltturer er den ene typen tur hvor jeg virkelig tillater meg å drasse med meg alt mulig slags luksus). 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 3/29/2021 at 8:36 PM, Vod0 said:

Har tidligere brukt Nikon D3300 og vokste relativt raskt fra det og innså tidlig at det tok litt for mye plass i tursekken og ble tungt å dra frem. 

(...)Opplevde på de bildene jeg tok av nordlys på D3300 at de så fantastiske ut på telefonen men så fort man fikk de opp på dataskjermen så ble de veldig kornete. 

Det er vanskelig å få i pose og sekk. Et stort kamera (stor sensor) med stort velvalgt objektiv (stor blenderåpning) vil nødvendigvis gi bedre bildekvalitet for nordlys enn et lite kamera (liten sensor) med mindre blenderåpning, men det er ikke slikt at et tungt kamera med et stort objektiv automatisk gir bedre bilder enn et lite kamera med et lett objektiv -- det avhenger av at objektivet du har valgt passer til oppgaven. 

Men hva du trenger av bildekvalitet er veldig subjektivt. Skal du lage plakater som skal dekke hele stueveggen? Lage fotoalbum? Postkort? 

Ellers tror jeg det hadde hjulpet oss om du fortalte litt mer om hva salgs innstilinger du brukte på D3300 og hva slags objektiv du brukte. Jeg regner med du brukte stativ? 

Brukte du for eksempel et "billig" zoom-objektiv til D3300 med laber bildestabilisering, (f.eks. det som følger med de fleste D330-kit) vil selv en liten MFT-sensor med et mer passende (fastbrennvidde) objektiv gi bedre nordlysbilder. 

Du sier du ikke vil drasse med deg mange objektiv (linser) men til turbruk hvor du vil ta andre bilder enn kun nordlys, ville jeg anbefalt to objektiv: En ganske standard zoom (som dekker rundt 24-80 mm fullformat eller mer), og en fast brennvidde vidvinkel med så stor blenderåpning budsjettet og sekken/ryggen kan klare. Hvis du har stativallergi, kan det være veldig lurt å kjøpe et kamera med innebygget sensorstabiliator. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
On 3/29/2021 at 8:36 PM, Vod0 said:

Trives godt med å ta nordlysbilder, litt natur og en del "action"bilder av skikjøring på toppturer. Finnes det et systemkamera som klarer alle disse 3 oppgavene med god margin? Opplevde på de bildene jeg tok av nordlys på D3300 at de så fantastiske ut på telefonen men så fort man fikk de opp på dataskjermen så ble de veldig kornete.

Problemet ditt her er at det du trenger til det ene ikke nødvendigvis egner seg til de andre. Det er flusst av systemkameraer med forskjellige sensorstørrelser som kan gjøre alle oppgavene. Men det krever forskjellig optikk. 

Til nordlysbilder trenger du mye lys, så da er gjerne en lyssterk, fast vidvinkel trikset, helst i kombinasjon med stativ så du kan få enda lengre lukkertider. Mens til landskap i fullt dagslys så gjør en zoom med mindre blender som oftest jobben helt greit. Actionfoto har litt mer begrensninger på lukkertid enn landskap, men har du full påskesol så klarer du deg fint med et f/5,6-objektiv på DX-sensor.

Har litt sansen for Nikon og Canon med tanke på hvor mye det finnes av brukte objektiver på finn

Bruktmarkedet for Nikon og Canon består jo hovedsakelig av speilrefleksobjektiver, og da får du egentlig ikke noe kamerahus som er nevneverdig mindre enn D3300. Så hvis plass er problemet så er det stort sett bare microFourThirds som gir noe forbedring. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sutekh said:

Til nordlysbilder trenger du mye lys, så da er gjerne en lyssterk, fast vidvinkel trikset, helst i kombinasjon med stativ så du kan få enda lengre lukkertider.

Mulig den blir for lang på MFT, men Samyang har jo en 12mm f/2 som ikke brekker banken. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
20 hours ago, Okapi said:

Mulig den blir for lang på MFT, men Samyang har jo en 12mm f/2 som ikke brekker banken. 

Samyang 12mm er et flott objektiv det, men det er en del større enn Olympus-alternativet, og nesten dobbelt så tungt, i tillegg har det ikke autofokus (det trenger ikke være en ulempe hvis man tar nordlysbilder, men det kan være kjekt i andre sammenhenger). Det er ikke kjempestore absolutte forskjeller i vekt (240 g vs 130 g), men hvis en først er plaget over at ting er for stort og tungt som TS var...

Olympusen er dog 3000 kroner dyrere i nypris  (men kun 1000 kroner dyrere brukt såvidt jeg kan se), så det er noe å tenke på...

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
6 hours ago, PingEnt said:

Samyang 12mm er et flott objektiv det, men det er en del større enn Olympus-alternativet, og nesten dobbelt så tungt, i tillegg har det ikke autofokus (det trenger ikke være en ulempe hvis man tar nordlysbilder, men det kan være kjekt i andre sammenhenger). Det er ikke kjempestore absolutte forskjeller i vekt (240 g vs 130 g), men hvis en først er plaget over at ting er for stort og tungt som TS var...

Olympusen er dog 3000 kroner dyrere i nypris  (men kun 1000 kroner dyrere brukt såvidt jeg kan se), så det er noe å tenke på...

Ja, det er nok mer relevant for Fuji/Sony-brukere. På MFT blir det som sagt i praksis være smalere, så der blir vel Laowa 7,5mm eller 10mm mer aktuelle om du vil ha noe sånt.

Må si jeg har lite peiling på nordlys og stjernehimmel, så skal ikke si altfor mye om hva slags brennvidde som er ideelt.

Lenke til kommentar

Her var det mye gode svar, takk!

Jeg ser at jeg kanskje har bedt om litt mye og skjønner selv at jeg ikke kan få en ting som funker bra til alt. Å ta med et lite vidvinkel-objektiv på tur vil nok ikke bli et problem, kombinert med et 16-80mm objektiv f.eks.

Hva jeg skal bruke bildene til er jeg usikker på, synes bare det er kjekt å prøve ut og lære seg fotografering. Samt at det er morsomt for alle andre man er på tur med å planlegge hvor neste bilde skal taes, hvilke svinger de skal ta og hvor jeg skal stå eller kanskje gå seg en tur vekk fra camp for å se på solnedgangen. Gir en liten ekstra piff til turen og en mening for min del, ikke minst når man deler bildene med andre. Så kanskje jeg ikke trenger fullformatm men microFourThirds gjør jobben for meg.

På Nikon-kameraet hadde jeg et 17-70mm objektiv som funket veldig godt for det jeg drev med og hadde mange morsomme opplevelser med det.

Det viktigste for meg er vekt og størrelse, det skal passe ned i en allerede småfull topptur-sekk og ikke bli nedprioritert når man går fjellturer over flere dager. Hvor viktig det er med værtetting er jeg usikker på, kjekt å kunne ta frem kameraet i småruskete vær eller at man får snøspruten på seg uten  å være redd for at kameraet skal kapitulere.

Ang bruktmarkedet som ble nevnt så var tanken mer på antall Objektiver som ligger ute

 

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...