Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleie av bolig på fastland, mens man bor i svalbar


Mgtmgt

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har prøv å finne litt ut av dette, men finner ikke svaret helt.

 

spørsmålet er:

 

Jeg skal flytte til Svalbar nå straks og tenkte å leie/låne ut min leilighet til min bror (og selv bruke den når jeg er hjemme, et par ganger i året)

Han skal betale meg noe for å bo, men ikke nok til å dekke alle utgifter slik at ca 2-5000 betaler jeg selv får å beholde leiligheten.

Hvordan ville beskattning være i dette tilfelle? er det egen regler rundt "pendlerhjem"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vell ikke ett pendler hjem da du skal flytte til Svalbard. Om det er noen egne regler i slike tilfeller vet jeg ikke. Men, normalt sett skatter en 22% av inntektene - utgifter. Her er det mye en kan trekke i fra. Siden det er egne skatteregler der "oppe" ville jeg forhørt meg med skatteetaten. Men det blir iallefall ikle verre. I leiligheten jeg leier ut betaler jeg skatt av <50% av leien. Hvilke fradrag du kan føre kan du se i denne kalkulatoren:

https://www.etsy.com/no-en/listing/959060932/utleiebolig-fradrag-og-skatte-kalkulator?ref=shop_home_active_1

Lenke til kommentar

Det avgjerande spørsmålet er korleis dette blir definert. 

Er det fortsatt din bustad som din bror kan nytte når du ikkje er der, eller leiger du ut bustaden til din bror som lar deg kome på besøk eit par gongar i året?

Om det hadde vært ein framand person som leigde på samme vilkår, ville det ha endra måten du tenker på leigeforholdet? 

Er din bror huspassar som passer huset ditt, eller er han leigetakar som disponerer bustaden fritt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...